Force check af live disk
Fra : Leif Neland

Dato : 24-06-10 08:10

Nogle gange skal man lige have bootet serveren; "Det tager kun to minutter"

Men så får man "/dev/sdb1 has not been checked for 195 days, check forced"
og så går der lige 10-20 minutter ekstra, afhængig af diskstørrelsen.

Er det muligt at lave den check, mens serveren er oppe?

Leif

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 24-06-10 08:30

On 06/24/2010 09:09 AM, Leif Neland wrote:
> [...]
> og så går der lige 10-20 minutter ekstra, afhængig af diskstørrelsen.
>
> Er det muligt at lave den check, mens serveren er oppe?

Nej, men du kan slå det fra (tune2fs) så den kun checker når du explicit
beder om det ved reboot.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Mobile: +45 22 12 53 25

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-06-10 14:41

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

> [...]
> og så går der lige 10-20 minutter ekstra, afhængig af diskstørrelsen.
>
> Er det muligt at lave den check, mens serveren er oppe?

Hvis du kan unmounte disken, så ja.

Fra : Leif Neland

Dato : 24-06-10 22:09

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvis du kan unmounte disken, så ja.

Så kan det lissom være lige meget...

Leif

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-06-10 22:49

> Så kan det lissom være lige meget...

Så er kuren tune2fs. Det er også mindre vigtigt hvis du kører med
journalling slået til - det gør du naturligvis, ikke?

Fra : Leif Neland

Dato : 25-06-10 12:00

""Thorbjørn" Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er kuren tune2fs. Det er også mindre vigtigt hvis du kører med
> journalling slået til - det gør du naturligvis, ikke?

Jo da...

Det man kunne gøre var, på et tidspunkt hvor serveren kan undværes i et
stykke tid:
tune2fs -T 20000101 -C 99999 /dev/sd...
og reboote.
Så ser man også om serveren stadig kan boote selv, eller f.ex. en
kerneopdatering har kaget i det.

Lige noget at lave før sommerferien, og skrivebordet er ryddet

Leif

Fra : Kent Friis

Dato : 25-06-10 20:29

Den Thu, 24 Jun 2010 23:48:44 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Så er kuren tune2fs. Det er også mindre vigtigt hvis du kører med
> journalling slået til - det gør du naturligvis, ikke?

Med hvilket argument?

Vi taler om den fsck der kører når filsystemet er umountet korrekt. Den
fsck der kører for at fange inkonsitens som følge af filsystem-bugs,
driver-bugs, kabel-problemer, controller-fejl, disk-fejl, osv.

Af disse er journalling relevant for filsystem-bugs, og da ext3 ikke er
så gennemtestet som ext2, og indeholder mere kode, vil jeg påstå at
risikoen for bugs med ext3 er højere end med ext2. Andre journal-
filsystemer under Linux er endnu mindre testet.

Controller-fejl er også et punkt hvor journalling gør en forskel, idet
journalling kræver at journalen SKAL være skrevet til disken inden den
egentlige opdatering. Det er set at controllere har ignoreret dette,
med et korrupt filsystem til følge.

Derudover bliver et filsystem uden journal (fx ext2) checket ved hver
strømafbrydelse. Med journalling slået til, er der kun de periodiske
check til at fange eventuelle fejl. Igen et argument for at periodisk
fsck er mere vigtigt med journalling slået til.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-06-10 22:46

Leif Neland wrote:

> Men så får man "/dev/sdb1 has not been checked for 195 days, check forced"
> og så går der lige 10-20 minutter ekstra, afhængig af diskstørrelsen.

Jeg har lige siden jeg begyndte med Linux for 3/4 år siden undret mig
over hvorfor mit OS laver den slags tjek ved opstarten. Man tænder jo
maskinen fordi man skal bruge den til noget, og så gider man ikke vente
20 minutter. Hvorfor laver den det ikke når den lukker ned, så skal man
jo ikke bruge den mere alligevel?

Er det muligt at få den til at tjekke ved nedlukning i stedet?

