Knækket bolt i cylinderen.
Fra : Thomas

Dato : 23-06-10 15:11

Hej.

Som overskriften antyder, så skete det endnu engang for mig.
Ved flere uafhængige udstødningsskift, har jeg måtte konstatere at stå
tilbage med en knækket bolt i cylinderen.
Min Scooter er en Yamaha Neos.

Jeg ved ikke om disse bolte sidder specielt udsat på de scootere jeg har
haft lejlighed til at udskifte udstødning på, men facts er at selvom jeg
udviser stor forsigtighed, har smurt disse bolte godt tidligere osv., så er
det nu sket for mig endnu engang.

De tidligere gange har jeg måtte ud og købe en ny cylinder for at komme
videre.
Dette har heldigvis også, udover skrueriet, været en overkommelig udgift.

Men denne gang sidder min cylinder bare også urokkelig fast i motorblokken.
Topstykket blev fjernet uden problemer, og tilbage sidder nu altså
cylinderen, som har besluttet sig for at sidde urokkelig fast.

Derfor søger jeg en måde hvorpå jeg kan fjerne cylinderen fra motorblokken,
helst uden at skulle have scooteren op i en drejebænk...
Måske der findes et tricks som jeg ikke kender til.

Det er nok en kombination af rustne pindbolte og rusten cylinder som er
problemet, så jeg tror heller ikke at jeg kan få pindboltene ud, selvom jeg
forsøgte med tricket med 2 kontra møtrikker på toppen af pindboltene.
Er dette eneste mulighed, må jeg jo prøve det, men er temmelig angst for at
knække sådan en bolt nede i blokken...Uha.

Har nogen et råd at give med på vejen?

Thomas.

Bor i Ballerup hvis nogen har lyst til at overtage herfra...He He

Fra : scootergrisen

Dato : 24-06-10 16:59

Det vel fordi bundpakningen sidder godt fast.

Prøv og bank i bunden af cylinderen hele vejen rundt med en hammer.
Bare sådan lette slag og se om det ikke hjælper.
Du kan også prøve og varme cylinderen og motorblokken op der hvor de
er samlet. Prøv med en varmepistol og opvarm hele vejen rundt.
Du kan også prøve og sprøjte WD40 på og lade det trænge ind 1 dags tid
og se om det hjælper.

Hvad har du brugt til at smører udstødnings boltene og pinboltene i
cylindern ?
Jeg vil tro man skal bruge kobberfedt. Men det kan da godt være hvis
cylinderen er lavet med aluminium at det ikke er godt eller noget.
Eller måske spænder du dem for hårdt ?
Hvor længe har de sidder i ?

Fra : Thomas

Dato : 25-06-10 14:12

Hej

> [...]
> er samlet. Prøv med en varmepistol og opvarm hele vejen rundt.
> Du kan også prøve og sprøjte WD40 på og lade det trænge ind 1 dags tid

Jeg har foreløbig søbet det godt ind i rustløsner, og så får det lige lov at
arbejde lidt på sagen et par dage.
Derefter må jeg prøve, som du foreslår, at banke behersket på cylinderen, og
se om jeg er så heldig at den slipper.

> Hvad har du brugt til at smører udstødnings boltene og pinboltene i
> cylindern ?

Det hele er smurt med rigeligt kobberfedt.
Men det ser nu bestemt ikke velsmurt ud, her efter 1½ års tid.
Det er som om det hele er vasket væk, og scooteren har ellers kun meget
sjældent været ude i rigtig dårligt/vinter vejr.
Mht. fastspændingen har jeg netop været meget behersket, da jeg ved dette
problem kan opstå, men selvfølgelig skal overgangen mellem udstødning og
cylinder, jo også være tæt.

Vi må håbe på det bedste, når forsøget genoptages...

Thomas.

Fra : Henning Lund

Dato : 28-06-10 17:33

scootergrisen wrote:
> Det vel fordi bundpakningen sidder godt fast.

Vrøvl det er pindboltene der udvider sig pga rust.

Varmefast fedt.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 25-06-10 14:44

Jeg tror heller ikke man kan forvente at en udstødnings bolt kan
fjernes uden problemer hvis den har sidder i 1 år også selvom den har
været smurt.
Næsten gange kan du skrue dem ud og smører dem på ny efter måske 3
måneder så du ikke løber ind i samme problem.

Når du siger bolte er det så 2 skruer der holder udstødningen fast på
cylinderen .... eller er der skruet 2 pindbolte i cylinder og skal man
skrue udstødningen fast på pindboltene med 2 møtrikker ?

På min Kymco Super 8 ser det sådan her ud :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/billeder/billed0214.jpg
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/billeder/billed0647.jpg
Altså 2 pindbolte og 2 topmøtrikker.

Fra : Thomas

Dato : 26-06-10 13:16

> [...]
> cylinderen .... eller er der skruet 2 pindbolte i cylinder og skal man
> skrue udstødningen fast på pindboltene med 2 møtrikker ?

På min Neos er det kun 2 bolte som er skruet op i cylinderen.
Der burde jo ikke være noget til hindre for at ændre det til pindbolt ideen,
så måske man skulle overveje det.
Så er der jo 2 chancer for det løsner sig, før det knækker.

Thomas.

Fra : scootergrisen

Dato : 29-06-10 19:26

> Vrøvl det er pindboltene der udvider sig pga rust.
Godt så... så burde det også hjælpe med WD40.

> Varmefast fedt.
Det kobberfedt jeg har kan bruges ved op til 1000 grader celsius så
mon ik det også kan gå under betegnelsen varmefast fedt.

Fra : Kell Petersen

Dato : 11-09-10 08:48

Tag ordenlig fat i Møtrikken og lade lortet knække.
Og når du så bore skidtet op og sætter Gevind bøsning i .. sådan en 8/6
eller 10/6.. så sørger du for at du denne gang sætter nogle kvalitets
udstødningspinde i som er af kvalitets metal.. eller brug Umbraco- bolteog
lad være med at knoklespænd dem ,, skal bare strammes et par kilo...!

Klip eventuelt , noget jern/plade til som kan dække over de bolte eller
Møtrikker..
Så de ikke bliver oversprøjtet med mudder og vand , hver gang du kører en
tur ..
Jeg plejer at skifte alle min bolte og møtrikker ud med Umbraco bolte .. når
jeg skiller noget ad.. og skal samle det igen.

Fra : Leif

Dato : 11-09-10 13:30

"Thomas" <oz1jte@(sletdette)mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> have scooteren op i en drejebænk...
> Måske der findes et tricks som jeg ikke kender til.

Jeg har nok et her:

Hvis du kan få lov at kigge på en anden monteret cylinder, vil du
kunne se hvor de 4 gevindstænger sidder.

De er rustet sammen med cylinderen ned gennem dennes kanaler,
og det kan sikkert heller ikke løsnes med WD40 eller lignende.

Du fatter nu din vinkelsliber med en så slidt skive, at den lige netop
kan skære gennem cylinder og bolte de 4 gevindstænger, så
langt nede mod motorblokken som muligt.

Ikke noget med hammer og mejsel eller lignende mellem blok og
cylinder for at prøve at løsne de 4 gevindstænger - de giver sig ikke.
Og du får bare ødelagt blokken flange.

Åhh ja det koster sikkert en cylinder, med sådan er det jo

Mvh, Leif

Fra : Kell Petersen

Dato : 23-11-10 22:30

Jeg borede den ud , og skar nyt gevind