Deaktivering af driver
Fra : Rune Jensen

Dato : 11-06-10 20:24

Jeg har installeret xUbuntu (nyeste version) på en blærbar Acer Extensa
5220, og det er et fedt system - men jeg har et problem:

Jeg har en defekt indbygget touchpad, som der også installeres driver
til, og denne touchpad sender inputs om "falske" musebevægelser og kliks
og i ret højt tempo, som gør musenavigering med rigtig mus umulig.

Så mit spørgsmål er, hvordan man slår denne driver til touch paden fra,
deaktiverer eller sletter den? Hvilket bibliotek, eller hvilken fil skal
slettes?

Så vidt jeg ved, er det en Symantec-driver (men er ikke sikker)

MVH
Rune Jensen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-06-10 20:29

On Fri, 11 Jun 2010 21:24:07 +0200, Rune wrote:

> Så mit spørgsmål er, hvordan man slår denne driver til touch paden
> fra, deaktiverer eller sletter den?

Du kan blacklist'e drivere i /etc/modprobe.d/*.conf

Jeg plejer at smide "blacklist pcspkr" deri, så jeg ikke skal høre på de
åndsvage bip.

Mvh.

Adam

--
"My internal clock is on Tokyo time." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-06-10 02:32

Den 11-06-2010 21:28, Adam Sjøgren skrev:

> Du kan blacklist'e drivere i /etc/modprobe.d/*.conf
>
> Jeg plejer at smide "blacklist pcspkr" deri, så jeg ikke skal høre på de
> åndsvage bip.

Jeg får "cant open file to write", når jeg forsøger at gemme filen
blacklist.

Betyder det, jeg ikke har rettigheder til at ændre den fil?

Hvordan gør man helt nøjagtigt, når man skal smide noget i blacklist,
kan du ikke prøve at lave en kort step-by-step?

Ca. hvert halve sekund flytter touchpadden markøren 300px op. Så det
skal være noget, hvor jeg ikke skal tænke. Ellers når jeg aldrig at
ramme det, jeg vil klikke på.

Ellers tak for hjælpen foreløbig, håber du kan uddybe lidt ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-06-10 03:55

On 12 Jun., 11:35, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> [...]
>
> Det kommer an på om du prøvede på at ændre "*.conf" eller en af filerne
> i /etc/modprobe.d/.
>
> Det er altid godt at beskrive _præcis_ hvad man gjorde, når noget ikke
> virker, og man forventer andres hjælp.

> Skriv "blacklist kernemodulnavn" ind i en af .conf-filerne i
> /etc/modprobe.d/ og genstart, er det simpleste.
>
> Men givet dit svar her vil jeg foreslå at du gør som Thorbjørn har
> foreslået, det er nok nemmere at tage problemet på det niveau.

> Du ved godt at du ikke _behøver_ at bruge det grafiske interface, ikke?
> Ctrl-Alt-F1 og du har en textmode prompt.

Jeg er ved at lære ;)

fn+F7 slår touchpad fra.

det skal selvfølgelig gøres hver gang man logger på, men det er en
*lettelse* at slippe for den der cursor på speed.

Som sagt ved at lære, og det må komme lidt ad gangen det med
blacklisting osv. nu skal systemet afprøves.

Jeg er vant til fejlfinding men nok på et lidt andet område end Linux,
så tilgiv de dumme spørgsmål.

Rigtigt, man skal være præcis i sin beskrivelse, men den præcision
bliver bedre, når man lærer systemet at kende, og ved hvad der er
vigtigt. Lige nu kunne jeg have lavet en tætskrevet A4 med hvilke
handlinger jeg havde foretaget, har ingen mulighed for at vurdere hvad
der er hvad...

det gjorde det så heller ikke bedre, at cursoren 9 ud af ti gange
havnede det forkerte sted, når jeg klikkede, til at blive idiot af -
tro mig ;)

Men tak for hjælpen fra jer begge. Meget hurtige svar, og lige til
biddet. Kommer måske tilbage med flere spørgsmål når det er prøvet
igennem.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-06-10 13:39

On 12 Jun., 12:03, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Det må være noget hardware-noget.

