Læse gammel postkot
Fra : Ukendt

Dato : 15-06-10 11:13

Hej
Jeg er kommet i besiddelse af en kort afsendt den 26.12 1915 fra Altona ved
Hamborg. Det er skrevet af min oldefars bror(tror jeg)
Jeg kan ikke læse hvad der står i brevet,jeg kan dårligt læse om det er på
dansk eller tysk.

Jeg har uploaded til min web server og lavet en simpel HTML side, så i kan
læse brevet-hvad står der?

http://www.karstenskov.com/kort.html

Jeg kan simpelthen ikke læse kortet, men er noget nysgerrig over indholdet.
Hilsen
Karsten Skov

(dette indlæg er også posten i videnskab.historie, men jeg vidste ikke hvor
der var størst chanche for hjælp -undskyld)

Fra : Arne Nielsen

Dato : 15-06-10 16:53

Den 15-06-2010 12:13, Karsten Skov skrev:
> [...]
>
> (dette indlæg er også posten i videnskab.historie, men jeg vidste ikke hvor
> der var størst chanche for hjælp -undskyld)

Altona d. 25.12.15
Kjære familie!
Ønsker Eder hermed en Glædelig
Juhl, nu kan jeg jo da Skrive
igjen, en tid har jeg været
forhindret deri, da jeg har havt
en daarlig finger, saa jeg har
maattet feire Julen i -----.
Jeg var jo hjemme paa Orlov
fra den 26/11 til den 10/12, og da
Slagtede vi, hvorved jeg Skar
mig temmelig slemt i
fingeren men nu er den
jo meget bedre igjen, saa
jeg snart skal til at gjøre
Tjeneste igjen. Anton er vel
endnu i Schlesvig, jeg har
ikke hørt fra ham nu i
lang tid blot han nu kan holde
sig der lidt, men desværre
kommer de jo altid rask
bort igjen, blot det hele snart
hav de en Ende. Det er jo tre af
mine Landsmænd, som I seer
paa Billedet. En kjærlig Hilsen til Eder
alle fra Mathias

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-10 17:56

Hej Arne
1000-1000 tak, du har virkelig hjulpet mig. Jeg fik kortet i går, og det var
lidt surt at jeg ikke kunne læse det.

Jeg var overbevist om at brevskriveren var ham til venstre, em det tyde jo
på at det er ham til højre med forbindingen
Endnu engang tak
Hilsen
Karsten

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-10 22:34

Jeg staver lige resten bag =>; Nogle 'fagudtryk' er på tysk, som
Revierstube/-stue: kaserne- eller infirmeri-stue, mens resten er på dansk.
Læser man mange kort fra soldater i 1. verdenskrig, er det helt spændende at
følge, hvilken del af ordforrådet der er på dansk og hvilken på tysk.

Inger

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 22-06-10 18:47

"Inger Buchard" <i.buchard[uden spam og punktum] mail.dk> wrote in message
> [...]
> at følge, hvilken del af ordforrådet der er på dansk og hvilken på tysk.

Det er også interessant at han skriver med gotisk skrift. Han har gået i
tysk skole, hvor man brugte den skrift, men han har jo lært at skrive dansk.
Og hans dansk er aldeles nydeligt - og har påfaldende få
"uregelmæssigheder".

Han er vel født mellem 1890 og 1900. Da var man i Danmark forlængst gået
over til at lære børn den "moderne" skrift.
Underviste man i Sønderjylland op til 1920 også i dansk, fx i de yngste
klasser?

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-10 21:40

> [...]
> over til at lære børn den "moderne" skrift.
> Underviste man i Sønderjylland op til 1920 også i dansk, fx i de yngste

Nej, jeg mener, den sidste rest af undervisning på modersmålet fik de kun i
religion. Når de skriver dansk, er det noget af en præstation, for de talte
dialekt, læste kun dansk, hvis de læste avis og nogle af de bøger, der stod
rundt omkring i sognene. Rigsdansk var altså højst kendt som læsesprog.

Inger