Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Gammel vin på nye flasker....-)
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-10 17:11

En god gammel talemåde, men det er jo, som mange nok véd, at den har
fået ny aktualitet med fremkomsten af alle de forskellige adaptere til
div. analoge og digitale SLR/DSLR huse, så man kan bruge alle de
klassiske objektiver fra fx. Zeiss/Contax, Leitz, Novoflex, Alpa, Nikon,
Pentax, Olyumpus, osv....

Der findes mange af slagsen og til vidt forskellige priser. Indtil nu
har jeg fået en adapter fra M42 og en RE Auto Topcor til EOS huse, og
jeg venter på at modtage både en adapter til Tamron AdaptAll optik og en
C/Y, så jeg også kan bruge mine BBar og Contax objektiver mere
fleksibelt - altså på både EOS og EOSD, - og det fungerer ganske
glimrende med M42 til de 2 objektiver, jeg indtil nu har prøvet - først
og fremmest en rigtig klassiker fra Claus Enna - en Tele-Ennalyt
135mm/f:2,8. - Jeg har desværre kun afprøvet det herhjemme, men har set
flere steder på nettet, hvor folk har brugt bl.a. en Tele-Ennalyt på EOS
5D og 7D - fremragende! - Både mine analoge og mit D60 skifter
automatisk til blænderforvalg, når optikken sættes på - ikke noget med
at fumle med omstilling!

Men mit problem ligger med Topcor til EOS adapteren. Adapteren kan fint
monteres på EOS husene, men hvordan pokker monterer man selve objektivet
på adapteren? - Der fulgte ingen anvisning med.... - Det kan
tilsyneladende ikke lade sig gøre pga. den ekstra lille 'tap' til
auto-blænden, der sidder yderst på RE Auto Topcor objektiverne. - Er der
nogen herinde, der véd, om det er meningen, man skal skrue den bagerste
ring af objektivet og afmontere den lille tap, før man monterer
adapteren på objektivet? - Altså ændre objektivet fra en RE Auto Topcor
til en RE Topcor og derved miste den automatiske springblænder?

Det er meningen, jeg først og fremmest vil bruge adapteren sammen med
vel nok et af verdens bedste f:1,4 objektiver - en RE Auto Topcor
50mm/f:1,4 - og så måske min RE Auto Topcor 200mm/f:3,5...

Gode råd efterlyses.

mvh. Erik Richard