Rulleforstag
Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 01-07-10 15:44

Hej NG

Efter at have solgt min Drabant 22, er der kommet penge i kassen, og
så kunne jeg jo godt tænke mig et rulleforstag til min Polaris
Drabant, men så er problemet, hvilket skal jeg købe, Ja jeg ved godt
at meget vil være smag og behag, men et det ikke koster spidsen af en
sejlbåd, men alligevel et der er enklet og bare fungerer de næste
mange år. Så øh-- jeg sejler ikke kapsejlads, ligger ikke ude på havet
i vindstyreke 15+.

Kan det betale sig at få syet en forholdsvis ny geneua om,

God vind
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 01-07-10 23:14

Torben Pd 57 Sirius wrote:
> [...]
> i vindstyreke 15+.
>
> Kan det betale sig at få syet en forholdsvis ny geneua om,

Det vil jeg da tro. Det var det, jeg gjorde for en del år siden - fik et
godt tilbud fra North Sail, som har gode rabatter i efterårsperioden som de
fleste forhandlere, men så er der feks. Quantum Sail og mange andre. Det er
bare med at gå i gang med at finde det billigste tilbud, for konkurrencen er
tæt Sikkert til gavn for køberen. I den forbindelse er telefonen
og/eller Google nogle gode redskaber.

I mit tilfælde blev det til Furlex 100S, som jeg selv samlede ud fra den
svenske manual - incl. påsyning ændring af forsejlet, så det kunne bruges på
rullesystemet - ikke billigt - heller ikke skræmmende dyrt i forhold til de
fordele, der blev opnået.

I øvrigt kender jeg en sejler, der netop har gennemført, hvad du ønsker med
hensyn til rullesystemet på en Polaris Drabant. Jeg møder ham jævnligt på
broen, og vil om du vil - afliste ham oplysninger om, hvad det har kostet
osv. Jeg ved, at han er *meget* glad for sit rullesystem, fordi han ikke
længere skal på dæk og rode med forsejlet

Hvis du siger til, så vender jeg retur med svar fra pågældende snarest.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 01-07-10 23:27

On 2 Jul., 00:14, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:

> [...]
> rullesystemet - ikke billigt - heller ikke skr mmende dyrt i forhold til de
> fordele, der blev opn et.
>
> I vrigt kender jeg en sejler, der netop har gennemf rt, hvad du nsker med
> hensyn til rullesystemet p en Polaris Drabant. Jeg m der ham j vnligt p
> broen, og vil om du vil - afliste ham oplysninger om, hvad det har kostet
> osv. Jeg ved, at han er *meget* glad for sit rullesystem, fordi han ikke
> l ngere skal p d k og rode med forsejlet
>
> Hvis du siger til, s vender jeg retur med svar fra p g ldende snarest.

Hej Torben

Det vil jeg sætte pris på, at høre erfaringer fra en med en Pd'er er
lige sagen

M.v.g.
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 02-07-10 21:08

Torben Pd 57 Sirius wrote:
> On 2 Jul., 00:14, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:
Klip

> Hej Torben
>
> Det vil jeg sætte pris på, at høre erfaringer fra en med en Pd'er er
> [...]

Hej Navnebroder
Jeg har fået følgende svar - der er vist en sang eller et rim - har du
penge, så kan du få - har du ingen, så må du gå :

*Jeg har købt hos UK Halsey i Humlebæk.
Genua med klassebådsmærke indikerer at kvardratmeterne er præcise til
kapsejlads : ca 9000.-kr
Furlex100 med nyt wireforstag tov til rullen og små styrehjul monteret på
rehlingsstolper med alt samlet og tilpasset af 2 mand monteret i Nyk.havn :
12000.-kr
Ialt 21000.- kr Det kan måske fåes billigere men ikke bedre*

Ud fra dine egne kriterier vil jeg ikke tøve med at få en eksisterende genua
syet om, så den passer til rullesystemet og dermed sparer du en hel del
kroner på sejlet.

Som skrevet, så gjorde jeg det for nogle år siden via North Sail, som giver
en pæn rabat i efteråret og dermed tror jeg, at du vil slippe en del
billigere i forhold til ovenstående.

Du kan også spare noget ved selv at montere rullesystemet - Furlex 100S, som
jeg mener er af en ret god kvalitet.

I disse finanskrisetider må der være muligheder for at indhente alternative
tilbud.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-07-10 22:24

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan også spare noget ved selv at montere rullesystemet - Furlex 100S,
> som jeg mener er af en ret god kvalitet.
>
> Med venlig hilsen
>

> Torben

Jeg har haft et Furlex 100S hvilket vel egentligt var et ok, stag... Men....

Da jeg skulle reparere det, ringede jeg for at bestille stumper... det blev
til en større sag!!!

Jeg havde numrene og det hele på de stumper jeg skulle bruge, men de ønskede
ikke rigtigt at levere dem. og prædike for at man skulle sende det hele ind
så de kunne lave det.

Den lokale pusher trak sig ud og ønskede ikke at være med.... Jeg stod altså
lige før ferien og kunne ikke få lavet mit forstag fordi producenten ikke
ønskede at
levere stumper.

Jeg blev dog redet af en nådmand der tilfældigvis lige havde de stumper jeg
stod og anglede liggende på hans lager....

Så Furlex er bandlyst fra min side med mindre det allerede sidder på en
båd... Jeg kunne aldrig finde på at købe Furlex selv....

Mvh
JR

Fra : Ole Pagh

Dato : 04-07-10 06:34

Torben Pd 57 Sirius kom med denne ide:

> Det vil jeg sætte pris på, at høre erfaringer fra en med en Pd'er er
> lige sagen

Jeg sejler Polaris Drabant (nr 311) og har et rullsystem fra Harken som
jeg er yderst tilfreds med.
Da jeg stort set altid sejler solo, skulle jeg have et sejl der ikke
var altfor svært at håndtere, så jeg har valgt at få syet en 110% HA
fok til rullesystemet, og det har jeg ikke et øjeblik fortrudt.

Båden sejler stort set lige så hurtigt som bådene med genua og i lidt
frisk luft, både hurtigere og højere til vinden.

HA'en er syet i kraftigere dug end genuaer og med 3 lodrette sejlpinde,
så den kan oprulles.

Det hele er leveret af vores 'lokale' sejlmager, Høj Jensen Sails, som
jeg kan anbefale, hvis du er i Roskilde området.
Desværre husker jeg ikke priserne, men Harken rulleforstag er ikke det
billigste der findes.

--
/ Ole