Alt for ung killing
Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 30-06-10 15:12

Vi har fået en tilløbende killing på en 7-8 uger[1]. Da den havde
siddet i 1½ døgn og kaldt på sin mor ude i vores have, og var begyndt
at være noget afkræftet, kunne jeg ikke længere leve med det. Vi
sætter opslag op i nabolaget, for at finde ud af hvem der savner den,
og håber på vi kan få den hjem hvor den hører til.

Men hvis der nu ikke er nogen der melder sig, er der så nogen ting
man kan gøre, for at få så velfungerende en kat ud af det som muligt?
Vi har i forvejen en voksen kat, men hun er tilsyneladende bange for
killingen, så jeg tror ikke der er meget hjælp af hente der.

1. Det er længe siden jeg selv har haft killinger, så jeg er lidt i
tvivl om alderen. Den har en kropslænge på en 16-18cm og er ved at
skifte øjenfarve, ifald der er nogen der kan komme med et mere
præcist bud.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Anelise

Dato : 30-06-10 16:53

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> /Wegge
>
> Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

hej Anders
jeg ville også have taget den til mig. Flere af mine tidligere katte "har
fundet mig" på den måde

Der er mange gode råd på www.hittekilling.dk,
se f.eks her:
http://www.hittekilling.dk/naar%20du%20finder%20en%20killing.html

Held og lykke med din nye kat.
venlig hilsen, Anelise

Fra : Ragna

Dato : 01-07-10 09:39

Anders skrev:
> Vi har i forvejen en voksen kat, men hun er tilsyneladende bange for
> killingen, så jeg tror ikke der er meget hjælp af hente der.

Det er faktisk en reaktion, som man tit ser hos den voksne kat i
begyndelsen, men det forhindrer absolut ikke, at de to kan blive gode venner
med tiden.
Prøv at gnide den store over pelsen lige efter at have rørt ved den lille.
På den måde blandes de tos lugt, og det kan hjælpe på sammenføringen.
I kan også købe Feliway (som kan købes over nettet). Det er en slags
katteduftstoffer, som sættes til fordampning i en stikkontakt, og som virker
beroligende på katte.
Der er mange gode råd om sammenføring af katte - og mange andre
katteproblemer - i dette katteforum : www.kattegale.dk

--
Mange hilsener fra Ragna.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-07-10 20:07

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> writes:

> I kan også købe Feliway (som kan købes over nettet). Det er en slags
> katteduftstoffer, som sættes til fordampning i en stikkontakt, og
> som virker beroligende på katte.

nu har jeg så anskaffet og monteret sådan en fordamper. Der er ikke
nogen umiddelbar synlig effekt. Har du en ide om hvor lang tid den
skal være der, før man kan begynde at se en virkning?

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 15-07-10 13:12

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> writes:

> NÃ¥r vi har brugt en Feliway i forbindelse med ferier i lejede
> sommerhuse, har vi kunnet registrere en effekt i løbet af nogle få
> timer, men nogle katte kræver måske lidt længere tid, eller er ikke
> så modtagelige for virkningen.

> Virker den "gamle" kat stadig som om den er bange for den lille,
> eller er den begyndt at opdrage på killingen?

Efter en god uges tid, er jeg bange for at Feliway ikke virker for
os. Nille (vores gamle kat) er stadig lige nervøs for den lille. Hun
er ikke aggresiv, medmindre killingen får hende presset op i et
hjørne, men ellers sker der oftest det, at hun løber væk. Der er ingen
form for opdragelse involveret, ud over den mest basale "lad mig være
i fred".

> I har sikkert selv tænkt på at gøre meget ud af at kæle med den
> "gamle", så den ikke skal føle sig skubbet til side af den lille.
> Lad os endelig høre mere om, hvordan det går med den lille og dens
> "rollemodel"

Nu har Nille aldrig været det store krammedyr, så det er begrænset
hvor meget fysisk omsorg hun kan kapere. Til gengæld er hun vældigt
godt tilfreds med at få lov til at komme med i seng om natten, så vi
håber på at vi får kompenseret hendes ego ad den vej.

Hvad angår den lille, så er der ingen der har reageret på vores
opslag, så nu adopterer vi den. Og set i lyset af at den nok aldrig
får den helt store sociale omgang med Nille, i det mindste ikke i den
nærmeste fremtid, har jeg kontaktet kattens værn, og fundet ud af at
de har et kuld jævnaldrende killinger. Vores plan er at vi adopterer
en af dem, når de er gamle nok til at blive taget fra deres mor, så
den lille Sputnik kan få en jævnaldrende, og forhåbentlig mere
tolerant kat at være sammen med.

Og så er det en ganske grovædende kat vi har fået. For 16 dage siden
var det en lillebitte killing på 670 gram, og i går var vægten kommet
op på 1090. Selv med forbehold for at den nok har været noget
underernæret da vi tog den ind, synes jeg stadig det er en ret
voldsom udvikling på et par uger, så jeg er begyndt at spekulere på
om den skal fodres lidt restriktivt for ikke at blive alt for tyk.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-07-10 21:11

> En supergod ide! Og hvem ved om de to smås leg ikke kan give Nille
> lyst til at deltage på lidt længere sigt.

Det kunne man da håbe. Ogunder alle omstændigheder har mine hænder
behov for at der er noget andet at bide i.

> Jeg tror ikke, man skal rationere en killings mad, for den har brug
> for god næring for at "bygge sig selv op" - og specielt jeres, som
> har et efterslæb.

Du har nok ret. Det er ganske vist længe siden jeg har haft killiger
sidst, men jeg synes egentlig ikke Sputnik ser unormal ud. Og den vægt
han/hun har nu, er også bedre i tråd med den opfattelse jeg har af
hvor gammel den egentlig er.

> De nyere anbefalinger går på altid at lade katten have adgang til et
> godt tørfoder (som fås hos dyrehandlere eller hos dyrlægen, og som i
> brug ikke er dyrere end det billige fra supermarkedet) - og
> derudover give noget vådfoder for at forebygge nyreproblemer, da
> katte ikke altid er gode til at drikke tilstrækkeligt.

Vores dyrlæge handler med noget Royal Canin tørfoder, der lader til
at glide rigtigt godt ned. Også hos Nille, hvis hun kan se sit snit
til det. Vådfoder har aldrig været det store hit her i huset, så vi
bruger tun i vand i stedet. Egentlig mest som bestikkelse/slik til
Nille, men Sputnik lader også til at være meget glad, så jeg håber vi
dækker væskebehovet af ad den vej.

Og så har jeg iøvrigt fået taget mig sammen til at uploade et par
billeder af den lille størrelse:

<http://foto.wegge.dk/v/Wegge/Sputnik/>