Filserver udenom router vha ddns
Fra : Filip Ravn

Dato : 29-06-10 13:25

Jeg har en QNap TS 109 (Filserver harddisk) stående hjemme. Jeg har
kigget lidt på Dyndns.org og oprettet mig derinde. Min filserver kan
nemlig sættes op til DDNS. Jeg har desværre firmasponseret internet/
Router med dynamisk IP, så det vil sige at jeg ikke selv kan
administrere min router med porte og sådan uden at betale en masse for
at TDC skal ændre noget og det vil jeg helst undgå.

Så mit spørgsmål er hvordan det virker, og om det kan lade sig gøre at
få oprettet forbindelse til min filserver vha DDNS og derved gå udenom
min router? Eller har jeg misforstået hvad man kan bruge Dyndns til?

MVH Filip

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-06-10 23:29

Den 29-06-2010 21:24, Filip Ravn skrev:
> Så mit spørgsmål er hvordan det virker, og om det kan lade sig gøre at
> få oprettet forbindelse til min filserver vha DDNS og derved gå udenom
> min router? Eller har jeg misforstået hvad man kan bruge Dyndns til?

Jeg tror du har misforstået konceptet.

DNS oversætter navne, f.eks. evercall.dk til IP adresser f.eks.
87.238.249.106.

DDNS er løsninger hvor din computer løbende opdatere sin IP adresse hos
en DNS udbyder, typisk sker det enten med faste intervaller (Ca. 5
minutter) eller når computeren opdager at IP'en er skiftet.

Det sikre altså, at selvom din computer skifter IP adresse, kan du
stadig bare skrive det hostnavn du har registreret hos din DDNS udbyder.

Det har INTET med routeren at gøre, det er kun en altid opdateret pegepind.

- Chano Andersen

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 30-06-10 09:38

On 30-06-2010 00:29 Chano Andersen wrote:
> Det har INTET med routeren at gøre, det er kun en altid opdateret pegepind.

Nej, DDNS har som sådan ikke noget med routeren at gøre, men eftersom al
trafik går gennem routeren, så skal han have adgang til den for at
udnytte DDNS. Hvis han virkelig ikke har adgang til sin router (det tror
jeg nu nok, han har), så kan han jo ikke sætte port forward op til NAS'en.

Til Filip: Har du ikke en router stående derhjemme, som du sætter dit
netværkskabel i?

Hvis du har, er det så rigtigt, at du ikke kan logge ind på routerens
administrationsside (kunne f.eks. være på adressen 192.168.1.1, men det
afhænger af den enkelte router)?

Hvis ikke du kan, så kan du ikke få gavn af DDNS - for selvom du godt
kan få NAS'en til at give besked til en DDNS-service hver gang din
IP-adresse skifter, så skal du have fortalt din router, at al trafik,
der kommer ind på en bestemt port (eller port range) skal sendes videre
til NAS'en.

Tjek lige dit setup og skriv tilbage, hvad du har stående.

Mvh. Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"

Fra : Chano Andersen

Dato : 30-06-10 21:19

Den 30-06-2010 10:37, Mikkel Z. Herold skrev:

> [...]
> jeg nu nok, han har), så kan han jo ikke sætte port forward op til NAS'en.

Kommer an på hva' man vil bruge det til, men ja, normalt skal man kunne
lave portforwards.

> Til Filip: Har du ikke en router stående derhjemme, som du sætter dit
> netværkskabel i?

Som jeg læser hans indlæg, så har han en TDC Erhverv forbindelse, og på
disse er routeren ikke noget kunden får lov at pille ved. TDC
omkonfigurere den dog gerne, mod gebyr på 995 per ændring.

> Hvis du har, er det så rigtigt, at du ikke kan logge ind på routerens
> administrationsside (kunne f.eks. være på adressen 192.168.1.1, men det
> afhænger af den enkelte router)?

Kræver koden, den har TDC, og de udlevere den ikke.

- Chano Andersen

Fra : Lars Jørgensen - 276~

Dato : 30-06-10 20:37

"Filip Ravn" <filipravn@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hejsa...

Lidt info om hvilken internet forbindelse / Router du har ville være en
hjælp på spørgsmålet.

/Lars

Fra : Filip Ravn

Dato : 01-07-10 08:14

> Som jeg l ser hans indl g, s har han en TDC Erhverv forbindelse, og p
> disse er routeren ikke noget kunden f r lov at pille ved. TDC
> omkonfigurere den dog gerne, mod gebyr p 995 per ndring.

Ja det er korrekt. Jeg har ikke nogen mulighed for at ændre min router
uden at slippe knasterne til TDC hvilket jeg ikke vil. er der nogen
muligheder for mig at udnytte mit udstyr så?

Filip

Fra : Lars Jørgensen - 276~

Dato : 01-07-10 15:20

> [...]

uden at slippe knasterne til TDC hvilket jeg ikke vil. er der nogen
muligheder for mig at udnytte mit udstyr så?

Afhænig af hvilken forbindelse du har og hvilken router og modem kan det
være muligt at få det til at virke. Nogle af TDC´s forbindelser bliver
leveret med 2 dynamiske adresser. Hvis du har et alm modem har du sætte en
switch efter modemet også videre til den router du har no og en videre til
en ny router også der fra til en qnap box.
Men det afhænger lidt af hvad du har af udstyr og forbindelse...

/Lars

Filip

Fra : Anders Majland

Dato : 01-07-10 16:17

> Ja det er korrekt. Jeg har ikke nogen mulighed for at ændre min router
> uden at slippe knasterne til TDC hvilket jeg ikke vil. er der nogen
> muligheder for mig at udnytte mit udstyr så?

Du vil ofte kunne vælge at bruge en anden router end TDC's - det er
selvfølgelig ikke supporteret af TDC.

Så medmindre du har en brug for nogle specielle muligheder i den TDC
sponsorede router så gem den blot væk.

Inden du køber router skal du lige undersøge om du skal bruge en med
indbygget adsl model eller du har 2 æsker fra TDC ?

Hvis du har 2 bokse kan enhver router gøre det du ønsker. Er model
integreret skal du finde ud af om du har ADSL eller noget andet.

Med ADSL modem kan jeg anbefale AVN Fritzbox'e. Har nu en 7170 og har
tidligere haft en 7050 (opgraderede for at få 802.11n netværk)
http://www.avm.de/en/

/A

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-07-10 15:18

Filip Ravn wrote:

> Så mit spørgsmål er hvordan det virker, og om det kan lade sig gøre at
> få oprettet forbindelse til min filserver vha DDNS og derved gå udenom
> min router? Eller har jeg misforstået hvad man kan bruge Dyndns til?

Dyndns.com og lignende tjenester opdaterer en DNS record, således at et
domænenavn hele tiden peger på din skiftende IP adresse. Det sker ved at
der er en lille applikation som kontakter Dyndns når din IP adresse
ændres. Denne applikation kan køre i din router (nemmest), men den kan
også køre på en hvilken som helst computer på dit LAN, for eksempel den
server du vil sætte op.

DynDNS API'et er dokumenteret på deres webside (det er basalt set et
HTTPS GET hvor URL'en indeholder information til DNS opdateringen).

Problem #2 er at du formentlig har brug for port forward mellem WAN og
LAN, og det kan *kun* gøres i din router.

--
Jesper Lund