Duejagt?
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 02-07-10 15:45

Kære NG,

Jeg er blevet fortalt, at man godt kan drive duejagt med et luftgevær. Så
vidt jeg forstod, skal hagldiameteren blot være 5,5 mm.
Jeg har spurgt en lokal våbenhandler som siger, at det er rigtig nok, og at
man ikke skal have jagttegn.
Han kunne tilbyde et gevær med knækløb og kikkert med denne kaliber og en
udgangshastighed på 250 m/sek.
Men derudover var der flere ting, som han ikke lige kunne svare på. (Det var
muligvis en ret ung praktikant jeg mødte).

1. Hvad er en evt. jagtsæson for duer?
2. Hvilke type duer kan spises (med OK smag)?
3. Skal de plukkes eller flåes?

4. Min søn ejer en lille ejendom med et par hektar jord. Der er der også
rigtig mange fasaner som render rundt i jagtsæsonen.
Må man skyde dem med dette gevær?
5. I bekræftende fald, er det så "usportsligt" hvis man skyder dem på
jorden?

Jeg har checket den nye våbenlov ang. besiddelse af denne type våben.
Så vidt jeg læser, er det ikke strafbart.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...

Fra : Peter Larsen

Dato : 03-07-10 09:25

Punkt 1. Du skal have jagttegn
Punkt 2. Jagttid 1okt.-31 jan.
Punkt 3. Ale duer kan spises undtaget kropsduer
Punkt 4. De er nemme at plukke
Punkt 5. Du må ikke skyde fasaner med dette våben
Punkt 6. Man skyder ikke fasaner på jorden ej heller harer i sædet

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 03-07-10 14:11

"Peter Larsen" <plarsen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Punkt 5. Du må ikke skyde fasaner med dette våben
> Punkt 6. Man skyder ikke fasaner på jorden ej heller harer i sædet

Hej Peter,

Tak for dine svar

Ville du være rar at uddybe:

Ad1: Skal jeg have jagttegn fordi det er duer, eller fordi det er et
luftgevær af denne type?
Jeg købte i 1971 et Diana luftgevær kal. 4,5. Dengang var der ingen krav om
jagttegn til dette våben.

Hvis jeg skal have jagttegn til duejagt, er det så den samme uddannelse og
prøve, som kræves til større vildt?
Jeg kan forstå, at fasaner kræver en haglbøsse og råvildt en riffel?

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-07-10 12:50

Du kan overhovedet ikke jagte så meget som en gråspurv uden JAGTTEGN

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 05-07-10 14:14

> Du kan overhovedet ikke jagte så meget som en gråspurv uden JAGTTEGN

Hmmm,- heller ikke på privat grund?

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-07-10 18:00

NEJ!!!!

Fra : CL

Dato : 05-07-10 19:45

Poul F. Andersen wrote:
> "Peter Larsen" <plarsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm,- heller ikke på privat grund?

Politiet kan give tiladelse til det.
og jagt tiderne kan du finde her

Carsten Larsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-07-10 15:48

Stadig ikke uden jagttegn.

Fra : obak

Dato : 01-08-10 08:57

Da jeg tog jagttegn, lang tid siden, måtte bondemanden gå på jagt på
sine egne jorde.
Men det kan jo have ændret sig mange gange siden da.

Fra : Bjarne Lyster

Dato : 02-11-10 00:49

"Poul F. Andersen" <paogbaUKRUDTET@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Venligst
> Poul F. Andersen
>
> OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min

Du må ikke drive nogen form for jagt uden et jagttegn, og under erhvervelset
af dette vil du lære alt om vildt, jagttider og våben.

--
Venligst
Bjarne Lyster