Jeg fandt den løsning ved en meget specifik søgning på driver, maskine
og "deactivate". Google er bare den bedste søgemaskine..

> Når du ved hvad der er vigtigt kan du løse problemet selv

Både ja og nej. Man kan komme langt med en Google, sådan hvis man har
lidt baggrundsviden, er det lettere at finde en søgestreng. Men det er
nu ikke altid det er nok. Så kan man have en idé om det og så
konsultere en nyhedsgruppe, vil jeg sige, det er nemmere at angive
præcis beskrivelse, end hvis man er helt blank.

> At forklare hvilken kommando du kørte da fejlmeddelelsen "cant open file
> to write" dukkede op kræver ikke erfaring med noget specifikt system,
> bare at du siger hvad du gjorde lige før du fik fejlen. Det behøver du
> ikke at udfylde tætskrevne A4-ark for at gøre.

Problemet var jo, at jeg ikke i ro og mag kunne finde de forskellige
ting. Den cursor gik totalt amok, så det var umuligt at udføre
nogetsomhelst fornuftigt. Selv flytning af vindue tog flere minutter,
fordi den blev ved med at flytte sig.

Jeg ved ikke, om du kan huske en af de første gags, man fik tilsendt,
det bestod i et vindue og en knap med en tekst a la "If you do not
have a smal penis, click here". Og når man så forsøgte at klikke,
rykkede knappen sig lige nøjagtigt langt nok til den modsatte side, så
man ikke kunne fange den.

Samme princip - og lige så skide irriterende ;)

Men nu er der en midlertidig løsning, så har jeg mere ro til at tænke
over, hvad der så skal ske.

> Er det så ikke bare at maksimere vinduet? Eller hoppe i textmode?

Det første var yderst besværligt, som sagt, det andet... er lidt en
fyting for Winfolk. Men jo, jeg skal nok lære det, det er jo ikke kun
nyt system, man skal sætte sig ind i, det er også gamle vaner, som
skal laves om.

MVH
Rune Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-10 21:22

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> Så mit spørgsmål er, hvordan man slår denne driver til touch paden
> fra, deaktiverer eller sletter den? Hvilket bibliotek, eller hvilken
> fil skal slettes?

Jeg mindes med tidligere versioner at have set at der er
musepladehåndtering i systemindstillinger, således at du kan slå det
fra.

Prøv at nærkigge i menuerne.

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-06-10 02:36

Den 11-06-2010 22:21, Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Jeg mindes med tidligere versioner at have set at der er
> musepladehåndtering i systemindstillinger, således at du kan slå det
> fra.
>
> Prøv at nærkigge i menuerne.

Tro mig, jeg har nærlæst og nærlæst igen. Der er absolut *intet* hjælp
at hente i de programmer, som er i menuen.

Men tak for svaret alligevl ;)

Hvis du har andre forslag, er de meget velkomne. Jeg kan ikke leve med
det alternative OS jeg har Vista. Det driver mig til vanvid i
ufleksibilitet og sløvhed.

MVH
Rune Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-10 06:37

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> Hvis du har andre forslag, er de meget velkomne. Jeg kan ikke leve med

Fra https://help.ubuntu.com/community/SynapticsTouchpad:

The easiest way to disable the Touchpad for X.Org system-wide, is to
uninstall the package xserver-xorg-input-synaptics.

Jeg fandt det ved at spørge Google om "ubuntu disable touchpad".

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-06-10 08:14

Den 12-06-2010 07:37, Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> [...]
> uninstall the package xserver-xorg-input-synaptics.
>
> Jeg fandt det ved at spørge Google om "ubuntu disable touchpad".

Det må du undskylde, den burde jeg selv have tænkt på, den med google.

Men tak for hjælpen, jeg prøver ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-06-10 10:35

> [...]
> uninstall the package xserver-xorg-input-synaptics.
>
> Jeg fandt det ved at spørge Google om "ubuntu disable touchpad".

Jeg kan afinstallere, men touchpad'en går stadig amok :(

Jeg afinstallerer fra softwarecenter.

