Andet multimedie
bentjuul 3670
Billed-drejning med den gamle fils dato og~
Fra : Vagn

Dato : 10-06-10 21:14

Hej gruppe (Håber det er den rigtige)

Min kone og jeg fotograferer en del med hver vorers kamera. Når vi så fx har
taget en del billeder ved en eller anden begivenhed, og jeg bagefter skal
have billederne mixet sammen, så alle vores billeder kommer i den
kronologisk rigtige rækkefølge, og det så viser sig, at urene i vores
kameraer er flere minutter forskellige, så skal jeg have ændret
klokkeslettet i filatributterne i samtlige billeder fra det ene kamera.
Findes der et program, som kan gøre dette på en nem måde?
Hvis dette program så også kan dreje de billeder, som vi har taget på
højkant, og bruge dato og lokkeslet fra den gamle fil i den nye, så ville
det være helt perfekt.

Jeg håber, jeg har udtrykt mig på en let forståelig måde.

Mvh Vagn

Fra : Jens Olsen

Dato : 11-06-10 08:56

On Thu, 10 Jun 2010 22:14:27 +0200, "Vagn" <super.enfiber@enfiber.dk>
wrote:

> [...]
>det være helt perfekt.
>
>Jeg håber, jeg har udtrykt mig på en let forståelig måde.

"jhead.exe" er et gratis kommandostyret program der kan det som du
efterlyser.

Det kræver at man kan arbejde med kommandoer (sådan lidt i stil med
gamle DOS-dage).

Se lidt om det her:

http://www.linuxbog.dk/applikationer/applikationer/exif.html

og prøv ellers selv at Google det.

Jens

Fra : Vagn

Dato : 12-06-10 18:48

> [...]
> efterlyser.
>
> Det kræver at man kan arbejde med kommandoer (sådan lidt i stil med

Hej Jens

Tak for svaret. Det der med dos - - - er ikke lige min op te. For mange år
siden (før Win95) var jeg ved at lære lidt dos, men jeg blev aldrig dus med
det.
Jeg forestiller mig et windows program, som kan ændre på tingene, mens man
ser billederne som thumpnail - lidt ligesom MediaMonkey kan det med
mp3-filer. Er der mogen, der kender et sådant program?

Mvh Vagn.

Fra : emjeppesen

Dato : 12-06-10 20:37

Vagn skrev:

>Jeg forestiller mig et windows program, som kan ændre på tingene, mens man
>ser billederne som thumpnail

Det behøver du da ikke et ekstra program til.
Det kan du gøre i stifinder ved at højreklikke på tumben og vælge
"roter til højre" eller venstre.
eller du kan åbne i "windows fotoviser" og bruge roterikonet
Jeg ved faktisk ikke, hvilket program, der ikke kan klare at rotere et
billede

Hvilket program bruger du til at se billederne i?

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Vagn

Dato : 13-06-10 00:36

> Hvilket program bruger du til at se billederne i?
>
> Hilsen emj
> --
>
> lamaguf.dk

Jeg bruger ACDSee til at se billederne. Den kan også sagtens dreje
billederne, men problemet er, at filens dato og klokkeslet så bliver en ny
dato og klokkeslet. Derved kan jeg ikke sortere efter fil-dato mere, og det
er nødvendigt, når jeg skal lægge billeder fra mere end et kamera i samme
mappe.

Mvh Vagn

Fra : emjeppesen

Dato : 13-06-10 02:41

Vagn skrev:

> [...]
>er nødvendigt, når jeg skal lægge billeder fra mere end et kamera i samme

Et billede ændrer da ikke optagelsesdata (exif-data) af at blive vendt
eller af at blive beskåret eller behandlet i et
billedbehandlingsprogram.
Jeg forstår godt dit problem med sorteringen, og kan kun råde jer til
at stille ur og dato i jeres kameraer hjemmefra, så I ikke stå i samme
situation næste gang.

Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : Susi

Dato : 13-06-10 12:07

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg forstår godt dit problem med sorteringen, og kan kun råde jer til
> at stille ur og dato i jeres kameraer hjemmefra, så I ikke stå i samme

Du forstår ikke meget, vel?

Fra : emjeppesen

Dato : 13-06-10 13:25

Susi skrev:

>Du forstår ikke meget, vel?

Som om denne stupide konklusion gavner spørgeren.
Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : Susi

Dato : 13-06-10 15:58

> Som om denne stupide konklusion gavner spørgeren.
> Hilsen emj
>
> --

Forstod du spørgerens spørgsmål?

