OpenCpn -> hvilken LINUX distribution?
Fra : Børge

Dato : 21-06-10 04:53

Hej

Hvis der nogle her der kører OpenCpn på Linux, hvilken Linux
distribution er det så?
Og hvilken windows manager? Gnome? KDE?

Og hvad er jeres erfaringer?

Er der nogen der kører LINUX-WINE og en windows navigations pakke?
såsom DLSK? MaxSea? OziExplorer? Garmin?

Og hvad er jeres erfaringer?

mvh
/Børge

Fra : Søren Olesen

Dato : 21-06-10 11:38

On 21 Jun., 12:52, Børge <boe...@myller.dk> wrote:
> Hej
>
> Hvis der nogle her der kører OpenCpn på Linux, hvilken Linux
> distribution er det så?
> Og hvilken windows manager? Gnome? KDE?
>
> Og hvad er jeres erfaringer?

Ubuntu med Gnome. Jeg kunne ikke få GPS (BU-353) til at virke
pålideligt med gpsd

Mvh
Søren

Fra : oem

Dato : 22-06-10 03:31

On 21 Jun., 19:37, Søren Olesen <soren.ole...@gmail.com> wrote:
> On 21 Jun., 12:52, Børge <boe...@myller.dk> wrote:> Hej

> Ubuntu med Gnome. Jeg kunne ikke få GPS (BU-353) til at virke
> [...]

Den officielle side for Opencpn er www.opencpn.org.
http://opencpn.org/installing_opencpn fortæller hvilke
operativsystemer der understøttes. Giver det ikke svar nok?

Hvis du med windows manager tænker på at afvikle Opencpn som windows
app (f.eks. Wine) under linux, grænser det så ikke til det næsten
blasfemiske . Og det tjener vel ikke noget formål?

Jeg kører selv Vista, så har ikke erfaring med Ocpn og Linux, men
hovedparten af udviklerne kører Linux og det udvikles under Linux. I
løbet af en uges tid forventes version 2.1.0 frigivet fra Beta-release
til 'stable release'. Der er henvisning til 'Forum' fra www.opencpn.org,
- i tråden 'Opencpn Version 2.1.0 beta' kører fejlretning og udvikling
omkring den. Det er kvalificeret snak.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 22-06-10 13:24

Hej

En Unix bruger ved godt hvad en Window Manager er, de mest kendte er Gnome,
KDE, X-windows baseret.

At det hedder en window manager, skyldtes bare at også her var unix først.

Om at køre udvalgte programmer under WINE ser jeg ikke som et blasfemisk
problem, men en nødvendighed, da det nu engang ikke er alle programmer der
er unix varianter til.

Når jeg ser på OpenCpn's hjemmeside, så ser jeg mange forskellige
pakkeformater .deb .rpm m.v. Så derfor er spørgsmålet om windows manager
relevant, da det oftest følger pakke formattet.

mvh
/Børge

Fra : Kent Friis

Dato : 22-06-10 17:05

Den Tue, 22 Jun 2010 14:23:56 +0200 skrev Børge Wedel Müller:
> Hej
>
> En Unix bruger ved godt hvad en Window Manager er, de mest kendte er Gnome,
> KDE, X-windows baseret.

Men der stod "windows manager".

Windows(R)(tm)(C) Microsoft Corporation er noget helt andet end window
(= vindue).

Når der så samtidig snakkes om Wine, er det ikke underligt at folk
kan forledes til at tro at det er Windows (i en eller anden form - fx
wine) der menes.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Søren A Christensen

Dato : 22-06-10 17:20

Det er så ikke korrekt, Børge ... .deb er Debian pakker (og sikkert også
Ubuntu, der er afledt af Debian), .rpm er RedHat pakke osv. dvs.
distributions-specifikke pakker / pakke installations systemer. Og alle
disse distributioner kører fint de mange forskellige windows-managere -
gnome, KDE mfl.

/Søren

---- snip ----

----- snap -----

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 22-06-10 18:23

Hej

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår jeres indlæg ift det oprindelige
spørgsmål.

Men umiddelbart er min konklusion så I (gruppen) ikke bruger Unix ombord?

mvh
/Børge

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-06-10 15:07

On Mon, 21 Jun 2010 10:37:52 -0700, Søren Olesen wrote:

[opencpn på linux]

> Ubuntu med Gnome. Jeg kunne ikke få GPS (BU-353) til at virke pålideligt
> med gpsd

Øv! Jeg havde ellers lige regnet med at skulle ud og have sådan en
BU-353. Har du en idé om hvad problemet er?

--
Thomas Jensen

Fra : oem

Dato : 22-06-10 10:01

On 22 Jun., 14:23, "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk>
wrote:
> Hej
>
> En Unix bruger ved godt hvad en Window Manager er, de mest kendte er Gnome,
> KDE, X-windows baseret.

Der fik jeg så den, av, av

Det var din sammenstilling af et rent Linux-spørgsmål i del 1 og så
Wine's windows emulering i del 2 af dine spørgsmål, der fik mig til at
'frygte' sammenblanding. Det beklager jeg.

> Om at køre udvalgte programmer under WINE ser jeg ikke som et blasfemisk
> problem, men en nødvendighed, da det nu engang ikke er alle programmer der
> er unix varianter til.

Det var, - som det måske fremgår nu, naturligvis kun afvikling af
OpenCPN jeg tænkte på ville være blasfemisk, da den jo er lavet til
Linux.

Som sagt, er selv Vista-bruger, så har kun de problemer der er med
den, - f.eks. at fejl i OCPN relaterer sig til Vista og ikke til
Linux.

Fra : Søren Olesen

Dato : 22-06-10 13:30

On 22 Jun., 16:07, Thomas Jensen <lianergo...@tj-software.dk> wrote:
> On Mon, 21 Jun 2010 10:37:52 -0700, Søren Olesen wrote:
>
> [opencpn på linux]

> Øv! Jeg havde ellers lige regnet med at skulle ud og have sådan en
> BU-353. Har du en idé om hvad problemet er?

Nu blev jeg nysgerrig og fandt denne:
http://www.cruisersforum.com/forums/f134/help-faq-30943-16.html#post452689

Dvs. gpsd har ændret interface (ubuntu 10.04) og opencpn har ikke
fulgt med (v1.36).

Mvh
Søren Olesen

Fra : Morten Hindsholm

Dato : 01-07-10 12:55

Børge <boerge@myller.dk> writes:
> Er der nogen der kører LINUX-WINE og en windows navigations pakke?
> såsom DLSK? MaxSea? OziExplorer? Garmin?
> Og hvad er jeres erfaringer?

SeaClear kører fint under Wine, jeg har brugt det en del til planlægning.
Jeg har dog ikke haft GPSen forbundet gennem Wine, det er muligvis ikke helt enkelt...

--
/\/\orten