Jeg har fundet et eller andet med daemon via terminal, hvor man kan lave
en tidmæssig lock på click og mousemove på touchpad. Det kræver
adgangskode, som jeg ikke får lov at indtaste. Lyder lovende nok, men
når den beder om password, bliver tasterne blokeret, i hvert fald kan
jeg ikke skrive det.

Nogen forslag til, i hvilken retning jeg bør gå? Hvor jeg skal lede evt.
på Google?

MVH
Rune Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-10 11:00

Den Sat, 12 Jun 2010 11:34:40 +0200 skrev Rune Jensen:

> [...]
> jeg ikke skrive det.
>
> Nogen forslag til, i hvilken retning jeg bør gå? Hvor jeg skal lede evt.

Plejer synaptics ikke at være PS/2? Prøv at disable PS/2 musen, forudsat
din rigtige mus er USB, naturligvis.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-06-10 13:07

On 12 Jun., 11:59, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Plejer synaptics ikke at være PS/2? Prøv at disable PS/2 musen, forudsat
> din rigtige mus er USB, naturligvis.

Det er faktisk ikke nogen dårlig idé. Det må kunne gøres fra Software
Center...

Jeg skal kigge på det.

Lige nu er det nemlig sådan, jeg f*ckede et eller andet op i Xubuntu,
så den nægtede at starte. Hvad kan jeg sige, jeg er begynder...

Men anyways, jeg læste nogle reviews af Ubuntu, lod til at være fine,
og jeg synes måske også Xubuntu er liiige en tand for simpelt. Så jeg
gav den en skalle med Ubuntu i stedet.

For en gammel Win-nørd, der er den altså lettere at gå til. Lidt mere
overskuelig. Og så er der jo også det med effekterne (compiz), De
virker på denne Acer Extensa, ganske fint endda.

Problemet med touchpad er stadig den samme, men det er løsningen også
med fn+F7.

Sådan midlertidigt.

Så nu kigger jeg mig lidt rundt i systemet, prøver at se, om jeg kan
finde logik i det.

Jeg tror, det blir Ubuntu, og så kan jeg vel forhåbentlig på et
tidspunkt formattere om og installere den Ubuntu på ny - nu er der 3-4
forskellige installationer + Win Vista. Den sidste skal jeg af med
under alle omstændigheder, men skal først lige have kopieret hvad der
ligger af dokumenter.

Tak for hjælpen, og jeg vender nok tilbage ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-06-10 13:03

On 13 Jun., 16:31, Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk> wrote:

> Sudo beder ens password når man vil udføre en kommando, og tilladelsen
> gælder et stykke tid (jeg kan ikke huske hvor længe, men slag på tasken:
> 5-10 minutter, måske 15).  Hvis man forlader computeren inden udløbet, bør
> man låse skærmen eller logge ud.

OK, forståeligt. Ligesom en session på en hjemmeside.

> Læs evt. om sudo ved at skrive “man sudo” i en terminal.

Det vil jeg gøre.

Tak for hjælpen.

(Skrevet fra Chrome via Google Groups på Ubuntu. Meget lækkert system
med Compiz tilføjelser. Glæder mig til at afprøve Mint)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-06-10 22:26

On 13 Jun., 22:35, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> S l nge det ikke kan k re Word og Excel, beh ver Microsoft ikke bekymre sig.

Det er jeg nu ikke så sikker på.

Jeg har længe på Vista udelukkende kørt med Open Source på Win, og
været ganske tilfreds.

Der er ikke noget MS-program eller Win-program, som jeg behøver.

Og når man så sammenligner, så lavede MS jo en svinestreg uden lige.
De shippede et OS, som oficcielt havde lavere krav end nødvendigt
(Vista), fordi Intel stod med noget gammelt skrammel af processorer,
som de skulle af med i en fart. Med det resultat, at Vista til alm.
brugere kører som en gammel sløv skilpadde. 10 sekunder om at skifte
imellem programmer, som er åbne, f.eks. Det er en joke.

Jeg var nødt til at køre i 98-mode, for det kørte nogenlunde, men
stadig *langsomt*. Dvs. Alt eye candy var slået fra, alle roterende og
irriterende Flash ting, så jeg sad reelt med en Win98-maskine med et
lidt pænere udseende, som bare kørte langsommere end Win98. Og ja, den
*er* "Vista ready" den maskine. Plus, at Vista er noget af det mest
irriterende *ikke* brugervenlige system, jeg har prøvet. Se på
stifnderen, som er "flashet op" med ikoner, som *ikke* hjælper
brugeren. Man ved reelt ikke hvor man er.