Fra : Rado

Dato : 13-06-10 20:12

On Sun, 13 Jun 2010 01:35:32 +0200, "Vagn" <super.enfiber@enfiber.dk>
wrote:

> [...]
>er nødvendigt, når jeg skal lægge billeder fra mere end et kamera i samme

Der er et program her der kan resette fildatoen relativt, du burde
kunne synkronisere de to sæt filers datoer med det (bruge
tidsforskellen som parameter). Men det kræver selvfølgelig at du
kender den nøjagtige tidsforskel på de to kameraer da billederne blev
taget.

http://www.codeproject.com/KB/files/timestamp.aspx

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : Vagn

Dato : 14-06-10 14:08

> [...]
> tidsforskellen som parameter). Men det kræver selvfølgelig at du
> kender den nøjagtige tidsforskel på de to kameraer da billederne blev

Dette program ser også ud tl at virke fint og helt efter hensigten. Tusind
tak. Jeg er bare lidt spændt på, om programmet bliver ved med at virke, for
på download linket står der "Download demo executable - 19 kb", og demoer
har det jo ofte med at holde op med at virke. Jeg kan dog ikke se på selve
programmet, at det er en demo, og under "About" står der heller ikke noget
om det, så måske er jeg heldig.

Mvh Vagn.

Fra : Rado

Dato : 14-06-10 18:07

On Mon, 14 Jun 2010 15:08:06 +0200, "Vagn" <super.enfiber@enfiber.dk>
wrote:

> [...]
>programmet, at det er en demo, og under "About" står der heller ikke noget

Du er heldig, det er et website for programmører der deler deres
programkode med andre, og "demo" betyder i den sammenhæng blot at det
er en kompileret version af koden (dvs. det færdige program) man kan
downloade for at set koden i funktion, og ellers bruge som man vil. Du
kan endda selv,hvis du downloader selve koden, ændre og bygge videre
på programmet hvis du programmerer i C++ eller kender nogen der gør.

Iøvrigt er der også Bulk Rename Utility:

http://www.bulkrenameutility.co.uk/Main_Intro.php

Her kan man manipulere med filnavne og timestamps så meget man vil,
sidstnævnte finder man under Options > Timestamps og "Auto Date" i
hovedvinduet.

Fra : Vagn

Dato : 21-06-10 15:16

> [...]
> kan endda selv,hvis du downloader selve koden, ændre og bygge videre
> på programmet hvis du programmerer i C++ eller kender nogen der gør.

Jeg har engang lært C++, men det er meget længe siden, og jeg har ikke brugt
det siden dengang. Visual Basic er lidt nærmere, men også langt væk, og når
man så kan finde små gratis programmer, som kan opfylde mine behov, hvorfor
så programmere selv?

> [...]
>
> Her kan man manipulere med filnavne og timestamps så meget man vil,
> sidstnævnte finder man under Options > Timestamps og "Auto Date" i

Dette program ser RIGTIG spændende ud. Jeg har hentet det, og har lige haft
tid til at starte den op, men har ikke prøvet den endnu. Tusind tak for
linket.

Mvh. Vagn.

Fra : Rado

Dato : 22-06-10 11:02

On Mon, 21 Jun 2010 16:16:29 +0200, "Vagn" <super.enfiber@enfiber.dk>
wrote:

> [...]
>man så kan finde små gratis programmer, som kan opfylde mine behov, hvorfor

Det er såmænd rigtigt nok, men jeg ønsker nu selv tit jeg lige kunne
redigere og tilføje lidt i nogle af de programmer jeg bruger, når jeg
ikke kan få dem der har lavet programmet til at opfylde mine
ønsker.

>Dette program ser RIGTIG spændende ud. Jeg har hentet det, og har lige haft
>tid til at starte den op, men har ikke prøvet den endnu. Tusind tak for
>linket.

You're welcome. Det er et ret avanceret program ja.

Fra : Rado

Dato : 13-06-10 20:15

wrote:

> [...]
>er nødvendigt, når jeg skal lægge billeder fra mere end et kamera i samme

Her er vist det du har brug for - den roterer endda billederne uden
kvalitetsforringelse (lossless).

"Keep file timestamp - saves the time and data of the image that it
had before the rotation."

http://annystudio.com/software/jpeglosslessrotator/

Fra : Vagn

Dato : 14-06-10 12:48

> [...]
> kvalitetsforringelse (lossless).
>
> "Keep file timestamp - saves the time and data of the image that it

Det er et rigtig godt program, som jeg nok skal få rigtig meget glæde af.
Det sparer mig for en hel del arbejde.
Tusind tak.