Martin

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-06-10 07:26

https://wiki.ubuntu.com/AutoFsck

Fra : Kent Friis

Dato : 25-06-10 20:32

Den Thu, 24 Jun 2010 23:46:15 +0200 skrev Martin Larsen:

> [...]
> jo ikke bruge den mere alligevel?
>
> Er det muligt at få den til at tjekke ved nedlukning i stedet?

Det forsøgte Microsoft med Windows Update. Hvorfor spilde tid på
at køre Windows Update i arbejdstiden, når man kan gøre det når folk
alligevel lukker PC'en ned til fyraften?

Det fik de timet sådan at det blev indført cirka samtidig med at folk
gik over til bærbare, hvor det at lukke ned er noget der bare skal
overstås så hurtigt som muligt, så man kan få PC'en pakket ned og
komme hjem.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-06-10 08:06

Martin Larsen wrote:
> [...]
> jo ikke bruge den mere alligevel?
> Er det muligt at få den til at tjekke ved nedlukning i stedet?

Bare skift til xfs.. Så slipper du for det pjat.

// Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 25-06-10 20:34

Den 25 Jun 2010 07:05:31 GMT skrev Hans Joergensen:

> Bare skift til xfs.. Så slipper du for det pjat.

Fordi XFS kun findes i versioner der er 100% gennemtestet, og kører på
hardware der aldrig fejler?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-06-10 08:07

Martin Larsen wrote:
> [...]
> jo ikke bruge den mere alligevel?
> Er det muligt at få den til at tjekke ved nedlukning i stedet?

I øvrigt er grunden til at den laver checket under opstart nok fordi
det typisk er nødvendigt at scanne disken hvis maskinen har været
crashet eller har mistet strømmen..

// Hans

Fra : Leif Neland

Dato : 25-06-10 12:02

> I øvrigt er grunden til at den laver checket under opstart nok fordi
> det typisk er nødvendigt at scanne disken hvis maskinen har været
> crashet eller har mistet strømmen..

Nej, den checkker ved opstart, *enten* hvis disken ikke har været unmountet
pænt ved nedlukning,*eller* der er gået for mange mounts/dage siden sidste
check.

Det burde ikke være noget problem at lade den lave:
"Diskene er ikke checkket i n dage, vil du gøre det før nedlukning?" (med
timeout, hvor n skal f.ex. være 3/4 af de dage, den kræver ved opstart)

Leif

Fra : Carsten Keller

Dato : 25-06-10 12:17

Leif Neland wrote:

> [...]
> "Diskene er ikke checkket i n dage, vil du gøre det før nedlukning?"
> (med timeout, hvor n skal f.ex. være 3/4 af de dage, den kræver ved

Det løser bare ikke rigtig det oprindelige problem. Hvis man lige skal
reboorte serveren (går ud fra det var det der mentes i det oprindelige
indlæg) er det jo temmelig lige meget om det tager lang tid at lukke ned
eller starte op.

Keller

Fra : Leif Neland

Dato : 27-06-10 20:21

Carsten Keller skrev:

> [...]
> reboorte serveren (går ud fra det var det der mentes i det oprindelige
> indlæg) er det jo temmelig lige meget om det tager lang tid at lukke ned

Hvis man fik valget ved nedlukning et stykke tid før maskinen insisterer
på at få checkket ved boot, så var der en mulighed for at få kørt
checkket på et tidspunkt, hvor det passede mig.

Selvom det ikke er windows, så sker det en sjælden gang, at man må boote
en linux.

Hvis noget går i hårdknude, kan det nogen gange være lettere at reboote
end at stoppe og starte et antal processer i den rigtige rækkefølge. Og
så er et tvunget diskcheck ikke lige det, man har lyst til...

Leif

Fra : Kent Friis

Dato : 27-06-10 21:02

Den Sun, 27 Jun 2010 21:21:18 +0200 skrev Leif Neland:

> Hvis man fik valget ved nedlukning et stykke tid før maskinen insisterer
> på at få checkket ved boot, så var der en mulighed for at få kørt
> checkket på et tidspunkt, hvor det passede mig.

