Diskreparation Ubuntu
Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 20-06-10 21:57

Min systempartiton har tydeligvis fået et eller måske flere dårlige
steder. Under opstart med test af disk/filsystem meldes da også om fejl.

Hvis jeg taster F for Fix, får jeg at vide, at /tmp (eller partitionen
med /tmp) ikke er mounted - /tmp ligger på systemdisken, ikke i sin egen
partition.

Hvis jeg taster M for Manuel reparation bliver jeg bedt om root
password. Jeg går ud fra, at det er det, jeg bruger til at åbne en root
terminal eller til sudo; men det virker ikke. Der indgår tal, og der har
jeg prøvet med både almindelige taltaster og numerisk tastatur - ingen
af delene afføder andet end besked om, at login er forkert.

Det rigtige ville sikkert være at installere en ny disk, men da den også
rummer en Windowspartition og jeg ikke rigtig har tid lige nu til at
bøvle med geninstallering af Windows, vil jeg nok helst have markeret de
dårlige sektorer og så lave et image af partitionen (og evt også af
Windowspartitionen. Jeg er nødt til at rette fejlene først, for ellers
går det hele i stå, når der forsøges læst på de dårlige steder.

I Windows er det som bekendt let nok at arbejde selv på systemdisken -
de fleste har nok ikke andet. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af,
hvordan det skal gøres i Ubuntu, så hvis nogen har en idé modtages den
med tak.

Hvis det er nødvendigt at have /tmp på en anden partition har jeg flere
diske med ext3 og kan godt flytte /tmp midlertidigt til en af dem; men
hvordan gør man lige det?

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-10 22:49

Den 20/06/10 22.57, Jens Chr. Jensen skrev:

> [...]
> Windowspartitionen. Jeg er nødt til at rette fejlene først, for ellers
> går det hele i stå, når der forsøges læst på de dårlige steder.

Er det en mulighed for dig at boote på en Live-cd (installationsmediet)?

Fra : Frank Damgaard

Dato : 21-06-10 00:58

Jens Chr. Jensen skrev:
> Min systempartiton har tydeligvis fået et eller måske flere dårlige
> steder. Under opstart med test af disk/filsystem meldes da også om fejl.

mulige bad-sektors?

1) hent system rescue cd

2) brug smartctl (SMART) og se status på disk, er der diskfejl ?

3) lav backup af data, image backup af partitioner
og backup skal ske til en anden disk, evt. extern usb disk

4) kør badblocks og se om disken kan læses uden fejl
(hvis ikke, så lykkedes ovenstående backup nok heller ikke,
så må der manuelt kopieres file til "backup" formål)

4)

> [...]
> jeg prøvet med både almindelige taltaster og numerisk tastatur - ingen
> af delene afføder andet end besked om, at login er forkert.

ubuntu har ikke som standard et root password, man skal selv
oprette det , men lidt svært når ubuntu ikke kan starte.

> [...]
> Windowspartitionen. Jeg er nødt til at rette fejlene først, for ellers
> går det hele i stå, når der forsøges læst på de dårlige steder.

en image kopi af windows til ny disk burde virke.

> I Windows er det som bekendt let nok at arbejde selv på systemdisken -
> de fleste har nok ikke andet. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af,

men ikke nemt hvis windows ikke vil boot'e ....

> [...]
>
> Hvis det er nødvendigt at have /tmp på en anden partition har jeg flere
> diske med ext3 og kan godt flytte /tmp midlertidigt til en af dem; men

hvis problemet ikke er defekt disk, men kludder i opsætning/opstart
så start fra en live-cd (f.eks. sysrescue CD eller ubuntu install-CD'en,
forudsat det ikke er en meget gammel ubuntu-install CD).

Mount harddisk-partition et midlertidig sted, f.eks. /tmp/p1
og ret i /etc/fstab og ret "/tmp" mount point.
du kan ikke flytte /tmp/ til en anden partition, bedre er at
lade /tmp/ være en del at root-partitionen, dvs. undlade mount af /tmp

PS.
hvor mange partitioner er der oprettet i ubuntu ?