Forslag til 'fildelings program' ønskes
Fra : Jan Birk

Dato : 02-07-10 11:22

Hej,

Jeg har nogle brugere som har nogle kunder. Brugerne ønsker at dele
filer med de enkelte kunder. Kunderne må ikke kunne se hinandens filer.

Brugerne skal selv kunne oprette et 'web/ftp/??' sted og nedlægge det
igen efter brug. Det skal kunne password beskyttes af brugerne selv.

Klienterne (brugerne) anvender MS og det er uvist hvad kunderne anvender.

De mellemliggende servere er enten Redhat eller Ubuntu.

Findes der noget 'derude' som smager i retning af mine ønsker?

Pft

/Jan

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-07-10 11:34

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> writes:

>Findes der noget 'derude' som smager i retning af mine ønsker?

En passende kombination af f.eks. Apache og ProFTPD med en anelse
hjemmestrikket kode til at hælde passende .htaccess og htpasswd-
filer rundt omkring?

Det er næppe noget, du finder en grydeklar løsning på, når selve
løsningen er nem at strikke sammen af standardkomponenter.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 02-07-10 14:20

Jan Birk skrev:

> [...]
>
> Brugerne skal selv kunne oprette et 'web/ftp/??' sted og nedlægge det
> igen efter brug. Det skal kunne password beskyttes af brugerne selv.

Det burde kunne klares med Apache og så noget hjemmebryg til at oprette
og nedlægge arkiver.

Jeg kender ikke til en færdig løsning.

Hvis dine brugere er lidt modige, så kan du nok hurtigt flikke et
kommandofortolkerprogram sammen, der opretter et katalog på serveren,
sætter en adgangskode på det, og til sidst viser URL, brugernavn og
adgangskode.

Nogle fif:

+ »pwgen« kan bruges til at generere tilfældige adgangskoder.

+ »mktemp« kan bruges til at oprette et nyt katalog med et unikt navn.
Du kan nok med fordel bruge katalogets navn som det bruger der giver
adgang til kataloget. (Ellers render du ind i problemer med at sikre
dig at brugernavnet er unikt.)

+ »htpasswd« kan bruges til at oprette/opdatere adgangskodefiler til
Apache.

+ Brugsanvisningen til Apache indeholder lidt om adgangskodebeskyttelse
af data: http://httpd.apache.org/docs/2.2/howto/auth.html

God fornøjelse,

Jacob
--
Wie "Tippfehler !?" Mein Modem hat doch Fehlerkorrektur...

Fra : Jan Birk

Dato : 02-07-10 14:41

> + Brugsanvisningen til Apache indeholder lidt om adgangskodebeskyttelse
> af data: http://httpd.apache.org/docs/2.2/howto/auth.html

Mange tak til dig og Klaus.

Desværre kan jeg godt selv lave en løsning, men ville gerne have
'genbrugt' så meget som muligt fra andre som måtte have siddet med et
lignende problem - og har gjort erfaringer og givet også er klogere end
jeg.

Intet af udviklingen er 'bare, lige, eller kun' som jeg ser det!

Rettighederne er nok det første som jeg kunne se lidt problemer med -
med mindre jeg laver en batch-orienteret løsning eller alle potentielle
brugere i forvejen har et login til linux'en - hvilket de ikke har og
heller ikke bør/skal have.

Havde lidt overvejet en tilgang via samba/webdav fra brugernes side og
kunder via http/ftp.....

Men, hvis jeg ikke finder noget 'out there', så må jeg jo til tastaturet

Igen tak for input

/Jan

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-07-10 09:14

Den 02-07-2010 15:40, Jan Birk skrev:
> [...]
> med mindre jeg laver en batch-orienteret løsning eller alle potentielle
> brugere i forvejen har et login til linux'en - hvilket de ikke har og

umiddelbart lyder det for mig at Dropbox lige er en kandidat for dig.
Den fås også til Linux. Høj sikkerhed (alt krypteret, også på server)

Jeg har brugt det i flere år med nogle kunder, (dog ikke linux) men den
glimrer ved at kunden på sin w-maskine[r] bare har en ny mappe. Denne
kan også virke som fælles "skabelon-mappe" til eks word: "mydropbox" som
er delt med dine brugere.

finn

nb - fri op til 2gb. total (altså ikke pr. bruger)

Fra : Jan Birk

Dato : 03-07-10 18:35

> [...]
> glimrer ved at kunden på sin w-maskine[r] bare har en ny mappe. Denne
> kan også virke som fælles "skabelon-mappe" til eks word: "mydropbox" som

Det ser meget spændende ud - har måske et issue med at det er lagret ude
i 'skyen' men det må jeg finde ud af.

Tak for indput

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-07-10 17:21

> [...]

> igen efter brug. Det skal kunne password beskyttes af brugerne selv.
>
> Klienterne (brugerne) anvender MS og det er uvist hvad kunderne anvender.

Mon ikke du er ude efter noget WebDAV-nowet? Det kan sættes op i Apache.