Hjælp til krigsfilm title (måske spoiler)
Fra : fido

Dato : 05-07-10 15:22

Det jeg husker er det hander om 3 brødre der er i krig sammen og man
ser dem gå sammen oppe i himlen til slut da de er døde! husker jeg så
den i S/H...men det kan være et gamle tv! og jeg mere det var 2verdens
krig.

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-07-10 15:40

"fido" <not@thome.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ser dem gå sammen oppe i himlen til slut da de er døde! husker jeg så
> den i S/H...men det kan være et gamle tv! og jeg mere det var 2verdens

Det er "De fem brødre Sullivan" (The fighting Sullivans) fra 1944.

Jeg så den lige efter krigen. Det er en rigtig tåreperser, jeg tudede selv i
stride strømme.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : fido

Dato : 05-07-10 16:56

On Mon, 5 Jul 2010 16:40:27 +0200, "Tove Krieger"
<missminimiv@dk.invalid> wrote:

> [...]
>
>Det er "De fem brødre Sullivan" (The fighting Sullivans) fra 1944.
>
>Jeg så den lige efter krigen. Det er en rigtig tåreperser, jeg tudede selv i

Supert nu bliver min far glad, tak Tove.

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-07-10 06:40

On 05-07-2010 16:40, Tove Krieger wrote:

> Det er "De fem brødre Sullivan" (The fighting Sullivans) fra 1944.
> Jeg så den lige efter krigen. Det er en rigtig tåreperser, jeg tudede
> selv i stride strømme.

Det var godt husket, jeg så den dengang i "Skolebio" i Næstved.

Det får mig til at tænke på, at på selve skolen, i selve skoletiden,
blev der en sjælden gang vist film. En af disse var om det danske
ingeniørfima Kampsax, der havde bygget en jernbane fra den Persiske Golf
og vistnok til Theheran.
Kan du huske hvad den hed?

Henning.

Fra : Max

Dato : 06-07-10 12:06

Hej Henning

> blev der en sjælden gang vist film. En af disse var om det danske
> ingeniørfima Kampsax, der havde bygget en jernbane fra den Persiske
> Golf og vistnok til Theheran.
> Kan du huske hvad den hed?

Hvis ikke, så kan du garanteret få svar i dk.fritid.jernbaner

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-07-10 12:34

On 06-07-2010 13:05, Max wrote:

> Hvis ikke, så kan du garanteret få svar i dk.fritid.jernbaner

Tak.

Jeg må 'abonnere' på den gruppe.

Hilsen Henning.

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-07-10 12:50

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Det var godt husket, jeg så den dengang i "Skolebio" i Næstved.

Den gjorde et uudsletteligt indtryk på mig, så det er nok derfor jeg husker
den. Jeg var også i skolebio som barn. Det foregik i Ungdomshuset på
Nørreport. (Hed det ikke også Thomas P. Hejles Ungdomshus ?). Der var mange
dejlige film imellem, og jeg boede i Nyboder dengang, så der var ikke så
langt at gå.

> [...]
> Kampsax, der havde bygget en jernbane fra den Persiske Golf og vistnok til

Jeg tror at det er denne (Iran- det nye Persien), men om filmen er
tilgængelig for almindelige mennesker ved jeg ikke. Den blev optaget på
foranledning af Kampsax.:

http://www.dfi.dk/faktaomfilm/nationalfilmografien/nffilm.aspx?id=6694

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-07-10 13:53

On 06-07-2010 13:49, Tove Krieger wrote:

> Jeg tror at det er denne (Iran- det nye Persien), men om filmen er
> tilgængelig for almindelige mennesker ved jeg ikke. Den blev optaget på
> [...]

Det er den film jeg spurgte om. I min skoletid blev den vist nogle
gange, og er den eneste af 'undervisningsfilmene' fra dengang, jeg
erindrer.
Statens Filmcentral stod vistnok bag.

Jeg har i øvrigt set den en gang siden. Det kan muligvis have været i
fjernsynet, i TV's barndom.

Tak for oplysninger.

Hilsen Henning.