Det bør enhver kompetent sysadmin kunne scripte sig ud af.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 25-06-10 12:28

On 06/25/2010 01:02 PM, Leif Neland wrote:
> Nej, den checkker ved opstart, *enten* hvis disken ikke har været unmountet
> pænt ved nedlukning

Gør den det?

Det har jeg ikke oplevet i mange år hvis en Linux maskine
bliver slukket på den hårde måde.

Det er vel det man har journals til.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 25-06-10 13:59

Mogens Kjaer skrev:

> Gør den det?
>
> Det har jeg ikke oplevet i mange år hvis en Linux maskine
> bliver slukket på den hårde måde.

Ja det hænder stadigvæk, men ofte klarer journal det,
kommer lidt an på "crashet/nedlukningen".

eller hvis man bruger http://www.fs-driver.org/
så er det uden journal og i ext2 mode, så
når windows crasher som den plejer. så skal
FS checkes ved linux start.... ;)

Ubuntu har eksperimenteret lidt med checktidspunkt
af filsystem i 9.10 men det havde visse bivirkninger
på server og lign., så det er ikke med i 10.04.

På sigt må løsningen blive at antal/datoudløb-check udføres valgfrit
ved nedlukning.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-06-10 18:42

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Det har jeg ikke oplevet i mange år hvis en Linux maskine
> bliver slukket på den hårde måde.
>
> Det er vel det man har journals til.

Jeg har været ude for en ældre Ubuntu hvor standardlayoutet var sådan at
hvis bootpartitionen gik i spunk, kunne den ikke reparere sig selv, og
man skulle lige have den startet på en live-cd. Jeg kan ikke huske
detaljerne men det var vist et ext3 der var blevet træt af livet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-06-10 18:39

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> I øvrigt er grunden til at den laver checket under opstart nok fordi
> det typisk er nødvendigt at scanne disken hvis maskinen har været
> crashet eller har mistet strømmen..

Det er alt andet lige et levn fra før man fandt på journalling
filsystemer. Næh, ext2 og ext3 synes bare det er hyggeligt at checke
en ekstra gang med jævne mellemrum.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-06-10 08:26

On Thu, 24 Jun 2010 23:46:15 +0200, Martin wrote:

> [...]
> vente 20 minutter. Hvorfor laver den det ikke når den lukker ned, så
> skal man jo ikke bruge den mere alligevel?

Det er ikke altid til at vide på forhånd hvornår strømmen går eller
lignende, og derfor kan det være svært at nå at checke filsystemet inden
computeren slukkes.

Mvh.

Adam

--
"My internal clock is on Tokyo time." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-06-10 09:16

On Jun 24, 10:41 pm, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Hvis du kan unmounte disken, så ja.

Er der noget teoretisk i vejen for at lave den slags check mens den er
mountet? Selve checket skal jo ikke rette i filsystem alligevel, og
hvis der er noget galt, så må der jo gå en besked til root eller
noget.

/Jacob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-06-10 16:26

Jacob Larsen <jacob@larsen.net> writes:

> [...]
> mountet? Selve checket skal jo ikke rette i filsystem alligevel, og
> hvis der er noget galt, så må der jo gå en besked til root eller

Du kan ikke konsistenschecke noget hvis det ikke er skrivebeskyttet da
du så risikerer at data ændrer sig mens man ikke lige kigger på den del
af disken.

Ideen er besnærende, men nej :)

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-06-10 17:06

> [...]
> mountet? Selve checket skal jo ikke rette i filsystem alligevel, og
> hvis der er noget galt, så må der jo gå en besked til root eller

Det afhænger til dels af hvad man præcist mener fsck skal tjekke for
og designet af filsystemet. For eksempel understøtter FreeBSD's UFS2
med Soft Updates fsck i baggrunden.

Det afhænger dels af at Soft Updates giver visse garantier om hvad der
kan gå galt og af en indbygget snapshot-funktionalitet i
filsystemet. Læs Kirk McKusicks artikel på

http://www.usenix.org/publications/library/proceedings/bsdcon02/mckusick/mckusick_html/index.html

//Makholm