Mgl. stednavne
Fra : FIEL

Dato : 15-06-10 11:15

Hej gruppe

Kan I hjælpe mig med at tyde et par stednavne.
Det drejer sig om en af mine tipoldefædre. Han hed Niels Pedersen.
Ved hansdød skriver præsten, at han boede på Søndre Mosegaard men hvor lå
den?
Endvidere skriver han yderst til højre, hvor han var født, men det evner jeg
heller ikke at tyde.

Kirkebogen for 1936, Aalborg amt, Nibe Herred, Ejdrup sogn, opslag 186 nr. 5

På forhånd tak

mvh/Leif Blindbæk

--
Fremtiden er trådløs ...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-10 20:12

FIEL wrote:

> [...]
> evner jeg heller ikke at tyde.
>
> Kirkebogen for 1936, Aalborg amt, Nibe Herred, Ejdrup sogn, opslag

Under Ålborg Amt på AO finder jeg ikke noget Nibe Herred. Jeg finder et
Ajstrup Sogn, men ikke et Ejstrup Sogn. Kirkebogen for 1936 er ikke
tilgængelig online - har ikke været det i nogen af de mange sogne, jeg
efterhånden har kigget igennem i min egen jagt på anerne.

Vælger du under Ålborg Amt at åbne Hornum Herred, kan du finde Nibe Sogn -
her slutter den tilgængelige kirkebog ved 1925.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-06-10 21:18

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Tue, 15 Jun 2010
21:11:37 +0200

>Under Ålborg Amt på AO finder jeg ikke noget Nibe Herred. Jeg finder et
>Ajstrup Sogn, men ikke et Ejstrup Sogn.

Der står Ejdrup sogn.

Det er i Aalborg amt og det er kirkebogen for 1813 - 1836 der er tale
om.

Fra : FIEL

Dato : 16-06-10 08:17

Jeg har rigtig klokket i det - måske har for mange timers fodbold sløvet den
smule hjerne der er tilbage

Ikke alene var årstallet forkert (skulle være1836) og herredet var ikke Nibe
men Års

Men minsanten om I ikke klarede det alligevel

Jeg takker mange gange og lover at være meget mere præcis næste gang.

Med venlig hilsen
Leif Blindbæk
9530 Støvring

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 15-06-10 21:12

Hallo Leif

Jeg prdver på at din tipoldefar var "Gaardmand Søndre Mosegaard
paa Skjørbæk Mark." Du ser ogsaa at Nummer 1 var fra Skjørbæk.

For at være sikker, tjekkede jeg paa den uvurderlige Krabsen
Stednavnebase under Ejdrup sogn, hvor alle stednavne indenfor
sognet bliver listet.
Dette skulle være hans URL: www.krabsen.dk/stednavnebase
Og så er det ikke Nibe Herred, men Aars Herred
og din tipoldefar døde ikke samme år som min bror blev født,
men 100 år tidligere - i 1836.

Med venlig hilsen
Jens N. Jensen

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 15-06-10 21:27

Hej igen Leif,
oops, jeg lagde ikke mærke til dit ønske om at også få din
tipoldefars fødested. Jeg må desværre passe og give videre
til nogle af vore eksperter. To af dem hedder Arne til
fornavn. Vi håber at høre fra een af dem.

Med velig hilsen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 16-06-10 11:22

Den 15-06-2010 12:14, FIEL skrev:
> [...]
> jeg heller ikke at tyde.
>
> Kirkebogen for 1936, Aalborg amt, Nibe Herred, Ejdrup sogn, opslag 186

Hej Leif.

Jeg mener, der står
Søndre Mosegaard paa Schørbæch Mark (Skørbæk Mark).
Født i Borumslæt (noget i den retning) i Blære Sogn.

Se også DDA:

Aalborg, Aars, Blære, Børum ??lek, et Huus i heden ved Troustrup, 50,
FT-1801, B8525
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Nielsen   41    Gift   Mand   Huusmand med jord, Gartner
Mette Christensdatter   32    Gift   Hans kone
Niels Pedersen   8    Ugift   Deres børn
Christen Pedersen   6    Ugift   Deres børn
Anders Pedersen   4    Ugift   Deres børn
Anne Pedersdatter   1    Ugift   Deres børn

Troustrup er nok det, der nu hedder Troelstrup

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/