Kan ikke komme på internet - Mint
Fra : Rune Jensen

Dato : 01-07-10 19:03

OK, så pludselig besluttede Mint sig for, jeg skulle ikke på nettet. På
samme maskine ligger en vista, som ikke har netproblemer, så det er
altså ikke hardware.

Nuvel, som jeg kan læse det, ud af diverse forums, så virker
internetstyringen ikke specielt godt i Mint. Én skrev, det var direkte
ustabilt, (og ja, det ER det). Så det duer selvfølgelig ikke.

Er der en anden distro, som IKKE har disse irriterende bugs? Den skal
være MEGET stabilt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 01-07-10 19:19

Den Thu, 01 Jul 2010 20:03:18 +0200 skrev Rune Jensen:
> [...]
> ustabilt, (og ja, det ER det). Så det duer selvfølgelig ikke.
>
> Er der en anden distro, som IKKE har disse irriterende bugs? Den skal

Alle distroer bør være stabile på hardware med velsupporterede
drivere.

Da driverne er de samme (stort set), vil det normalt ingen forskel
betyde at skifte distro. Dog kan det hjælpe at vælge en mindre
stabil distro, da denne ofte vil have nyere drivere.

Jeg ville nok foreslå enten at poste relevante oplysninger til
fejlfinding, eller vælge et OS hvor geninstallation er den normale
måde at løse problemer på

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-07-10 19:32

Den 01-07-2010 20:19, Kent Friis skrev:

> [...]
>
> Jeg ville nok foreslå enten at poste relevante oplysninger til
> fejlfinding, eller vælge et OS hvor geninstallation er den normale

Ellers tak. Jeg er færdig med windoze. Men det er vigtigt, at det nye
system ikke pludselig tager over, hvor det ikke skal. Jeg er ikke så
sikker på, det er et driverproblem, når det først er i dag, der er et
problem.

Hvilke oplysninger vil du ha'?

MVH
Rune Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-07-10 19:35

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> Ellers tak. Jeg er færdig med windoze. Men det er vigtigt, at det nye

Ubuntu. Så kan man klage sig til Canonical hvis der er problemer.

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-07-10 08:18

On 1 Jul., 20:35, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Ubuntu.  S kan man klage sig til Canonical hvis der er problemer.

Ubuntu har jeg haft - jeg enablede Compiz Fusion, og gik nok lidt
ambitøst til effekterne, med det resultat, at det hele gik ned,
umuligt at starte op igen.

Jeg har så læst, det faktisk er en god idé at genstarte, efter det er
installeret - vidste jeg ikke.

Jeg lavede lige samme nummer i Mint, men her genstartede den selv, da
der opstod fejl. I det mindste kunne den køre igen bagefter...

Indrømmet, maskinen er IKKE bygget til det med de vilde 3D-effekter,
det er kun en lille bærbar, men nu har jeg da nærmest samtlige
effekter (3D-cube m. spejling og 3D-vinduer, ring switcher, burning
effect mv.), og det kører gnidningsløst. Der er bare visse ting, den
ikke kan, det er klart (og som jeg skal holde mig fra).

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-07-10 20:07

> [...]

> ustabilt, (og ja, det ER det). Så det duer selvfølgelig ikke.
>
> Er der en anden distro, som IKKE har disse irriterende bugs? Den skal

Jvf. de problemer med hastighed du beskrev i anden gruppe, kunne noget
tyde på problemer med DNS indstillingerne.
FÃ¥r du din IP fra dhcp eller manuelt?
Har du skiftet udbyder for nylig?
Ser din /etc/networks "fornuftig" ud?

I de 5+ år jeg har brugt Ubuntu (startede med 6.04 og har udelukkende
opgraderet), har der ikke været nævneværdige problemer, og maskinen er
_aldrig_ gået død

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-07-10 20:34

Den 01-07-2010 21:06, Karl Erik Christensen skrev:

> Jvf. de problemer med hastighed du beskrev i anden gruppe, kunne noget
> tyde på problemer med DNS indstillingerne.
> [...]

Hvor tjekker jeg dette?

Der er et ikon nede i højre hjørne (eht0), soom påstår, der er adgang
til nettet, men den er ikke korrekt.

> I de 5+ år jeg har brugt Ubuntu (startede med 6.04 og har udelukkende
> opgraderet), har der ikke været nævneværdige problemer, og maskinen er
> _aldrig_ gået død

OK, jeg skal nok alligevel lære det, så hvis det er the Linux way, så
vil jeg meget gerne blive klogere.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-07-10 01:15

On 2 Jul., 00:08, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.co> wrote:

> Og så ser det ud som om din router ingen netmaske har (0.0.0.0)
>
> Skal være 255.255.255.0

Grunden til, det skal være sådan, siger mig ikke meget, da det ikke
rigtigt hidtil har haft min interesse.

Men de data kommer automatisk, når man på netværksikonet nede i højre
hjørne vælger at slå Trådløs Netværk fra. Så kommer alle de rigtige
tal ind, og det virker.

Takker for hjælpen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-07-10 08:49

On 2 Jul., 09:15, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Men de data kommer automatisk, når man på netværksikonet nede i højre
> hjørne vælger at slå Trådløs Netværk fra. Så kommer alle de rigtige

Jeg skal måske lige tilføje, at Mint opfører sig lidt underligt, idét
den automatisk sætter trådløst som default, når jeg har afinstalleret
et program fra Software Center. Jeg kan ikke helt se, hvad
forbindelsen skulle være der, men nu har jeg afprøvet et par gange, og
det lader til at være ret konsekvent.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-07-10 11:45

On 2 Jul., 17:45, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.co> wrote:

> Godt det kom til at fungere - lidt hiv og træk her og der, gør livet
> spændende
>
> Hvis der ikke er et flueben et sted, der sætter wifi som default, kan det
> kun være ....... personlighed.

Min Mint har i hvert fald personlighed. Men jeg kan sagens leve med
det når det bare er småting.

> Rune, du må ikke begå samme fejltagelse som mange der starter med Linux -
> de har hørt at Linux kører på en pc fra tresserne
>
> Linux er blevet et fuldt ud lige så kapapelt styresystem som Windows - XP,
> Viste og 7 - vi er nogle der mener det endda er *meget* bedre (og så er
> det gratis).

Man bør ikke nævne vista og Linux sammen, vista var en skandale uden
lige og kan seriøst ikke kaldes et styresystem. Xubuntu er måske knapt
så brugervenligt som XP, ellers ligner det meget. Win7 nåede jeg så
aldrig at prøve, har heller ikke ligefrem lysten.

Jeg er meget imponeret af Linux Mint, stadig, og specielt hvor meget
det kan på min lille "potte" i forhold til Win, som var en
ressourcesluger af rang.

Når de første indkøringsvanskeligheder er overstået, bliver det nok
også det OS, jeg kommer til at køre med fremover. Kodeord er
brugervenlighed, sikkerhed og stabilitet. Hovedårsagen til, jeg
forlader windows.

MVH
Rune Jensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-08-10 16:58

> [...]
> Har du skiftet udbyder for nylig?
> Ser din /etc/networks "fornuftig" ud?
>
> I de 5+ år jeg har brugt Ubuntu (startede med 6.04 og har udelukkende

Altså, du har ikke nyinstalleret?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-07-10 21:02

On Thu, 01 Jul 2010 21:34:24 +0200
Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> wrote:

> Der er et ikon nede i højre hjørne (eht0), soom påstår, der er adgang til nettet, men den er ikke korrekt.

Jeg gætter på DNS eller routningsfejl, så derfor gør nedenstående, og
post output her:
1) Åben en terminal
2) $ cat /etc/resolv.conf
3) $ /sbin/ifconfig
4) $ /sbin/route -n

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-07-10 23:00

> [...]

> Kernel IP routing table
> Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use
> Iface
> 192.168.2.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 1 0 0
> eth0 169.254.0.0 0.0.0.0 255.255.0.0 U 1000 0
> 0 eth0 0.0.0.0 192.168.2.1 0.0.0.0 UG 0 0
> 0 eth0 rune@rune-laptop ~ $ ^C
> rune@rune-laptop ~ $
>

> MVH
> Rune Jensen

Med røde ører konstatere jeg, at i hvert fald Ubuntu 10.04 har en bug i
netværksindstillingerne.

Hos mig, som udelukkende bruger wlan0 _skal_ jeg disable eth0. Ellers

MÃ¥ske kan Mint, som jo er en Ubuntu-klon, heller ikke finde ud af hvilket

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-07-10 23:08

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-07-10 16:46

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-07-10 17:14

On 02 Jul 2010 15:45:30 GMT, Karl wrote:

> (og så er det gratis).

Og ej at forglemme: Frit!

Mvh.

--
"My internal clock is on Tokyo time." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk