Andet multimedie
bentjuul 3670
Omregning af NCS farver til RGB
Fra : Lars Thomsen

Dato : 18-06-10 13:07

Kender nogen en omregner så jeg kan få omregnet NCS farver til RGB? Jeg vil
være interesseret i både online programmer, programmer til installation på
egen (Windows-)PC eller blot formler. Jeg har ledt en del på nettet men som
regel er NCS ikke med i omregningsprogrammerne, så hvis nogen kender til et
god værktøj hører jeg gerne om det.

Lars Thomsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 18-06-10 13:34

http://easyrgb.com/index.php?X=TINT

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : Lars Thomsen

Dato : 18-06-10 14:01

> http://easyrgb.com/index.php?X=TINT

Den havde jeg godt fundet, men synes nu ikke den understøtter NCS. Kan du få
den til at omregne denne gule farve: "NCS S 1040-Y20R" til RGB-farver?

I så fald vil jeg gerne vide hvilke settings du anvender.

Lars

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 18-06-10 16:53

> Den havde jeg godt fundet, men synes nu ikke den understøtter NCS. Kan du
> få den til at omregne denne gule farve: "NCS S 1040-Y20R" til RGB-farver?
>
> I så fald vil jeg gerne vide hvilke settings du anvender.

Jeg har ikke testet det selv, så bare nogle havde skrevet, at softwaren
kunne konvertere.

Ellers er den her: http://www.perbang.dk/rgb/FFC05E/

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 18-06-10 17:01

Der er også denne: http://incedo.se/NCS/NCS_1.html

Fra : John V.

Dato : 18-06-10 20:40

Den 18-06-2010 14:07, Lars Thomsen skrev:
> [...]
> regel er NCS ikke med i omregningsprogrammerne, så hvis nogen kender til et

Nu er der jo temmelig stor forskel på RGB (rød, grøn, blå)
og NCS (rød, gul, blå)
Så det vil altid kun blive tilnærmet, for nogle år siden arbejdede jeg
på at lave et farvescanner program, men opgav da grafikkortene
simpelthen ikke var gode nok dengang 16 Millioner farver er ikke godt nok.
Der er patent på NCS, lige som på mange af de andre systemer som RAL.
Nu siger du ikke hvad du vil bruge det til, men det er altid meget svært
at gengive det på en skærm, alene fordi alle har skærmene og grafikkort
indstillet forskelligt.
Endvidere, hvis det skal printes ud går det først helt galt.
De scannere farvehandlerne har kan da heller ikke vise den scannede
farve på skærmen, men kun koden for den.
Scannerne farvehandlerne bruger, bliver først kalibreret ud fra en ren
hvid og de garantere ikke 100% for farven, selv om de rammer ret godt.
Skal du bare bruge det selv, kan du lige så godt scanne hele farvekortet
ind, der er kun lidt over 1700 farver. Man kan godt nok lave farver i
NCS som ikke er i standard farvekortet, det gør farvehandlerne men som
sagt, der er forskel på det oprindelige og dit resultat.
Prøv for sjov at scanne en eller anden farve ind, og sammenlign det
scannede med din skærm, eller print det ud og sammenlign, der er milevid
forskel.
Så kan man til de fleste printere, scannere og skærmkort lave en særlig
farveprofil, men det er besværligt..
Jeg tror ikke du finder den regel du efterlyser i det hele taget, da det
jo er patenteret.
I tegneprogrammet GIMP (gratis) er der mulighed for at konvertere til
forskellige farvesystemer, men NCS er ikke et af dem. Nogle
farvehandlere kan også tone i andre farvesystemer, især RAL.
Jeg arbejdede også med at lave et program hvor brugerne kunne skifte en
farve ud på f.eks. en væg og se det inden der blev malet. Det kan godt
virke og kan man bruge det der er printet, kan man få farvehandleren til
at scanne det ind, men igen det er meget svært at få det rigtige
resultat på papiret. F.eks. er det næsten umuligt hvis der er 2 næsten
helt ens hvide farver, bare at se forskel på skærmen er et problem selv
med gode grafikkort i høj pris.
Derudover vil du også støde på et problem med glansen af malingen.
Skulle du en dag lave en formel selv, vil jeg da meget gerne høre om den.

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : John V.

Dato : 18-06-10 20:49

Den 18-06-2010 21:40, John V. skrev:
> [...]
PS: se også http://da.wikipedia.org/wiki/Natural_Color_System, hvor der
er en bedre forklaring og diverse gode links.

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk