2 computer på samme LAN
Fra : Karsten Nielsen

Dato : 22-06-10 22:37

Hejsa.

Jeg har en stationær og en bærebar computer.
Min internet forbindelse er ikke trådløs men derimod et kabel fra
telefonstikket.
Da jeg bruger mine 2 computer ret meget over nettet er det rimelig
træls hele tiden at skulle skifte netkablet fra den ene computer og så
over til den anden, igen og igen. Det nemmeste ville selvfølgelig være
at få installeret et trådløs internet. Men der hvor jeg bor er det
desværre ikke muligt da det ikke er mig som står for den beslutning.
Mit spørgsmål er så følgende..: Kan man ikke få sådan en slags
"stikdåse" eller hvad sådan en nu hedder, hvor man kan tilslutte begge
computer så de begge kan være online på samme tid.

Håber i forstår mit ? jeg er desværre ikke lige en ørn i de
forskellige fagudtryk

Med venlig hilsen
Karsten Nielsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-06-10 22:51

Den Tue, 22 Jun 2010 23:37:29 +0200 skrev Karsten Nielsen:

> [...]
> de begge kan være online på samme tid.
>
> Håber i forstår mit ? jeg er desværre ikke lige en ørn i de forskellige

Jo - du burde kunne tilslutte en Router, med mindre du har helt speciel
internetforbindelse. Selv "ikke-ørne" burde kunne finde ud af det

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 23-06-10 00:26

On 22 Jun 2010 21:50:39 GMT, Karl Erik Christensen
<none@none.invalid.co> wrote:

>Jo - du burde kunne tilslutte en Router, med mindre du har helt speciel
>internetforbindelse. Selv "ikke-ørne" burde kunne finde ud af det

Mange tak for dit hurtige svar..
Og nu lige et "dumt" spørgsmål. Men er den router som du omtaler ikke
Beregnende til et trådløs netværk jeg syntes nemlig at jeg ved flere
lejligheder har hørt at det er dem som man sætter op hvis man går over
til et trådløst.

Mvh Katsten

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 23-06-10 00:49

<none@none.invalid.co> wrote:

>Den Tue, 22 Jun 2010 23:37:29 +0200 skrev Karsten Nielsen:

>Jo - du burde kunne tilslutte en Router, med mindre du har helt speciel
>internetforbindelse. Selv "ikke-ørne" burde kunne finde ud af det

Nej jeg syndes ikke at der er noget specielt ved min forbiendelse
Der går såmænd bare et netkabel fra min computer og til en slags stik
som sidder lige ved siden af det rigtige telefonstik.,
Vi som bor her har faktisk mange gange forsøgt at få lagt trådløs ind
i huset. Men det vil ejeren desværre ikke høre tale om, da han mener
at den model vi bruger er en billigere løsning. Og det er sikkert også
rigtigt da han er den type som kan sælge hjemmeis på grønland.

Men som sagt så har jeg bare brug for at jeg kan komme på nettet med
de 2 computere som jeg har, og min tanke må være at det da ikke kan
være umuligt.
Men så du sikkert har regnet ud så er lige dette her emne ikke lige
min helt stærke side.

På forhånd tak for hjælpen
Karsten Nielsen
Hobro.

Hjemmeside.: http://www.jokesiden.dk/

Fra : SvenP

Dato : 23-06-10 16:08

> [...]
> at den model vi bruger er en billigere løsning. Og det er sikkert også
> rigtigt da han er den type som kan sælge hjemmeis på grønland.

Der er noget der tyder på at din udlejer allerede har en router på. Det
betyder du kan nøjes med en switch(stavning?). Hvis du køber en router og
udlejeren har en på i forvejen,vil du nok få brug for hjælp til opsætningen,
men det kan sagtens lade sig gøre. Prøv dog at spørge udlejeren hvordan det
er sat op hos jer. Så vil det være lettere at få den rette hjælp her.

Sven

Fra : Nicolai Clemmensen

Dato : 21-03-11 21:37

On 2010-06-23 17:08, SvenP wrote:

> [...]
> men det kan sagtens lade sig gøre. Prøv dog at spørge udlejeren hvordan det
> er sat op hos jer. Så vil det være lettere at få den rette hjælp her.

Hej

Først undskylder jeg lige for at rippe op i en gammel tråd.
Jeg syntes dog at der var nogle ting, som ikke var helt på plads, og
ville gerne hjælpe lidt med at belyse emnet.

Først som svar til Sven: Ikke helt sandt.
Som standard vil en router være konfigureret til at få WAN ("Internet")
IP-Adresse via DHCP, og have en DHCP-server på indersiden (LAN).

Så det vil skam fungere fint ;)

Lige umiddelbart ville jeg vælge en router i denne situation, da han så
er sikret at det virker ligegyldigt hvad der er tale om.

OBS!
Vær opmærksom på at vi nu alle er HELT sikre på at der er tale om
LAN-forbindelse. Karsten, jeg ved godt at du måske ikke har den store
erfarring (Nå ja, vi har vel alle noget vi er dårlige til!), men kan du
bekræfte at der er tale om en LAN-forbindelse?

