Hvad ligger i swap?
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 26-06-10 00:31

Min kære maskine køre dagligt som en blanding imellem server og
workstation. Den har 2GB RAM at hygge sig med, og programmer som
thunderbird, firefox, vmware server (til en ubuntu server og Windows XT)
køre hele tiden. Efter nogle uger kan jeg via system monitoren (ubuntu
workstation) se at omkring 700 MB RAM er i brug, og 300-400 MB er i
swap. Da jeg ikke umiddelbart kan mærke at nogen af de programmer jeg
arbejder med virker langsomme, antager de er i RAM. Men hvad er så i
swap ? Kan jeg på nogen måde se hvad der er lagt i swap ?

Kører jeg en swapoff -a, kan jeg langsomt, men sikkert følge hvordan
swap reduceres og den tilsvarende mængde af RAM forbruges (næsten) - og
når den når 0, kan jeg igen aktivere swap. Efter nogle uger er
situationen den samme. Jeg ved godt at jeg ikke burde bekymre mig om
swap - det virker jo, men hvis den kan smide 400 MB i swap - er det
sikkert noget som aldrig bliver brugt, også kunne det måske fjernes helt.

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 26-06-10 00:57

Den Sat, 26 Jun 2010 01:30:31 +0200 skrev Jørn Hundebøll:
> [...]
> swap - det virker jo, men hvis den kan smide 400 MB i swap - er det
> sikkert noget som aldrig bliver brugt, også kunne det måske fjernes helt.

Hvor meget fri memory har du i dine vmware instanser? Passer det evt.
med at det er dette der bliver swappet ud?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 26-06-10 09:06

Kent Friis wrote:

> Hvor meget fri memory har du i dine vmware instanser? Passer det evt.
> med at det er dette der bliver swappet ud?
>
> Mvh
> Kent

Jeg skal ikke afvise det er vmware som har lidt hukommelse tilovers, men
det kan ikke forklare det hele. Selve Ubuntu serveren har 192 MB RAM og
Windows XP har 224 MB - og da jeg kørte Ubuntu med 128 MB brugte den
masser af swap, men efter jeg skruede op til 192 gør den det kun i meget
lille omfang. Windows på mindre end 224 MB er vel næppe muligt, men
omvendt viser task manager kun at der er processer som bruger for ca.
120 MB, og i forhold til Linux serveren, kører jeg faktisk kun et enkelt
program på Windows maskinen, mens Linux driver apache, MySQL, postfix,
proftp, samba - men ingen grafik naturligvis. Men det kan vel sagtens
være VMware som er lagt på swap - funktioner til oprettelse af nye
maskiner og hele administrationsdelen, som jeg ikke bruger.

Jeg har en Ubuntu workstation installeret på jernet, også Ubuntu server
og windows i virtuelle maskiner på Vmware server. Måske lidt omvendt
metode, men det fungere ganske fint.

Jørn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-06-10 07:48

Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> writes:

> [...]
> swap - det virker jo, men hvis den kan smide 400 MB i swap - er det
> sikkert noget som aldrig bliver brugt, også kunne det måske fjernes

Hvis du kører vmwareinstanser og disse har operativsystemer indeni, vil
der helt sikkert være nogen dele af de programmer der kører heri, som ikke
er i brug. Disse kan derfor sagtens rulles ud på disk uden problemer.

Prøv at se på det som "Linux har opdaget at din maskine kan udnyttes
bedre ved at rulle ubrugte dele ud på disk" og endda uden at spørge dig.

Hvis det generer dig, kan du bare fylde mere RAM i og slå swap fra.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 26-06-10 09:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Prøv at se på det som "Linux har opdaget at din maskine kan udnyttes
> bedre ved at rulle ubrugte dele ud på disk" og endda uden at spørge dig.
>
> Hvis det generer dig, kan du bare fylde mere RAM i og slå swap fra.

Jeg er helt med på at Linux blot forsøger at udnytte ressourcer bedst
muligt, men var blot interesseret i om man på nogen måde kunne se hvilke
programmer (eller data fra programmer) som var smidt i swap. Kører uden
swap ville være en unødig risiko, hvis nu lige firefox fik åbnet mere
end de standard 10-15 faner jeg altid har åbnet.

Jørn