Forslag til antispam?
Fra : Rune Jensen

Dato : 09-06-10 12:12

Metoden med at tjekke for GZIP virker desværre ikke helt, hvis man
sidder bag en router, lader det til. Det er ellers en meget effektiv metode.

Men jeg leder så efter en model, som kan supplere denne, når GZIP ikke
forstås.

Mulighederne er:

Tjekke for cookies - giver det ikke samme problemer som med routere? Og
virker jo så heller ikke, hvis cookies er slået fra, men det er et
mindre problem idfb.

Hente et billede via ASP, og så tjekke, om det er hentet. Jeg ved ikke,
hvordan dette gæres, men det er en af de ting, jeg overvejer.

Lave en tekst-CAPTCHA, som - evt. - udfyldes automatisk med JS. Jeg er
ikke lun ved den, da den lægger ekstra Markup og JS til.

Metoden med at lave et CSS-skjult felt, som ikke må udfyldes. Jeg er
ikke lun ved den heller.

Mit problem er, jeg ville gerne gøre den så generel som muligt, og jeg
er ikke interesseret i at skulle konsultere tredje part aht. hastighed,
det hele skal foregå på egen server.

Nogle forslag udover dette?

Og hvordan tjekker man om et billede er hentet? ...vil man kunne udnytte
favikonet til det? Det hentes jo hver gang (formoder jeg)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-06-10 12:38

Den 09-06-2010 13:11, Rune Jensen skrev:

> Hente et billede via ASP, og så tjekke, om det er hentet. Jeg ved ikke,
> hvordan dette gæres, men det er en af de ting, jeg overvejer.

Man kunne måske hente billedet via JS og så tjekke om det har en
højde/nredde.

Hvad jeg tænker på her er, om man ved GET via JS kan indsætte et
"check-felt". Det kan f.eks. netop være højde og bredde af billedet i value.

Så kan man tjekke højden og bredden af billedet serverside også...

Selve modellen må helst ikke på nogen måde influere på hvad brugeren
ser, så uden JS er det selvfølgelig noget hø...

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-06-10 07:19

Rune Jensen wrote:

> Hente et billede via ASP, og så tjekke, om det er hentet. Jeg ved ikke,
> hvordan dette gæres, men det er en af de ting, jeg overvejer.

Ok - _gæres_ er vist noget med humle og malt, men kig under /images i din
backup.

Der ligger en funktion til hentning af et billede via ASP, og sætter en
sessionvaribel.

The 'backside' er de der skide automagisge cachefunktioner i browserne, hvor
man ikke engang tjekker på last-modified.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-06-10 07:58

Den 10-06-2010 08:18, Stig Johansen skrev:

> Ok - _gæres_ er vist noget med humle og malt, men kig under /images i din
> backup.

Ting skal gæres med fælelse, også indlæg til en nyhedsgruppe. Hvad kan
jeg sige andet end tasterne er for små til mine fingre... ;)

Men jeg prøver at kigge..

> Der ligger en funktion til hentning af et billede via ASP, og sætter en
> sessionvaribel.

Så kan man måske se funktionen af en sessionvariabel samtidig, ja. Den
mangler jeg at lære.

> The 'backside' er de der skide automagisge cachefunktioner i browserne, hvor
> man ikke engang tjekker på last-modified.

Jeg synes at kunne huske, man kan ordne det med tilfældigt filnavn..
ikke verdens bedste lødning godt nok.

Men jeg kigger på det.

Tak for besvarelsen Stig.

Og et lille PS, er det så fordi du ikke gider eller ikke har tid, du
ikke skriver mere i grupperne...?

Ikke fordi de er jo næsten døde alligevel, og det har de været længe
(ris+ros var det første offer), så det er snart ikke besværet værd mere,
det forstår jeg da godt. Men jeg er nysgerrig alligevel. Jeg ved ikke
hvor folk så går hen for deres information.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-06-10 09:15

Rune Jensen wrote:

> Og et lille PS, er det så fordi du ikke gider eller ikke har tid, du
> ikke skriver mere i grupperne...?

Mulighed, Rune - mulighed.

Jeg brygger på et indlæg, og sikkert det sidste i lang tid.

Det handler lidt om nogle kedelige omstændigheder, og jeg forventer at lave
et indlæg i .webdesign med subject "Exit the ol' man", da jeg nok ikke har
internetadgang i en mere eller mindre udefinerbar periode.

