Kortrettelser
Fra : Christian Stidsen

Dato : 03-07-10 18:51

Jeg skal bruge et system til at holde styr på rettelser til danske søkort,
så jeg kan dokumentere hvilket rettelser der er lavet i hvilke kort.

Findes der et sådant system der er let tilgængeligt ?

Any ideas ?

Christian

Fra : oem

Dato : 03-07-10 14:27

On 3 Jul., 19:51, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> Jeg skal bruge et system til at holde styr p rettelser til danske s kort,
> s jeg kan dokumentere hvilket rettelser der er lavet i hvilke kort.
>
> Findes der et s dant system der er let tilg ngeligt ?
>
> Any ideas ?
>
> Christian

Hvorfor er efterretninger for søfarende ikke nok?
http://frv.dk/sejladsinformation/efterretninger/Pages/EfSdokumenter.aspx

eller søkortrettelserne fra KMS: http://www.kms.dk/Soekortognavigation/Soekortrettelser/

eller kort for kort: ftp://ftp2.kms.dk/download/soekortret/kort_for_kort/danmark.html
- specielt sidstnævnte giver vel en ret præcis oversigt over seneste
rettelser pr. kort?

Hvad mener du med et 'system'?, - og nysgerrig: Hvad skal du bruge det
til, som du ikke kan få af de nævnte?
/Ole

Fra : Christian Stidsen

Dato : 04-07-10 09:18

"oem" <oem@live.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

rettelser pr. kort?

Hvad mener du med et 'system'?, - og nysgerrig: Hvad skal du bruge det

EfS og Søkortrettelserne fungerer ganske fint, ingen tvivl om det - det er
jo et eller andet sted også det eneste sted man kan finde rettelserne til de
danske søkort.
Jeg sejler som styrmand, og indenfor søfartserhvervet er der andre krav til
ajourføring af søkort end hvad jeg forestiller mig er gængs hos
fritidssejlere.
Jeg skal derfor til enhver tid kunne dokumentere hvilke kort der er om bord,
hvilke rettelser der er til de enkelte kort samt at rettelserne er ført ind
i kortet.
Dette kan f.eks. gøres ved at have en oversigt over hvilke kort vi har om
bord. Ud for hvert kort føres så ind hvilke rettelser der er, og det
markeres når rettelsen er udført - ligeledes skrives det som bekendt i
bunden af søkortet.
Men... i disse moderne tider var det jo rart med en computerbaseret kortlog,
så man er fri for mere papir end højst nødvendigt.
Der findes fine systemer til BA-kort hvor NtM hentes elektronisk o.s.v., det
er bare aldrig lykkedes mig at finde et system til danske kort.

Christian

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 04-07-10 11:55

Hej Cristian,

Det lyder lidt som samme krav der findes til 'change control' i
farmaceutiske go fødevare virksomheder. Jeg vil gætte på du kan bruge et af
de lidt lettere værktøjer som vi bruger til at dokumetere hvilke komponenter
vi har og hvordan vi har styret ændringer på disse.

Prøv og 'google' lidt 'Change control' og 'software'.

Bjarke

Fra : HH

Dato : 04-07-10 08:44

Jeg retter ikke søkort som jeg burde og vel egentlig har pligt til og
nøjes med "passende" nye kort. Når jeg snuser til oplysningerne om
Søkortrettelser så er det som anført efter min mening et noget antikt
system, alene rettet mod de professionelle. Man skal kalde hvert
eneste efterretninger op og se hvad det er for en rettelse der er i et
enkelt søkort, for så at skulle gennem hele møllen for det næste kort
osv. Det har jeg hverken tid eller lyst til at sidde og nørkle med.
Der bør laves et meget mere brugervenligt system, såvel til papir som
til elektroniske kort.

Hans-Henrik

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-07-10 15:55

HH wrote:
> [...]
> osv. Det har jeg hverken tid eller lyst til at sidde og nørkle med.
> Der bør laves et meget mere brugervenligt system, såvel til papir som

Så slemt er det vel heller ikke?
Hvis man abonnerer på EfS kan man få ændringerne pr. mail hver fredag.
De er hurtigt skimmet igennem om der er noget relevant for dine søkort.
Hvis der er - som f.eks. Bjarkes sten ved Bøgeskov (når den når gennem
frv) - er det da hurtigt lige at tegne ind i kortet.

I vintersæsonen behøver man jo ikke nødvendigvis følge med, men kan blot
tage en dag i klubhuset sammen med dine klubkammerater hvor i retter
kort og hyggesludre om sommerens planer. Samtidig kan man jo benytte
lejligheden til at få visket gamle bestik ud.

Hvis man skulle købe nyt kort hver gang man skal ud og sejle kan det
blive en dyr fornøjelse. Ikke mindst vil din kort-pushers udgifter stige
da han oftere skal skrotte hans lager af kort.

- Lars

Fra : N/A

Dato : 18-07-10 15:55

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-07-10 12:45

Det er et emne som mange er optaget af.
SOLAS rekommendationer bør efterfølges for sporbar vedligegeholdelse
af søkort.
Det er nok i dette område du skal søge informationer om et brugbart
system.
Gennem årene har der været nedsat mange grupper der har behandlet
emner i dette område se f.eks. dette link:
http://www.scor-int.org/Project_Summit_2/Final_Report.pdf

At fremsætte spørgsmålet i en gruppe for lystsejlere, giver nok ikke
det optimale svar, da lystsejlere ofte ikke har den fornødne baggrund
for sporbar vedligeholdelse af hverken både eller søkort og betragter
søkort som statiske informationer. Opdateres informationerne bliver
det ofte alene ved at læse EfS og have informationerne for
sejladsområdet in mente.
Ud af lystsejlerskaren er det kun få der opdaterer papirsøkortene. De
der bruger DLS nøjes med de årlige opdateringer af DLS, og for dem er
det tilstrækkeligt. Standarden lægges af DS for DLS
opdateringsstrategien.

Mvh/Harding

Mvh/Harding