Skriver din PC noget ala. "LAN-Forbindelse tilsluttet", når du sætter
kablet i?
Hvis du tæller de små gyldne metal-ben på det ene stik, kan det så passe
at der er 8?

I så fald vil det være LAN-forbindelse, og så har i højst sandsynligt
allerede en router i huset. Men du kan ligeså godt træffe et sikkert
valg, og gå efter routeren.

Hvis du vil gøre det rigtig simpelt vil jeg faktisk foreslå at du vælger
en router UDEN trådløs mulighed. Så behøves du ikke bekymre dig alt for
meget om sikkerheden, for så skal folk komme og sætte et kabel i, før
end de kan komme på.

Lige som info:

En hjemme-router er en enhed der modtager "signal" fra én port, og
sender ud på alle de andre porte. Den kan også fås med trådløs, så den
virker som en sender, der udsender dit netværk trådløst.
Routere laver en "mur" mellem "stikket i væggen", eller rettere
Internet-forbindelsen, og dit hjemmenetværk.
Derfor er de egnet i situationer, hvor man er koblet direkte op til
internet-udbyderen, da man så ikke behøves have mere end én såkaldt
IP-addresse.

En switch fungerer lidt på samme måde. Switche kan dog ikke sende
trådløst. Switche laver IKKE en "mur", og det er derfor krævet at man
har ledige IP-addresser hos din udbyder.

Hvis du er i tvivl om hvad du skal bruge, anbefaler jeg at du tager
routeren. Derudover kan du selvfølgelig også spørge din "udbyder", da
han sikkert vil kunne hjælpe dig godt på vej med det rigtige udstyr.

Håber at det klarer lidt op på tingene.
Endnu en gang undskyld for at rippe op i en gammel tråd!

Jeg håber at du fandt en løsning der fungerede :)

Med Venlig Hilsen
Nicolai Clemmensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-06-10 00:33

Karsten Nielsen wrote:

> [...]
> Beregnende til et trådløs netværk jeg syntes nemlig at jeg ved flere
> lejligheder har hørt at det er dem som man sætter op hvis man går over

Jo, du skaber dit eget lille lokalnet hvor du kan tilslutte computere med
kabel og trådløst, og hvor disse computere deler den samme IP adresse som
du får fra din internetudbyder (stikket i væggen). Hvis du bruger WPA2
kryptering på din trådløse router, kan du sikre dig mod andres (mis)brug.

Jeg går ud fra at "kabel fra telefonstikket" ikke er til et telefonmodem
indbygget i dine computere? Altså at det er ADSL el.lign. som du har?

--
Jesper Lund

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 23-06-10 01:14

On 22 Jun 2010 23:32:56 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Jeg går ud fra at "kabel fra telefonstikket" ikke er til et telefonmodem
>indbygget i dine computere? Altså at det er ADSL el.lign. som du har?

Ja det er rigtigt Der sidder 2 stik ved siden af hinanden Den ene er
til alm telefon

Og den anden er til internetforbindelsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-06-10 01:29

Den Wed, 23 Jun 2010 01:49:01 +0200 skrev Karsten Nielsen:

> [...]
> umuligt.
> Men så du sikkert har regnet ud så er lige dette her emne ikke lige min

Hej Karsten.
Routere fås både med og uden Trådløs. Der er ikke ret meget sparet ved at
vælge uden trådløs - det kan slås fra, og så er du jo fremtidssikret.

En god router til dit formål vil være:
http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=WRT54GL

Den har også 4 port switch - dvs. du kan koble op til 4 pc'er på med
kabel + alle de trådløse du har lyst til

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 23-06-10 01:58

On 23 Jun 2010 00:29:15 GMT, Karl Erik Christensen
<none@none.invalid.co> wrote:

> [...]
>
>Den har også 4 port switch - dvs. du kan koble op til 4 pc'er på med
>kabel + alle de trådløse du har lyst til

1000 tak for svaret. Nu er jeg endelig ved at fatte det, hehe.
Men for lige at være helt sikker inden jeg spriner ud og køber den
anbefalet. Så er det du altså siger at man kan have alle 4 maskiner
koplet op på Nettet på samme tid.

OG så skal jeg nok lade være med at plage mere,
MEN et skulderklap skal du sgu have Karl Erik Christensen for din
hjælp.
Jeg er da kommet lidt nærmere en forståelse af hvordan det skal gøres

Karsten

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-06-10 02:21

Den Wed, 23 Jun 2010 02:57:56 +0200 skrev Karsten Nielsen:

> [...]
> du sgu have Karl Erik Christensen for din hjælp.
> Jeg er da kommet lidt nærmere en forståelse af hvordan det skal gøres

Ja, 4 på samme tid - plus de trådløse.
Er det ikke vidunderligt?

Hvad sagde blondinen da hun vågnede under en ko?
Ha-Ha, den var sgu god

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 23-06-10 02:50

On 23 Jun 2010 01:20:55 GMT, Karl Erik Christensen
<none@none.invalid.co> wrote:

>Ja, 4 på samme tid - plus de trådløse.
>Er det ikke vidunderligt?

