Skibstrafik
Fra : Peter

Dato : 28-06-10 17:56

Hejsa,

Jeg er er ikke kender af "havet".

Er der nogen der ved om der findes der en hjemmeside der viser sbistraffik
opgjort per døgn, med skibsnavn, størrelse, tid, og evt andet for bestemte
farvande?? F.eks skibe der passerede Helsingør-Helsinsborg igår? Og længre
tilbage i tid?

Jeg har forsøgt AIS, men såvidt jeg kan se viser det kun "live"
skibspositioner.

Vh

Peter

Fra : Christian Stidsen

Dato : 28-06-10 21:33

AIS er "kun" live-positioner af skibe. Det virker lidt ligesom de
transpondere man bruger i flytrafikken til at identificere fly med.
Der laves ganske givet statistikker for hvor meget trafik der går gennem
farvandene, men det er ikke sikkert det er frit tilgængeligt.
Det er formodentlig Søværnet der står for den del af cirkuset.

Skal du bruge noget specifict eller er det blot generel interesse ?

Christian

Fra : Kaare Schou

Dato : 29-06-10 06:47

Farvandsvæsenet driver landbaserede AIS stationer. Data herfra opsamles bl.
a. til statistik. Se
http://frv.dk/SiteCollectionDocuments/pdf/Skibstrafikken_danske_farvande2008.pdf
Data anvendes f.eks. til rapportering til Helsingfors Kommissionen, der
vurderer risikoen for olieforurening. Søg evt. på HELCOM
Kaare

Fra : Peter

Dato : 29-06-10 22:18

Hejsa,

Tak for begge besvarelser. Navnlig den sidste er muligvis nytting da den til
sidst har nogle kontaktpersoner.

Jeg er pensioneret marinbiolog der har en interesse for skibstrafik, især i
sundet.

Vh

Peter