Start af påhængsmotor på sejlbåd
Fra : Morten Hindsholm

Dato : 02-07-10 12:46

Det er almindelig kendt at en påhængsmotor skal være i vandet, når den
startes, så den straks kan få kølevand. Det er jo ikke noget problem, når
motoren er monteret på en jolle med et ikke så højt agterspejl, men når
motoren sidder på en sejlbåd, er det noget andet.

Jeg har motoren på min Solus 24 siddende på en "slæde" der vha et snoretræk
kan hejses op og ned. Et udmærket system, men når motoren er sænket ned i
vandet, er det ikke muligt at trække startsnoren vandret ud, sådan som det
ellers er meningen.

Hvad gør andre med samme problem?
Starter motoren over vandet og sænker den hurtigt i, når den kører?
Det har jeg selv gjort indtil nu, men jeg er lidt bekymret for, om motoren kan
tage skade af det.

--
/\/\orten

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-07-10 18:28

"Morten Hindsholm" <morten@hindsholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Starter motoren over vandet og sænker den hurtigt i, når den kører?
> Det har jeg selv gjort indtil nu, men jeg er lidt bekymret for, om motoren

Selve motoren tager nok ikke skade da den ikke når at blive varm på de
sekunder det tager inden den er i vandet.

Men impelleren derimod har ingen vandsmørring når du starter den
ovenvande... og så har den ugundstige forhold.

På min tidligere båd havde jeg et lign system, hvor jeg valgte at kravle ned
på knæ og starte den mens den var i vandet, det gik efter lidt øvelse.

Mvh
JR

Fra : Boje

Dato : 03-07-10 12:11

Hej.

Sænk motoren ned i vandet.
Drej den, så snoretrækket vender til den side, du bedst kan trække fra. Om
trækket vinkler en smule opad i forhold til vandret gør ikke noget.
Ultimativ løsning kunne være at føre træksnoren gennem en kasteblok og så
hive i vilkårlig vinkel - selv helt lodret.

Mvh
Boje

Fra : Finn Borch

Dato : 03-07-10 12:46

On 3 Jul., 13:10, "Boje" <b...@get2net.dk> wrote:
> Hej.
>
> S nk motoren ned i vandet.
> Drej den, s snoretr kket vender til den side, du bedst kan tr kke fra. Om
> tr kket vinkler en smule opad i forhold til vandret g r ikke noget.
> Ultimativ l sning kunne v re at f re tr ksnoren gennem en kasteblok og s
> hive i vilk rlig vinkel - selv helt lodret.
>
> Mvh
> Boje

> - Vis tekst i anførselstegn -

Til visse motorer findes et ekstraudstyr for lodret start.
Det er bare en rulle øverst i kanten af det hul, startsnoren kommer ud
af. Findes det ikke til den aktuelle motor, kan man lave det selv.

Finn Borch Andersen