Ja men de trådløse er jo ikke lige det jeg har. Men pyt med det hvis
bare jeg kan få mine 2 maskiner på nettet på samme tid så er den
hjemme

Fra : Mr.X

Dato : 23-06-10 09:44

Hvis din bærbare ikke er oldgammel er der sandsynligvis trådløs netkort
indbygget i den, ellers kan man få en USB

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 23-06-10 12:02

On Wed, 23 Jun 2010 10:43:59 +0200, "Mr.X" <ingen@post.tak> wrote:

>Hvis din bærbare ikke er oldgammel er der sandsynligvis trådløs netkort
>indbygget i den, ellers kan man få en USB

Ja det er jeg godt klar over men som sagt så her jeg ikke mulighed for
at kople mig op til et trådløst netværk der hvor jeg bor.
Men med den LAN forbiendelse som jeg har må det da være muligt at
kunne koble begge maskiner op på nettet
Men du har selvfølgelig også ret i at jeg kunne koble den bærebare op
med en usb. Men det bliver det jo heller ikke ligefrem billigere af,
da jeg jo også skal betale for min LAN forbindelse.

Mvh Karsten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-06-10 13:26

"Karsten Nielsen" <knielsen171@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Ja det er jeg godt klar over men som sagt så her jeg ikke mulighed for
> at kople mig op til et trådløst netværk der hvor jeg bor.

Det kan du jo så lave med den foreslåede router

Routeren skal med et kabel i stikket - men fra routeren og ud til dine
PC'er, der bestemmer du selv om du vil bruge kabel eller trådløs - begge
dele vil fungere fint.

Men alt andet lige giver kabler en hurtigere og mere stabil forbindelse.

Jan

Fra : Mr.X

Dato : 24-06-10 11:07

> Ja det er jeg godt klar over men som sagt så her jeg ikke mulighed for
> at kople mig op til et trådløst netværk der hvor jeg bor.

Løsningen med trådløs router skal bruges her

> Men med den LAN forbiendelse som jeg har må det da være muligt at
> kunne koble begge maskiner op på nettet
Her bruger du Routeren eller en switch - med trådløs router kan du bruge din
bærbare i hele huset, og så tilslutte den stationære med kabel, til
routeren. Bruger du en switch, kan du sætte den til dit "INTERNET" stik i
vægen og så putte kabler i til dine PCér

> Men du har selvfølgelig også ret i at jeg kunne koble den bærebare op
> med en usb. Men det bliver det jo heller ikke ligefrem billigere af,
> da jeg jo også skal betale for min LAN forbindelse.

Med USB mente jeg, at du kan få en USB modtager som passer sammen med den
router du skal tilslutte. Så skal du stadig bruge den forbindelse du har,
ekstraudgifterne er prisen for routeren

Fra : Tonni Madsen

Dato : 23-06-10 22:05

> [...]
> at få installeret et trådløs internet. Men der hvor jeg bor er det
> desværre ikke muligt da det ikke er mig som står for den beslutning.

Hejsa ikke for at blande mig, men jeg tror I snakker lidt forbi hinanden...
Når der bliver snaakket om "trådløs" så snakker I vist ikke om det samme...
Det du tænker på forstår jeg som en erstatning for "stikket i væggen", og
altså en anden måde at få internettet ind i huset på ( mobil bredbånd,
skyline og lignende) og det er ikke man normalt forstår som "trådløs" det de
andre snakker om er at hvis du kobler en Router (med indbygget trådløs
sender, naturligvis) til stikket i væggen, så bruger du stadig den
forbindelse du har gjort heletiden, du har så mulighed for at koble et par
computere til via kabel (på samme tid, alt efter hvor mange stik den har...)
UDOVER det så har du mulighed for at lave dit eget lille trådløse netvært,
altså gir Routeren dig mulighed for at erstatte kablet fra din computer og
over til boksen med en trådløs forbindelse. Det kræver naturligvis at du har
en "modtager" koblet til computeren, men det er i langt de fleste bærbare
der er røget på markedet de seneste år, og som andre antyder, så kan du købe
en lille usb fætter lignende en hukommelses stik, hvis din maskine ikke har
en indbygget modtager..
ALTSÅ for at gøre en lang historie kort... (vist lidt for sent... hvilken
forbindelse du har "ud af huset" er din ( den du skal ha købt dig...) Router
ligeglad med (med mindre det er en MEGET specielt forbindelse) Den opfører
sig simpelhen som en trådløs telefon (lidt forenklet, for at forklare
princippet) Du kobler den i stiket, og den laver en "usynlig/trådløs"
forbindelse til din computer, altså gir den dig "bare" mulighed for at bruge
dit eksisterende stik i vægen uden at du skal slæbe et kabel rundt efter dig
i hytten...

Håber jeg har gjort mig forståeligt.. go fornøjelse med projektet...

Mvh Tonni Madsen