Men nu vi snakker om det, så kunne jeg grumme godt tænke mig, hvis du lægger
alt det vi har lavet til fri download, da der ligger løsningfer på en masse
ting, som kan komme andre til glæde.

Det er nok lidt langhåret, og uden de voldsomme kommentarer, men det er
bedre end intet.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-06-10 13:55

Den 10-06-2010 10:14, Stig Johansen skrev:

> [...]
> et indlæg i .webdesign med subject "Exit the ol' man", da jeg nok ikke har
> internetadgang i en mere eller mindre udefinerbar periode.

Det lyder som du skal til månen eller noget ;)

Nej, du må undskylde hvis jeg laver sjov, og det lyder bestemt ikke
rart. Ikke som du skriver det.

> Men nu vi snakker om det, så kunne jeg grumme godt tænke mig, hvis du lægger
> alt det vi har lavet til fri download, da der ligger løsningfer på en masse
> ting, som kan komme andre til glæde.

Ja, jeg havde tænkt på at spørge om jeg måtte, netop af samme grund. Jeg
synes der er så mange guldklumper i den "gamle side", det er synd ikke
at få ud - men som jeg måske først har opdaget eller opfattet, når jeg
står og skal bruge det. F.eks. UTF8ToANSI - hvis du vidste hvor mange
som spør' om tegnsæt...? Og hvor mange gange jeg selv har brugt den
function..

Problemet i dag er jo - der er ikke så mange gamle hunde tilbage, som
kan lære fra sig, og heller ikke rigtigt nogen unge til at tage imod den
lærdom. Så noget viden og nogle metoder risikerer bare at uddø, og så
kan man hente det i et 100kb framework på Google, hvor det ville ku
laves på 10 linjer hvis man ellers havde haft den fornødne viden..

Men jeg skal nok se, om jeg kan få noget forståeligt tekst på de
forskellige ting, og ellers lægge det ud til download.

Jeg kunne godt kommentere mere, men ikke her.

> Det er nok lidt langhåret, og uden de voldsomme kommentarer, men det er
> bedre end intet.

Har du slet ingen anelse om fra og til, hvornår du ikke har indernet?

Noget vil måske kunne klares pr. mail.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-06-10 17:24

Den 10-06-2010 14:55, Rune Jensen skrev:

> Har du slet ingen anelse om fra og til, hvornår du ikke har indernet?
>
> Noget vil måske kunne klares pr. mail.

Stig, jeg ved godt, du vil gerne ha man svarer, og jeg kigger alle dine
svar igennem - men jeg skal lige have fixet et lille problem først. Jeg
bliver nødt til at installere en eller anden XUBUNTU-Linux, for den her
vista gik fuldstændig i kage ved update, og det gider jeg altså ikke glo
på, og jeg gider slet ikke installere vista fra scratch det når jeg ikke
før pensionen.

Som sagt skal nok kigge på dine svar senere.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-06-10 07:30

Rune Jensen wrote:

> Det lyder som du skal til månen eller noget ;)

Næsten ;)

Jeg vil ikke komme i detaljer, men jeg har været selvstændig i ca. 23 år, og
må erkende, at når man har rundet de 50 (bliver 54), så er der ikke brug
for viden.

Vi må overlade arenaen til de unge og smarte, som intet forretningsmæssig
viden har, så de kan lave f.eks. et super godt tinglysningssystem - eller
digitale afgangsprøver.

Nej, jeg tage ikke til månen, men bliver nødt til at flytte, og har ikke
noget nyt sted at bo, så derfor heller intet internet.

Nogle gange tænker jeg: "I'm to old for that shit', og jeg har løftet min
byrde.

* Verdens første nation til papitløse (=digitale) obligationer - '83
* Verdens første nation med decentral _online_ børshandel '88
* 'Overprojektleder' på implementering af Navision Stat (omlægning af
statens økonomi i stort set samtlige (300+) institutioner - nok den eneste
succes i dette årtusinde, men det hører man ikke om.

Så jo, jeg tvivler på om jeg 'gider' det der EDB mere, da det har fyldt en
stor del af mit liv gennem mere end 30 år.

Så budskabet er, at selvom jeg nok får 'inderned' er det muligt at jeg ikke
finder fornyet interesse.