Jeg kan umuligt være den eneste, som føler sig snydt af dem, og som
skifter pga. det.

Samtidig er kravene til Ubuntu 1gb RAM (Så vidt jeg lige husker), og
det er så *ærlige* krav. De snyder ikke med dem, det kan jeg sige
efter at have prøvet både xUbuntu og Ubuntu. Det OS kan SÅ meget mere
end Vista. Alene Ubuntu er milevidt foran MS, hvordan er så ikke Mint,
hvis det er bedre? Jeg sad lige og afprøvede Compiz, og det virker
fuldstændigt i real-time, smooth og dejligt hurtigt og responsivt.

Den sidste opdatering fra MS gjorde det iøvrigt af med den sidste rest
Vista-look, den ødelagde det tema. Så så meget for "quality-checking"
hos MS.

http://runejensen.dk/temp/vista_efter_opdatering.jpg

Jeg kan ikke være den eneste. som føler sig snydt af MS og skifter
oga. det. Jeg har rent faktisk *betalt* for -ms' crapware. Det gør jeg
*ikke* igen. Aldrig. MS

Alle har vel en grænse?

Eller finder folk sig bare i alt?

For så er det efter min mening også deres egen skyld, og så har jeg
ingen medlidenhed ehatsoever.

MVH
Rune Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-10 16:08

> Det er jeg nu ikke så sikker på.
>
> Jeg har længe på Vista udelukkende kørt med Open Source på Win, og
> været ganske tilfreds.
>
> Der er ikke noget MS-program eller Win-program, som jeg behøver.

Det er fordi du ikke er klar over hvor Microsoft trækker de store gysser
hjem. Det er i erhvervslivet - de skal bare have noget der virker med
det de har, og det er i mange, mange tilfælde Outlook, og så kommer
resten helt af sig selv.

Jeg synes det er prisværdigt at du er skiftet, og jeg har også selv
været meget glad for have Ubuntu på min arbejdsmaskine, men det ændrer
ikke på at Outlook skal spille førend det kan være selvstående.

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-06-10 22:40

On 13 Jun., 23:39, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Og Outlook, ikke mindst.

Outlook er skod. Hele vejen igennem. Bloatware, vil jeg kalde det.

Berlingeren er vidst også skiftet til en Google-løsning, det siger
noget om, at MS faktisk er crap, men man har været nødt til at tage
dem, fordi de var de eneste.

Eferhånden som man får porteret Win-feel, og her tænker jeg nok på
point-and-click til Linux-systemer, vil folk fatte interesse, for i
virkeligheden er de interesseret i at kunne bruge OSet uden at tænke
for meget, ikke i navnet på det, eller hvem der har lavet det. Det vil
betyde, der også kommer flere programmer. Og så skal der nok komme
flere brugere.

Det tog mig én dag at finde ud af de grundlæggende ting ved Ubuntu,
som er meget Win-like.

Det bliver en iskold dag i Helvede hvor jeg skifter tilbage til Win.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 14-06-10 15:49

Den Sun, 13 Jun 2010 21:39:52 -0700 (PDT) skrev Rune Jensen:

> Outlook er skod. Hele vejen igennem. Bloatware, vil jeg kalde det.

Enig, men det er det cheferne vil have, så de kan spilde folks tid
med mødeindkaldelser, så det ser ud som om de (cheferne) laver noget.

Sammen med Powerpoint, naturligvis. De to eneste programmer en chef
bruger.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-06-10 07:23

Den 14-06-2010 16:49, Kent Friis skrev:

> [...]
> med mødeindkaldelser, så det ser ud som om de (cheferne) laver noget.
>
> Sammen med Powerpoint, naturligvis. De to eneste programmer en chef

Faktisk er der flere ting, tror jeg.

En ting er, om styresystemet er nemt at gå til. Det mener jeg for så
vidt Ubuntu er stort skridt i den rigtige retning.

