virus beskyttelse på synology Nas
Fra : P.N.

Dato : 20-06-10 21:29

Jeg har måttet reinstallere windows pga et virus angreb hvor de fjernede
hele firewallen, nu er det hele reinstalleret, men for at undgå gentagelse?
hvordan får jeg virus scannet Nas, er det muligt at installere separat
virusprogram på Nas.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-10 22:01

P.N. wrote:

> [...]
> hele firewallen, nu er det hele reinstalleret, men for at undgå
> gentagelse? hvordan får jeg virus scannet Nas, er det muligt at

Kan dit anti-virus program ikke scanne dine Synology network shares?

Det er meget usandsynligt at din Synology NAS skulle blive inficeret med
virus (filerne på networks shares er en anden sag, da de kan inficeres
via dine Windows klienter). Synology kører Linux på en ikke-x86
(formentlig ARM) arkitektur, som ikke på samme måde som Windows x86/x64
er ramt af kroniske virusproblemer..

Men hvis du absolut vil er der måske en ClamAV pakke til din Synology?

--
Jesper Lund

Fra : Hauge

Dato : 20-06-10 22:04

Jesper Lund skrev:
> Synology kører Linux på en ikke-x86

Bare som info, så kører min Synology Linux på en x86, faktisk en Intel Atom.

Mvh Hauge

Fra : P.N.

Dato : 21-06-10 09:59

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Kan dit anti-virus program ikke scanne dine Synology network shares?

Jo noget af den, men ikke hele Nas og der er ikke "realtids beskyttelse"
på.Nas.

> [...]
> via dine Windows klienter). Synology kører Linux på en ikke-x86
> (formentlig ARM) arkitektur, som ikke på samme måde som Windows x86/x64

Pointen her er at det ikke er Nas der er smittet, men filerne som den henter
ned. Det der savnes er et virusprogram der virker separat på Nas og som slår
til inden filerne bliver downloadet til win XP.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-06-10 23:05

Hauge wrote:

> Bare som info, så kører min Synology Linux på en x86, faktisk en Intel
> Atom.

Point taken, men det er vist kun high-end modellerne fra Synology. De
fleste af deres NAS'er kører med en ARM el.lign. arkitektur, så vidt jeg
ved?

Det er stadig sjovere og nemmere at angribe Windoze, og måske især de
mange usikre applikationer til Windoze (Adobe det-ene-og-andet).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-06-10 17:22

P.N. wrote:

> Pointen her er at det ikke er Nas der er smittet, men filerne som den
> henter ned. Det der savnes er et virusprogram der virker separat på Nas
> og som slår til inden filerne bliver downloadet til win XP.

Hvis download sker fra Windows klienter, skal du have en AV program som
virker på network shares (gratisudgaverne gør typisk ikke).

Hvis du tænker på downloads som sker direkte til NAS'en via Bittorrent,
Usenet, Rapidshare, eller andre http download managers, er du nødt til at
have et AV program på selve NAS enheden. Det kunne være ClamAV, hvis det
er portet til den system arkitektur som NAS'en bruger.

Det burde også være tilstrækkeligt at scanne de downloadede filer fra
Windows klienter inden eventuelle eksekverbare filer åbnes. Der sker ikke
noget alene ved at *downloade* virus.

--
Jesper Lund