NAS som webhotel
Fra : Per Andreasen

Dato : 24-06-10 14:26

Jeg er ikke helt sikker på, om dette er den rette gruppe.
Jeg har en Iomega NAS HD, som jeg godt ville prøve at bruge som mit eget
webhotel. Kan det lade sig gøre? Kan jeg få en anvisning på hvordan jeg
sætter den og routeren op? Er det et problem, at min upload kun er på 1Mb
(download 8Mb)?

På forhånd tak for
svar Per Andreasen

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 24-06-10 15:09

On 24-06-2010 15:26 Per Andreasen wrote:
> Jeg er ikke helt sikker på, om dette er den rette gruppe.
> Jeg har en Iomega NAS HD, som jeg godt ville prøve at bruge som mit eget
> webhotel. Kan det lade sig gøre?

Ja, hvis der er en indbygget webserver på NAS'en. Har selv en Synology,
og her skal man blot placere sine filer i en bestemt mappe for at få dem
vist som hjemmeside.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du vil have tilknyttet dit eget,
købte domænenavn (f.eks. www.minside.dk), så skal du have en
fast/statisk IP-adresse fra din internetudbyder, og så skal du selv
sørge for DNS-registrering, evt. via gratisdns.dk.

Har du ikke en statisk IP-adresse, kan du oprette en konto hos f.eks.
dyndns.com og så knytte et af deres (gratis) domænenavne til din NAS -
og hvis din NAS så understøtter dyndns, så kan den kontakte deres
DNS-server hver gang din IP-adresse skifter, så dit domæne altid peger
hen på din IP-adresse. Understøtter NAS'en det ikke, kan du hente et
lille overvågningsprogram, som du kan installere på din pc, som gør det
samme - men den registrerer så kun ændringer i IP-adressen, når pc'en er
tændt.

Endelig skal du ind i routerens opsætning og lave en port forward fra
port 80 (den man bruger til http/hjemmesider) til din NAS's IP-adresse
(den interne IP-adresse på dit hjemmenetværk - starter som regel med
192.168x.x.)

> Er det et problem, at min upload kun er på
> 1Mb (download 8Mb)?

Med kun 1MB upload skal du nok i hvert fald ikke regne med, at din side
bliver drønhurtig, og du skal heller ikke regne med at kunne vise f.eks.
video på siden.

Hvis det bare er til en privat hjemmeside uden den store trafik skal det
nok gå, men er det noget, du skal tjene penge på (firma) og dermed er
afhængig af, at siden altid er tilgængelig, så er det for lidt.

Mvh. Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"

Fra : Per Andreasen

Dato : 26-06-10 15:36

Det ser desværre ikke ud til at der er webserver på den. Så er der vel ikke
noget at gøre???

mvh Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-06-10 15:57

On Sat, 26 Jun 2010 16:35:34 +0200, "Per Andreasen"
<per.andreasen@gmail.com> wrote:

>Det ser desværre ikke ud til at der er webserver på den. Så er der vel ikke
>noget at gøre???
Er der ikke web interface på den ?

For er der det er det jo "bare" at starte en session mere op af den
webserver og pege et andet wwwroot ud.

/Hans

Fra : Per Andreasen

Dato : 26-06-10 20:28

Jeg kan i hvert fald ikke se det. Under en mappefunktion, der kaldes "Active
Folders" er der 1) Photo & files 2) Torrent og 3) FTP, og ingen af dem er
vel webinterface.
Det er tilsyneladende muligt at opsætte en Email Server, men det hjælper jo
heller ikke meget.

mvh Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-06-10 21:01

On Sat, 26 Jun 2010 21:27:42 +0200, "Per Andreasen"
> [...]

>vel webinterface.
>Det er tilsyneladende muligt at opsætte en Email Server, men det hjælper jo

Kan du tilgå den vil telnet eller SSH ?
Ofte findes der uofficielle opskrifter på hvorledes man sætter div.
ekstra funktioner på en NAS bla. web servere.

Prøv at kigge her http://forum.nas-central.org/

/Hans

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-07-10 17:18

On 24/06/2010 16:09, Mikkel Z. Herold wrote:
[...]
> [...]
> nok gå, men er det noget, du skal tjene penge på (firma) og dermed er
> afhængig af, at siden altid er tilgængelig, så er det for lidt.

Hvad med dynamisk indhold? Hvor meget af sådan noget kan en NAS trække?

--
Peter Knutsen

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 09-07-10 11:51

On 02-07-2010 18:18 Peter Knutsen wrote:
> Hvad med dynamisk indhold? Hvor meget af sådan noget kan en NAS trække?

Mener du PHP/ASP?

Det kommer selvfølgelig an på NAS'en, men hvis den understøtter PHP/ASP,
så skulle der ikke være nogen problemer i at afvikle "almindelige"
dynamiske sider.

Det der kan komme til at halte kan være, hvis du skal lave noget
dynamisk billedbehandling (f.eks. resize billeder on-the-fly) eller
hente/skrive store mængder data til/fra en database.

Mikkel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-07-10 19:13

On 09/07/2010 12:51, Mikkel Z. Herold wrote:

> Mener du PHP/ASP?

Nu er jeg ikke så teknisk at det gør noget, men ja, det er vel det jeg
mener. Eksempelvis en wiki der kører på NASsen, eller noget webforum.

> Det kommer selvfølgelig an på NAS'en, men hvis den understøtter PHP/ASP,
> så skulle der ikke være nogen problemer i at afvikle "almindelige"
> dynamiske sider.

Jeg tænker på belastning... Hvor meget CPU har sådan en NAS at gøre godt
med? Kan den klare en wiki med 5 samtidige brugere? 30 samtidige brugere?

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 11-07-10 01:05

On 10-07-2010 20:13 Peter Knutsen wrote:
> Nu er jeg ikke så teknisk at det gør noget, men ja, det er vel det jeg
> mener. Eksempelvis en wiki der kører på NASsen, eller noget webforum.

Har ikke prøvet at installere en wiki, men går ud fra, at der behøves
noget serverside-script, sikkert PHP. Det skal så være forudinstalleret
på NAS'en for at det virker.

> Jeg tænker på belastning... Hvor meget CPU har sådan en NAS at gøre godt
> med? Kan den klare en wiki med 5 samtidige brugere? 30 samtidige brugere?

Det kunne jeg ikke forestille mig skulle blive noget problem - så længe
det groft sagt kun er tekst, NAS'en skal jonglere rundt med, så kræver
det ikke så meget processorkraft. Og hvor meget CPU der er på en NAS?
Ja, det kommer helt an på modellen - så kig i specifikationerne.

Den endelige performance på siden afhænger af 1) NAS'ens processorkraft
+ hukommelse og 2) din internetforbindelse (uploadhastighed).

Hvis de fem brugere alle sammen vil uploade et kæmpe billede til wiki'en
på samme tid kan du nok godt få problemer, men ellers tror jeg ikke, du
skal være nervøs.

Mikkel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-07-10 15:18

On 11/07/2010 02:05, Mikkel Z. Herold wrote:

> Har ikke prøvet at installere en wiki, men går ud fra, at der behøves
> noget serverside-script, sikkert PHP. Det skal så være forudinstalleret
> på NAS'en for at det virker.

Ja, en wiki kræver PHP og MySQL, det har jeg netop undersøgt da jeg selv
er ved at oprette en. Den skal dog ikke køre på NAS.

> [...]
>
> Hvis de fem brugere alle sammen vil uploade et kæmpe billede til wiki'en
> på samme tid kan du nok godt få problemer, men ellers tror jeg ikke, du

Okay. Det handler are om, at jeg ikke rigtig har en fornemmelse for hvor
meget CPU dynamisk indhold bruger. Statisk HTML synes jeg intuitivt at
jeg kan fornemme, det smider serveren bare efter brugeren pr anmodning,
så det er ret letgennemskueligt. Så snart det bliver dynamisk står min
intuition af; jeg har ingen fornemmelse for hvor meget serveren skal
"tænke", i forhold til de forskellige handlinger en bruger af dynamisk
indhold kan tænkes at foretage sig.

Jeg har dog oplevet især webfora, kørt af måske lidt amatøragtige
grupper, hvor svartiderne kan være lange, og vel at mærke webfora med
ganske få samtidige brugere.

--
Peter Knutsen