Softwareudbuddet er en hurdle, men det hænger sammen med det første, om
folk i det hele taget finder interesse for systemet. Og indtastning af
koder via kommandopromt, det skræmmer det største segment væk. Det må
ikke være noget, hvor man (til dagligt) skal tænke for meget...

Men en helt anden ting, det er, hvor nemt det er at portere sine
dokumenter og andet til det nye system. Jeg er jo ikke interesseret i at
starte helt forfra, det er kun OSet jeg skifter. Programmerne er de
samme. Jeg havde ingen problemer med Filezilla, det er nemt. Men
Thunderbird, der har jeg endnu ikke fundet den rigtige løsning.

Hvad gør man helt nøjagtigt, hvis man har Vista med Thuderbird og gerne
vil lave en backup af dokumenter til at smide på Thunderbird Ubuntu?

Jeg synes ikke beskrivelsen på mozilladanmark er særlig god. Så hvis der
er andre som har et bedre link, ville jeg være glad.

http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird/Kopier_profil

og

http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird/Brugerdata

Jeg kan ikke finde de mapper de snakker om.

> ~/.thunderbird eller ~/.mozilla-thunderbird

eksisterer ikke med tilte. Jeg kan finde en /.mozilla-thunderbird mappe,
men har ingen anelse om, hvad jeg skal putte i den, eller om det er den
rigtige.

PS: De fleste browserproducenter *har* fundet ud af, at portabilitet af
settings er et must for at folk vil skifte browser. Derfor er der også
funktioner til at importere settings, bogmærker mv. i alle browsere.
Denne har også Filezilla forstået, det er nemt både at lave og udpakke
backup fra Win til Linux.
Lad os sige, der er plads til forbedringer, når det gælder emailklienter
som Thunderbird og porteringer til andet system. At de ville kunne lære
noget (en hel del) af browserproducenterne.

MVH
Rune Jnsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-06-10 09:05

Den 15-06-2010 08:22, Rune Jensen skrev:

> Jeg kan finde en /.mozilla-thunderbird mappe,
> men har ingen anelse om, hvad jeg skal putte i den, eller om det er den
> rigtige.

Det er den rigtige. En mulig og nem løsning er, at du
opretter dine konti på Ubuntu-computeren. Undlad at hente
mails, de vil senere blive overskrevet.

Find profilen på Windows-computeren og klik dig ned til
mappen Mail. Kopier mappen over på Ubuntu-computeren. Åbn
profilen /.mozilla-thunderbird og klik dig ned til mappen
Mail - erstat den med den kopierede mappe.

Med denne metode slipper du for at skulle rette diverse
stiangivelser. Vil du have nyhedsgrupper med over, så gør
det samme med mappen News.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-06-10 09:33

Den 15-06-2010 10:05, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Med denne metode slipper du for at skulle rette diverse stiangivelser.
> Vil du have nyhedsgrupper med over, så gør det samme med mappen News.

Tak Kim. Det var en bedre beskrivelse.

Den prøver jeg.

MVH
Rune Jensen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-06-10 08:42

Rune Jensen skrev:

> [...]
>
> eksisterer ikke med tilte. Jeg kan finde en /.mozilla-thunderbird mappe,
> men har ingen anelse om, hvad jeg skal putte i den, eller om det er den

I "commandolinie"/konsol fungerer det :

$ "cd ~/.mozilla-thunderbird"

~ er det samme som $HOME dvs. /home/BRUGERNAVN/

~ virker måske ikke i alle GUI programmer, men er det ubuntu
så via Nautilus:

Vælg Steder->Hjemmemappe

og så Vis->Vis Skjulte for at vise filer/mapper der begynder med punktum.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-10 16:13

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> Det tog mig én dag at finde ud af de grundlæggende ting ved Ubuntu,
> som er meget Win-like.
>
> Det bliver en iskold dag i Helvede hvor jeg skifter tilbage til Win.

Bare til orientering, er der - jvf Dante - faktisk iskoldt i Helvedes 9
cirkel...

