Giantco 45 4 takt
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-06-10 16:26

hej NG

Er den ulykkelige ejer af ovenstående.
Under mit sæde/tank sidder to vacuum-styrede 'dimser'. I venstre side en
vacuum-styret benzinhane og i højre side en vacuumstyret ???? det ligner
bare en udluftning af mit ventilhus, men hvorfor pokker er den
vacuumstyret??????

Nogen der ved noget???

PS:
Er i gang med at iliminere alle overflødige komponenter. Har problemer nok
i forvejen

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-06-10 17:43

Carsten Finn Rasmussen skrev den 2010-06-14:
> [...]
>
> PS:
> Er i gang med at iliminere alle overflødige komponenter. Har problemer nok i

En benzinhane (vacumstyret eller manual) er ikke overflødig.
Den eliminerer risikoen for at benzin løber ud under stilstand hvis
karburatorens svømmer er defekt (utæt).

Udluftningen af ventilhuset er normalt ført til luftfilteret, således
at eventuelle benzindampe i ventilhuset føres tilbage til motoren. Det
er heller ikke overflødigt.

--
/ Ole

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-06-10 18:19

Ole Pagh wrote:

> En benzinhane (vacumstyret eller manual) er ikke overflødig.
> Den eliminerer risikoen for at benzin løber ud under stilstand hvis
> karburatorens svømmer er defekt (utæt).

Enig, men kunne erstattes med en manuel

> Udluftningen af ventilhuset er normalt ført til luftfilteret, således
> at eventuelle benzindampe i ventilhuset føres tilbage til motoren. Det
> er heller ikke overflødigt.

Også enig, men kan ikke se hvorfor den er styret af vacuum?

PS!
Fra vacuum-ventilen går udluftningen til fri luft med en form for
ventil/filter i enden????

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-06-10 18:27

Carsten Finn Rasmussen har bragt dette til os:

> Enig, men kunne erstattes med en manuel
Ja, men hvorfor? Den fejler næsten aldrig noget og en manuel hane
glemmer man at lukke

> Også enig, men kan ikke se hvorfor den er styret af vacuum?
>
> PS!
> Fra vacuum-ventilen går udluftningen til fri luft med en form for
> ventil/filter i enden????
Det ved jeg ikke. Har ikke selv Giantco.
Prøv evt. at spørge eller søge i forummet: "billig-scooter.dk" Der er
tonsvis af brugere derinde der har Giantco 4 Takts scootere.

--
/ Ole

Fra : scootergrisen

Dato : 14-06-10 17:26

Du mener sikkert det sekundære luftfilter.

Prøv og kig på :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/luftfilter.php
Og se om det hjælper med at forstår delene.

Hvis du snakker om det jeg tror du gør så er det et system som suger
luft ind til udstødningen for at hjælpe katalysatoren med at
efterbrænde udforbrændt benzin i udstødningsgasserne. Og der er så en
reedvalve som gør at frisk luft kan komme ind men udstødningsgasserne
kan ikke komme ud. Og det sekundæreluftfilter kan så være forbundet
med indsugningsstudsen fordi det noget med at ved deacceleration så
skal der ikke ekstra luft ind også lukker den for det
sekundæreluftfilter.

Nu ved jeg ikke hvilken problemer du har men din scooter men du kan jo
prøve og fortælle det så kan det være vi kan hjælpe dig.
Men umiddelbart tror jeg ikke det kan have noget med det sekundære
luftfilter at gøre.

Fra : Charlie

Dato : 15-06-10 05:51

Det rør der går fra topstykket til vakumbeholderen, har ingen prktisk
betydning. Vi laver et nyt dæksel og smider røret væk. Det eksistere nemlig
ikke i 70 kubic-udgaven. men hvad er dit problem? Du kan ringe til mig hvis
du vil have nogle tips. 60.77.46.00

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-06-10 12:00

Charlie wrote:
Du kan ringe
> til mig hvis du vil have nogle tips. 60.77.46.00

Takker for tilbuddet Benytter mig måske af det, hvis indlæg her i
gruppen ikke bringer en løsning....

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-06-10 10:31

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> hej NG
>
> Er den ulykkelige ejer af ovenstående.

Må hellere fortælle om mit problem Lidt dumt jeg ikke startede med det

Scooteren kan starte og gå i tomgang 5-10 sek. Ved gas dør den
øjeblikkeligt.
Fjerner jeg luftfilteret og sprøjter benzin direkte i indsugningen kan den
godt tage omdrejninger, men dør når jeg stopper.

Karburaror er adskilt og renset med trykluft. Benzinslange ført udenom
benzinhane og direkte til karburator. Ved adskillelse af karburator har
svømmerhuset hver gang været fyldt med benzin. Nåleventilen til svømmeren er
også kontrolleret, og virker tilsyneladende.

PS!
Scooteren har tidligere haft lignende problemer, startede villigt, men havde
problemer mad at tage gassen. Besøg hos THansen afslørede dårlig
stelforbindelse !!! Min første tanke dengang var også brændstofmangel.

har pillet al plastic af for at kunne komme til komponenterne og se
noget..... Ud over selvfølgelig at finde fejlen, går projektet ud på at
fjerne alle 'overflødige fikfakserier' som vacuumstyringer og
startspærrere....

Gode ideer modtages med tak

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-06-10 17:40

Carsten Finn Rasmussen har bragt dette til verden:

> [...]
> svømmerhuset hver gang været fyldt med benzin. Nåleventilen til svømmeren er
> også kontrolleret, og virker tilsyneladende.

Måske det her, for det lyder som lignende problem jeg havde med min Zip
4T forrige år.

Pludseligt gik scooteren i stå uden fornuftig årsag. Stort set alt
adskilt og renset som du også skriver. Karburatores skilt ad og renset
3-4 gange uden resultat. Benzin skiftet, tændrør skiftet etc. etc.

Fejlen på min viste sig efter 2-3 dages 'kamp' at være så simpel at man
skulle tro at det var løgn.

- Fra karburatorens svømmerhus går der en overløbs- /
trykudligningslange til det fri.
Denne overløbsslange viste sig at være tilstoppet af vejsnavs og
-snask.
Så snart at den blev renset startede og kørte scooteren igen
fuldstændig normalt.
Prøv at tjekke slangen (det er samme karburatortype). Det tager 10
sekunder at tjekke om den slange er tilstoppet.

--
/ Ole

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-06-10 14:55

Ole Pagh wrote:
> [...]
> -snask.
> Så snart at den blev renset startede og kørte scooteren igen

Et rigtigt godt bud, men desværre ikke tilstoppet...

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-06-10 16:30

Carsten Finn Rasmussen forklarede den 2010-06-16:

> Et rigtigt godt bud, men desværre ikke tilstoppet...

Øv, men ellers held og lykke med fejlfindingen.
Spændende at høre hvad det er når du engang finder fejlen.
Pøj pøj...

--
/ Ole

Fra : scootergrisen

Dato : 15-06-10 20:04

Prøv og juster ventilerne.
Prøv og mål svømmerhøjden på karburatoren.

Da du rensede karburatoren havde du så tomgangsdysen, den automatiske
chokeren og blandingsskruen ud og rense de gange der omkring ?

Kontroller at indsugningsstudsen, karburatoren og luftfilterkassen
sidder stramt om hinanden så der ikke kommer falsk luft ind.
Prøv og stik en finger i luftfilterkassens indsugningshul og se om det
hjælper.

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-06-10 04:20

scootergrisen forklarede den 2010-06-16:
> [...]
> sidder stramt om hinanden så der ikke kommer falsk luft ind.
> Prøv og stik en finger i luftfilterkassens indsugningshul og se om det

Bare en lille detalje, men du svarer mig. Min scooter kører fint.
Det er Carsten der har problemer.

--
/ Ole

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-06-10 15:07

scootergrisen wrote:
> Prøv og juster ventilerne.

??? Hvor kommer ventilerne ind i billedet? Den starter jo i tomgang, men
dør efter 10 sek. Ventilfejl burde vel ikke forhindre den i fortsat at gå i
tomgang, når den kan starte der???

> Prøv og mål svømmerhøjden på karburatoren.

Hvordan gør man det?