> [...]
> står og skal bruge det. F.eks. UTF8ToANSI - hvis du vidste hvor mange
> som spør' om tegnsæt...? Og hvor mange gange jeg selv har brugt den

Rune, 'mit' formål med 'vores side' var udelukkende at tilbyde viden, og
helst som 'open source'.
Der ligger intet viden i den som jeg ikke har haft siden årtusindeskiftet,
kun at prøve at lave tingene i de her lavpraktiske scriptsprog.

Så du vil gøre mig en stor tjeneste ved at gøre det tilgængeligt, evt. som
en stor zip-fil.

Når du nævner UTF8-Ansi, så vær opmærksom på, at der også ligger en JS
funktion til samme, så man kan køre hele serverside i ISO-8859-1.

Jeg får nok ikke mulighed for at uddybe, men jeg mener at 'Gonzales'
implementere denne funktion, så der ingen konvertering er serverside.

CU - maybe

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-06-10 20:01

Den 11-06-2010 08:30, Stig Johansen skrev:

> [...]
> viden har, så de kan lave f.eks. et super godt tinglysningssystem - eller

Jeg forstår dig godt. Virkelig. Men det er bare, jeg er skide ærgerlig
over, når viden mistes, og det vil den gøre fra gruppen, når du stopper.
Efter min mening, så er historie, som man vel godt kan kalde den
baggrundsviden af erfaring, meget vigtig for man kan lære viden fra i
dag og udnytte det optimalt.

Langt det meste *baggrundsviden* om kodning og programmering har jeg jo
fået fra dig og så min far. Jeg har ikke selv oplevet den tid, hvor man
lagde to tal sammen via relæer, som min far f.eks. gjorde, eller lavede
"whistlelyde" i telefonen for at få et gratis collect-call. Det nærmeste
jeg kan komme er sammenlægning via fire maskininstruktioner i CBM MC,
men det grundlæggende erfaring for, hvorfor man kan lægge de tal sammen,
har jeg ikke fået selv. Så på det punkt er jeg "historieløs". Hvis du
forstår?

Det er meget vigtigt man får baggrundsviden med når man programmerer og
koder, efter min mening, fordi man via historisk viden kan få nogle best
practises. Tænk på, hvordan f.eks. hastigheden af hjemmesiden er kommet
op igen ifbm. SEO, så alle, selv Microsoft, må kode deres sider om. Men
det har altid været best practise at man f.eks. scalerer sine billeder i
et billedbehandlingsprogram og optimerer sin kode så f.eks. viewstate
ikke er på 2000 tegn, folk ved det bare ikke, eller husker det ikke...
fordi forbindelserne i dag er så hurtige.. Eller alle dem, som får
SQL-injection, selv om parameterized queries har været
sikkerhedsstandard længe.. de tror, html.dk er den metode man skal
bruge, for det er det eneste de kender til... selv professionelle ved
det ikke, laver ikke engang sanitazion af input/output, som et nyligt
eksempel på V2 viser..

Og ellers, så kan man jo også tro, at dagens standard for en hjemmeside,
som er at bruge et CMS proppet med 10 frameworks og så en Flash-intro,
også er den rigtige metode, fordi det gør alle andre - og den eneste
viden man behøver som webdesigner. Man lærer aldrig at udnytte
værktøjerne rigtigt uden historisk viden. Så det er f*me et tab, når du
og andre, som har haft fingrene nede i lortet, de stopper... Ingen til
at dunke os oveni hodet længere :(

<SNIP>
> Rune, 'mit' formål med 'vores side' var udelukkende at tilbyde viden, og
> helst som 'open source'.

Derfor er jeg jo nødt til at spørge alligevel ;) Det er din kode sådan
grundlæggende, jeg kan ikke bare overtage den uden tilladelsese.

> Der ligger intet viden i den som jeg ikke har haft siden årtusindeskiftet,

Netop...

> kun at prøve at lave tingene i de her lavpraktiske scriptsprog.
>
> Så du vil gøre mig en stor tjeneste ved at gøre det tilgængeligt, evt. som
> en stor zip-fil.

Dårlige undskyldninger for ikke at være kommet videre:

Min Vista er ødelagt af en "windows update", så jeg nu sidder med en
parteret Win98 ->

Nedhentning, brænding og installering af xUbuntu i stedet ->

Defekt mousepad gjorde min oplevelse af dette Linux umulig (den driver
er slået fra i Vista nu, så der virker det) ->

Tilbage til Vista for at (forsøge at) skrive et indlæg i en nyhedsgruppe
om, hvordan man slår denne driver fra i xUbuntu, samt evt. forsøge at
opdatere selve xUbuntu ->

Forhindret *lige nøjagtigt på det tidspunkt* af nedbrud i internet 14
timer pga. intern fejl i "netværket" her i bebyggelsen. Fejlfinding via
telefon her til eftermiddag, tog to timer... Det viste sig at være en på
det interne netværk, som havde sat sin router omvendt ?!