Måske vil du genoverveje din udtalelse? ;)

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-06-10 09:33

Den 14-06-2010 17:12, Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Bare til orientering, er der - jvf Dante - faktisk iskoldt i Helvedes 9
> cirkel...
>
> Måske vil du genoverveje din udtalelse? ;)

Dante var filosof?

Må vel læse op på de gamle klassikere.

Jeg er ikke så velbevandret i det, og aner kun svagt at have hørt
"Dante" før. Kommer sig nok af min hang til mainstream-krimier og
Simpsons-tegnefilm i stedet for kanon-litteratur.

;)

Men at bruge Vista til nogetsomhelst er Sisyfos-arbejde.

Iflg. Wikipedia "...betegner en håbløs opgave, som aldrig får en ende."

Meget beskrivende, kunne ikke have sagt det bedre selv. Vista er som et
fængsel uden mulighed for udgang (ligesom for Sisyfos).

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-06-10 23:14

On 14 Jun., 06:39, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Outlook er skod. Hele vejen igennem. Bloatware, vil jeg kalde det.

Kendetegnende for MS-prgrammer (og iøvrigt også Adobes), det er, at de
fylder ca. det 10-20 dobbelte af hvad de behøver.

Det kan godt være, at firmaer stadig vil sværge til MS.

Men almindelige hr. og fru Jensen, som der faktisk er en del af på Win-
platformen, de kan sagtens begynde at se i retning af Linux.

De har næppe brug for alle de funktioner, som er i Oulook og Word/
excel.

Så jo, jeg ville begynde at overveje min situation ganske nøje, hvis
jeg sad i Microsoft, for det er en ganske anselig markedsandel, de
risikerer at tabe.

Det har de måske også gjort.

I hvert fald har de åbenbart betalt et firma for at ødelægge det for
Open Source (og tabt på det).

http://www.version2.dk/artikel/15181-sagen-afsluttet-linux-er-vinderen-i-krigen-mellem-sco-og-novell

MVH
Rune Jensen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-06-10 10:36

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-06-10 10:53

On Sat, 12 Jun 2010 11:34:40 +0200, Rune wrote:

> Det kræver adgangskode, som jeg ikke får lov at indtaste. Lyder
> lovende nok, men når den beder om password, bliver tasterne blokeret,
> i hvert fald kan jeg ikke skrive det.

Når man skal indtaste kodeord vises der normalt ikke noget på skærmen
når man taster, så evt. folk der kigger dig over skulderen ikke kan se
hvilke/hvor mange tegn du taster.

Er du sikker på det ikke er dét?

> Nogen forslag til, i hvilken retning jeg bør gå? Hvor jeg skal lede
> evt. på Google?

Du _starter_ på Google. Så kommer du her, når det ikke hjælper.

Mvh.

Adam

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-06-10 10:38

Den 12-06-2010 11:53, Adam Sjøgren skrev:

> Når man skal indtaste kodeord vises der normalt ikke noget på skærmen
> når man taster, så evt. folk der kigger dig over skulderen ikke kan se
> hvilke/hvor mange tegn du taster.
>
> Er du sikker på det ikke er dét?

Det lyder som det.

Men ikke så brugervenligt, normalt kommer der en * for hvert tegn.

Hvis der slet ikke kommer et tegn, ved man jo ikke hvor langt man er
nået... og jeg troede altså slet ikke der var noget..

;)

Ellers, så har jeg nu fornemmelsen af, at sikkerhed har højere prioritet
i Linux, hvilket er godt, og et stort ønske fra min side. Men jeg skal
nok lægge nogle vaner om, så. Jeg har forsøgt mig (i xUbuntu) at lave to
kontier, en til admin og en til mig. Jeg tror det var det, den gik ned
på og nægtede at starte, så helt styr på den del har jeg ikke.

Nu afprøver jeg lige Mint, for den ser lovende ud. Det må stå iemllem
den og Ubuntu, og så må selve læringen om systemet komme (lidt) senere.

Tusind tak til jer foreløbig for hjælpen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 13-06-10 19:10

Den Sun, 13 Jun 2010 11:38:25 +0200 skrev Rune Jensen:

> Det lyder som det.
>
> Men ikke så brugervenligt, normalt kommer der en * for hvert tegn.