> Da du rensede karburatoren havde du så tomgangsdysen, den automatiske
> chokeren og blandingsskruen ud og rense de gange der omkring ?

Jep

> [...]
> sidder stramt om hinanden så der ikke kommer falsk luft ind.
> Prøv og stik en finger i luftfilterkassens indsugningshul og se om det

??? Kan heller ikke se relevansen af det. Luftfilterkasse er selvfølgelig
afmonteret når jeg sprøjter benzin i indsugningen. kan ikke mærke nogen
forskel om filterkassen er monteret eller ikke.

Appropos ventiler: Har du en vejledning? ventilspillerum, hvornår
åben/lukket, varm eller kold motor?

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : scootergrisen

Dato : 24-06-10 17:35

> ??? Hvor kommer ventilerne ind i billedet?  Den starter jo i tomgang, men
> dør efter 10 sek.  Ventilfejl burde vel ikke forhindre den i fortsat at gå i
> tomgang, når den kan starte der???

Det kan godt være det ikke hjælper men du kan gøre det for at udelukke
at det kan være det.
Jeg vil anbefale 0,05 mm på indsugning og 0,08 på udstødning. (thansen
siger 0,10 mm på begge ventiler).

> Hvordan gør man det?

Sådan her : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_karburator.php#juster_svommer_hojde
Jeg ved dog ikke hvor mange mm den skal være på din karburator men
måske skal kanten på svømmeren blot være parrallel med kanten af
karburatoren.

> ???  Kan heller ikke se relevansen af det. Luftfilterkasse er selvfølgelig
> afmonteret når jeg sprøjter benzin i indsugningen.  kan ikke mærke nogen
> forskel om filterkassen er monteret eller ikke.

Det skader jo ikke at udelukke ting og lave service.
Hvis det for eksempel kommer falsk luft ind så kommer der for meget
luft iforhold til benzin også er benzin/luft blandingen ikke korrekt.

> Appropos ventiler:  Har du en vejledning?  ventilspillerum, hvornår
> åben/lukket, varm eller kold motor?

Ja : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_ventiler.php

Du skal ihvertfald anskaffe dig søgerblade i korrekt størrelse.
Hvis du køber et sæt med 10-20 blade så er der nogle sæt der hopper
fra 0,05 mm til 0,10 mm til 0,20 mm...
Så hvis du vil indstille til 0,08 mm så check at sættet indenholder
den størrelse.
Hvis du køber hos thansen så check at der er 0,08 mm med i sættet for
selvom der er billed af det på deres hjemmeside (http://www.thansen.dk/
product.asp?c=3202550072&n=313500271&pn=313501047) så mener jeg at det
sæt jeg købte hos dem ikke havde 0,08 mm... det vist nok fordi sættet
er beregnet for biler.
Ellers prøv hos en scooter/motorcykel butik.
Du kan prøve og se dette kort og se om du kan finde en butik i
nærheden af hvor du bor som har sådan et sæt :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/rodekassen_stederidanmark.php
Man kan også få søgerbladene enkelts styks men hvis du køber et sæt
kan har du andre størrelser som du måske får brug for til noget andet..

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 25-06-10 08:51

scootergrisen wrote:

> Det kan godt være det ikke hjælper men du kan gøre det for at udelukke
> at det kan være det.

Vil nok indstille ventilerne når jeg nu har proppen af...

> [...]
> Jeg ved dog ikke hvor mange mm den skal være på din karburator men
> måske skal kanten på svømmeren blot være parrallel med kanten af

Fint, det bør prøves...

> Det skader jo ikke at udelukke ting og lave service.
> Hvis det for eksempel kommer falsk luft ind så kommer der for meget
> luft iforhold til benzin også er benzin/luft blandingen ikke korrekt.

Ved det,, justerer når skidtet kører...

> Ja : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_ventiler.php

Har fundet den En udmærket side du har der..... Den kan helt sikkert
hjælpe mig med at forstå, hvordan en sådan skide 'kineserknallert' virker.
Så mange tak for den....

> Du skal ihvertfald anskaffe dig søgerblade i korrekt størrelse.

Har søgerblade, så ikke noget problem...

Foreløbig tak for hjælpen. Vender tilbage når jeg finder fejlen....

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...