> Når du nævner UTF8-Ansi, så vær opmærksom på, at der også ligger en JS
> funktion til samme, så man kan køre hele serverside i ISO-8859-1.

Dette nåede jeg at kigge lidt på i går. Det kommer med. Forhåbningen er
både en ASP, PHP og JS-version. Meeen, PHP, altså... Jeg er bare ikke
stiv i det.

> Jeg får nok ikke mulighed for at uddybe, men jeg mener at 'Gonzales'
> implementere denne funktion, så der ingen konvertering er serverside.

Det er skideærgerligt. Men jeg ser, om ikke jeg forstår det. Ellers må
det blive clientside.

> CU - maybe

Jeg vil ikke sige farvel - hellere Hasta luego - eller Auf viderschön.
Måske bless

Og god vind.

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-06-10 09:26

Rune Jensen wrote:

> Og et lille PS, er det så fordi du ikke gider eller ikke har tid, du
> ikke skriver mere i grupperne...?

'Gider' er et negativt ord, men på et eller plan, er jeg faktisk lidt træt
at det der 'EDB'.

Det skal ses i relief af, at jeg har 'rodet' med hardcore udvikling gennem
mere end 30 år, og der eksisterer de underlige fænomen, at inden for EDB er
alting en 'revolution' frem for en 'evolution'.

I tidernes morgen('95-'96) kunne vi sagtens lave harcore webapplikationer,
men udbyyderne ville ikke hoste native (high performance) applikationer, da
man (ISP'en) ikke havde adgang til kildekoden.

Alternativet var at købe en særskilt server med adgang, som kostede røven ud
af bukserne, og to spidser af en jetjager (og lidt til).

I stdet fandt man alle disse (lavt performende) scriptsprog, bla. ASP og
PHP, og den dag i dag er PHP langt bagud i forhold til hvad man kunne(og
kan) med native applikationer.

Det groteske er, at en af baggrundende for at afvise native applikationer
var sikkerhedsrisikoen - og guess what....?

PHP får indbygget så mange failiteter og adgang til systemkald, så det er
roden til alt ondt.

Just my thoughts - men baseret på en 'slat' erfaring.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-06-10 08:11

Den 10-06-2010 10:26, Stig Johansen skrev:
<SNIP>
> [...]
> roden til alt ondt.
>
> Just my thoughts - men baseret på en 'slat' erfaring.

Baseret på, hvor stor interessen er sådan generelt for de emner jeg selv
interesserer mig for, hvor brugbar min viden er i dag (hovedsageligt
ASP), og så den faldende deltagelse i grupperne har jeg egentlig også
overvejet at sige farvel til webdesigngrupperne.

Mange ting, synes jeg, også udenfor grupperne er ikke gået som
forventet. Men én af dem relevant for grupperne er, det er tydeligt -
for mig i hvert fald - at opfattelsen af hvad nyhedsgrupper er, og
hvordan man bruger dem har ændret sig. Det er gået fra at være et
spørgsmål om samarbejde for at finde en løsning til at være en service,
som leverer en fiks og færdig løsning, uden man behøver tænke som
spørger. Der bliver ikke svaret tilbage (typisk for ris+ros), eller også
er man tilfreds med skodkodning, fordi det virker jo. Det er ikke
rigtigt efter mit hoved, og jeg kan ikke ændre mig selv til den model.
Selv om jeg har prøvet. Virkelig.

Som sagt flere ting, også den faldende deltagelse fra de faste. Det er
fint nok, der smutter nogen midlertidige besøgende ind i ny og næ og
besvarer, men frafaldet af de faste deltagere tager hovedinspirationen
væk, for det er dem, som skal tage slæbet.

Når alt kommer til alt, så får jeg måske mere ud af at bruge tid på at
opsummere mit spanske. Det kan jeg i hvert fald bruge in real life.

Anyways, forstår godt Stig også, selv om jeg ikke selv har opnået helt
det samme.

MVH
Rune Jensen