******

Er det indtastede password "batman" eller "fido"? Du får tre gæt

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-06-10 11:03

> [...]

> tro mig ;)

Er det så ikke bare at maksimere vinduet? Eller hoppe i textmode?

"Velkommen til usenet. Her er vi alle kværulanter." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-06-10 21:00

On Sat, 12 Jun 2010 12:38:53 -0700 (PDT), Rune wrote:

> [...]
> have a smal penis, click here". Og når man så forsøgte at klikke,
> rykkede knappen sig lige nøjagtigt langt nok til den modsatte side, så

Det har jeg aldrig oplevet, men jeg har heller aldrig været en fan af
pop-up vinduer, så de har ikke haft en lang levetid på min computer

> Det første var yderst besværligt, som sagt, det andet... er lidt en
> fyting for Winfolk.

Jeg ser dagligt Windowsfolk der sidder og skriver Makefile-agtige ting
og sågar scripts i XML-syntaks, så det får du s'gu ikke mig overbevist
om at det er for "Winfolk".

Mvh.

Adam

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-06-10 22:49

On Sat, 12 Jun 2010 12:06:57 -0700 (PDT)
Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> wrote:

> [...]
> forskellige installationer + Win Vista. Den sidste skal jeg af med
> under alle omstændigheder, men skal først lige have kopieret hvad der

Jeg kan anbefale Mint -> Ubuntu + alt det der mangler i Ubuntu, når man
kommer fra Windows. http://linuxmint.com/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-06-10 08:45

Den 12-06-2010 23:48, Michael Rasmussen skrev:

> Jeg kan anbefale Mint -> Ubuntu + alt det der mangler i Ubuntu, når man
> kommer fra Windows. http://linuxmint.com/

Jeg er imponeret. Også over systemkravene, som den her nemt kan klare.

Nu må MS da føle nakkehårene rejse sig for alvor. Den tror jeg, jeg
kigger lidt nærmere på ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-10 21:35

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> writes:

> Nu må MS da føle nakkehårene rejse sig for alvor. Den tror jeg, jeg
> kigger lidt nærmere på ;)

Så længe det ikke kan køre Word og Excel, behøver Microsoft ikke bekymre sig.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-06-10 10:47

On Sun, 13 Jun 2010 11:38:25 +0200, Rune wrote:

> Men ikke så brugervenligt, normalt kommer der en * for hvert tegn.

Brugervenlighed og sikkerhed er nogle gange svære at få til at gå hånd i
hånd.

Hvis den der kigger dig over skulderen nemt kan se at dit kodeord er på
5 tegn er det nemmere at knække end hvis vedkommende ikke ka'.

> Hvis der slet ikke kommer et tegn, ved man jo ikke hvor langt man er
> nået... og jeg troede altså slet ikke der var noget..

Du må lære at huske hvilke taster du har trykket på når du taster dit
kodeord ind.

> Jeg har forsøgt mig (i xUbuntu) at lave to kontier, en til admin og en
> til mig.

Det lyder som du tager dine Windows-vaner med over til xUbuntu.

Mvh.

Adam

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-06-10 11:49

Den 13-06-2010 11:46, Adam Sjøgren skrev:

> Det lyder som du tager dine Windows-vaner med over til xUbuntu.

Hvad er da den rigtige metode i Linux?

Man kører vel ikke med fulde rettigheder hele tiden. Det har aldrig
været god latin på noget OS.

MVH
Rune Jensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-06-10 12:10

Rune Jensen skrev:

> Hvad er da den rigtige metode i Linux?
>
> Man kører vel ikke med fulde rettigheder hele tiden. Det har
> aldrig været god latin på noget OS.

Man har kun brug for en upriviligeret konto. Hvis man har brug
for fx root-rettigheder, kan man bruge sudo eller gksudo mens
man er logget ind på sin normale konto. Fx

$ sudo vi /etc/aliases

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-06-10 12:44

Den 13-06-2010 13:10, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Man har kun brug for en upriviligeret konto.

Fair nok. På den måde gør det jo tingene lettere. Så laver jeg ikke det
nummer igen ;)

> Hvis man har brug
> for fx root-rettigheder, kan man bruge sudo eller gksudo mens
> man er logget ind på sin normale konto. Fx
>
> $ sudo vi /etc/aliases

Men hvad så hvis jeg forlader min maskine. Det, sudo, er vel standard
for at opnå root (som jeg regner med er fuld adgang?), så skal ens
password vel også med..?

MVH
Rune Jensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-06-10 15:32

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-06-10 22:40

On Sun, 13 Jun 2010 22:35:11 +0200, Thorbjørn wrote:

> Så længe det ikke kan køre Word og Excel, behøver Microsoft ikke
> bekymre sig.

Og Outlook, ikke mindst.

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-06-10 08:49

On Sun, 13 Jun 2010 21:39:52 -0700 (PDT), Rune wrote:

> Outlook er skod.

Det ændrer ikke på at folk insisterer på at køre det - specielt på
arbejde ("ellers virker kalenderen ikke").

Mvh.

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-06-10 16:17

Den 14-06-2010 09:49, Adam Sjøgren skrev:

> Det ændrer ikke på at folk insisterer på at køre det - specielt på
> arbejde ("ellers virker kalenderen ikke").

På arbejde får jeg penge for at bruge det. Det er helt fint med mig, for
det er så heller ikke mig, som betaler for det ;)

Men grunden til, jeg kom med den lille bemærkning om konkurrence "in the
first place", det er, at flere i min omgangskreds har fået øjnene op for
Linux, hvor jeg måske ville forvente netop de ville vælge Windows. Og
det er så vidt jeg kan se, Ubuntu, som har gjort udslaget.

En af mine tidligere kolleger nær pensionsalderen fik således
installeret Linux på sin nye PC (han havde aldrig rigtigt brugt computer
før), og sagde direkte, han syntes det er ret nemt at bruge. Det er
sådan noget, der gør, jeg tror det har en chance.

Softwareudbuddet er en hurdle, helt klart, men den er afhængig af, om
folk fatter interesse for OSet overhovedet, og kryptiske koder på en
kommandolinje vil skræmme den gennemsnitslige bruger væk under alle
omstændigheder. Første hug er derfor, om folk kan bruge det med en mus,
evt. taster, men i hvert fald en grafisk brugerflade. Det er det, de har
fået lidt styr på med Ubuntu (bl.a. - der er sikkert andre), og det er
derfor, jeg tror Linux kan blive en konkurrent.

Og så skal jeg nok lade være med at gå OT igen. Sorry. Har formodentlig
lige et Ubuntu-spørgsmål mere på et tidspunkt i et nyt indlæg.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 14-06-10 16:55

Den Mon, 14 Jun 2010 17:16:55 +0200 skrev Rune Jensen:

> [...]
> før), og sagde direkte, han syntes det er ret nemt at bruge. Det er
> sådan noget, der gør, jeg tror det har en chance.

Det er mange år siden at folk der ikke havde brugt en computer før
begyndte at sige at Linux er nemt at bruge. Dem er der bare ikke så
mange af.

Problemet med resten er at hvis det er anderledes end Windows, så er
det for svært. Der er simpelthen ikke noget der hedder "nemmere end
Windows" i deres verden, fordi alt hvad der er anderledes gør at man
ikke kan gøre som man plejer.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-06-10 08:36

On 14 Jun 2010 15:55:05 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> det for svært. Der er simpelthen ikke noget der hedder "nemmere end
> Windows" i deres verden, fordi alt hvad der er anderledes gør at man

Jeg tror, Windows Vista og 7 kommer til at ændre lidt på det. De der
ændringsresistente, du refererer til, vil synes, Windows Vista og 7 er
tilsvarende 'anderledes end man plejer', for 'plejer' er XP.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-06-10 09:36

Den 15-06-2010 09:36, Asbjorn Hojmark skrev:

> [...] for 'plejer' er XP.

*JA*

MVH
Rune Jensen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-06-10 08:51

On Sun, 13 Jun 2010 22:14:16 -0700 (PDT), Rune wrote:

> Kendetegnende for MS-prgrammer (og iøvrigt også Adobes), det er, [...]

Nu er vi vist ved at ryge ud af en tangent - lad os vende tilbage til
emnet: dk.edb.system.unix.

,