Tornjak
Fra : Kim2000

Dato : 06-06-10 07:24

Er der nogle der kender begrundelsen for at netop denne hund er blandt de 13
kamphunde der er blevet forbudt. Som soldat hilste vi tit på dem i Serbien
og havde mest af alt indtrykket af at det var godmodige lidt slankere "sankt
bernhardshunde". Stod vi i virkeligheden ved siden af et monster?

mvh
Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 06-06-10 08:55

On 6 Jun., 08:24, "Kim2000" <Kim2...@surfer.dk> wrote:
> [...]
> og havde mest af alt indtrykket af at det var godmodige lidt slankere "sankt
> bernhardshunde". Stod vi i virkeligheden ved siden af et monster?

Nej, de gjorde i ikke. Men regeringen ville have racer forbudt, selvom
hundeudvalget ikke mente det var løsningen. Jeg tror det var DF der
var helt forhippet på det, for som Marlene Harpsøe har sagt "I Dansk
Folkeparti ved vi at generne betyder meget". Det er også en måde at
skrive "racisme".

Tornjak og de andre der er på listen kan gøres farlige i de forkerte
hænder, det er der mange mange flere racer der kan, men man har
åbenbart valgt fortrinsvist at forbyde dem dem der ikke vil betyde alt
for store tab for DKK
Der har næppe nogensinde været bidulykker her i landet med en Tornjak,
fordi de kun holdes af nogle få enthusiastiske hundeejere der ved at
behandle dem korrekt, men der har været mange ulykker med andre racer
som slet ikke er på listen.

Det er så dansk, så dansk.

Hilsen Kim

Fra : Pwh

Dato : 06-06-10 17:33

Kim Christensen, skrev:

> [...]
> fordi de kun holdes af nogle få enthusiastiske hundeejere der ved at
> behandle dem korrekt, men der har været mange ulykker med andre racer

Er det ikke Golden Retriver der topper listen over bidskader,
lad os hellere få forbudt den race

/Jens (som self helst så et forbud mod schæfere)

Fra : Kim2000

Dato : 06-06-10 19:50

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Er det ikke Golden Retriver der topper listen over bidskader,
> lad os hellere få forbudt den race
>
> /Jens (som self helst så et forbud mod schæfere)

Nu skal man selvfølgelig forholde sig til hvor mange hunde der er af hver
race, når man ser på bidstatisken. Der er ingen tvivl om at en kamphund kan
forårsage meget større skade end en labrador på kortere tid. Det tror jeg
egentlig de fleste er med på, men mit problem med den ny hundelov er den at
den gamle ikke overholdes så det bliver den nye heller ikke.

Der er allerede i loven mulighed for at en aggressiv hund kan aflives INDEN
den gør skade, mig bekendt er det aldrig sket dog. Den kommentar vi fik da
en københavner flyttede til med en kamphund var at så længe den ikke havde
gjort skade var der intet problem, at kattene forsvandt, at tøserne ikke
ville cykle i skole, at hunden jævnligt løb løs osv osv gjorde ingen
virkning.

Jeg tror ikke en dyt på den ny lov bliver håndhævet og den nødvendige
konsekvens er vel bare den at de tosser der vil have et vilddyr bare tager
race nr. 14.

Hvis en hund uprovokeret angriber skal den helt konsekvent aflives. Et
provokeret angreb er fx på indbrydstyven.

Fra : Pwh

Dato : 06-06-10 20:10

Kim2000, skrev:

> Hvis en hund uprovokeret angriber skal den helt konsekvent aflives. Et
> provokeret angreb er fx på indbrydstyven.

Min Angel blev angrebet af en svane i damhussøen igår,
det må vel hører under provokeret angreb hvis hun havde givet igen
Sidste uge fik hun høvl af en gås, jeg mener nærmere de skulle stramme
op for fugleloven mod alle de kampfugle ens stakkels køter bliver angrebet af

/Jens

Fra : Lene Nielsen

Dato : 07-06-10 02:03

On 6 Jun., 18:32, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> Er det ikke Golden Retriver der topper listen over bidskader,
> lad os hellere få forbudt den race
>
> /Jens (som self helst så et forbud mod schæfere)

Hej Jens

Hvad er det for en liste, du henviser til ? Jeg spørger fordi
påstanden om golden dukker op igen og igen i debatter på nettet, og
jeg har endnu aldrig set nogen være i stand til at fremvise den liste.
Men måske ved du hvor det kommer fra.

Mit eget personlige gæt er, at påstanden stammer fran en liste
forsikringsselskaberne lavede i midten af 80'erne, hvor den blev
offentliggjort i DKK's blad. Listen drejede sig som jeg husker det
udelukkende om antal bid, ikke skadernes omfang.

Hvis det er den pågældende liste, der stadig ligger bag påstanden, er
den jo ikke meget værd i dag, da hunde bestanden var ganske anderledes
den gang. De fleste af racerne på forbudslisten var særdeles sjældne
og nogen af dem nærmest ukendte den gang, så den liste er ubrugelig
efter nutidens forhold.

Det er ikke et angreb på din påstand, jeg kunne bare enormt godt tænke
mig at vide, om der virkelig skulle være en nyere opgørelse. Jeg har
været aktiv indenfor hundeverden siden begyndelsen af 80'erne, og det
er aldrig lykkes mig at finde en nyere opgørelse.

VH Lene

Fra : Jopa

Dato : 07-06-10 10:00

Lene Nielsen kom med denne ide:

> Hvad er det for en liste, du henviser til ?

Det er vist en liste som forsikringsselskaberne har.
Men det er sikkert naturligt at Golden fører hvis der er flest af dem
B-)

--
Mvh John
www.johns-web.dk

Fra : Hm

Dato : 07-06-10 10:12

"Lene Nielsen" <lnsandybear@gmail.com> skrev i en meddelelse
..

[...]

Hej Lene
Jeg mener jeg har set listen i "nyere" tid , ja, der er forskel på de
forskellige racers "bid", kamphunde og lign. racer gør normalt stor skade
hvad enten det er på andre hunde eller mennesker,
I min lille verden kan jeg slet ikke se hvorfor man overhovedet skal kunne
holde disse racer, der så mange forskellige andre, så mon ikke man sagtens
kunne finde en der passer i temperament , hvis man altså vil holde hund
fordi man kan lide at have samværet med hunden og ikke for at "vise" sig

Hanne/ som går stor bue uden om, alle hunde der bare ligner muskel hunde.

Fra : Pwh

Dato : 07-06-10 20:58

Hm, skrev:

> [...]
> man sagtens kunne finde en der passer i temperament , hvis man altså
> vil holde hund fordi man kan lide at have samværet med hunden og ikke

Kan i princippet kun værer enig, men kun i princippet.
For IRL har jeg aldrig haft probs med de racer.
Feks har vi idag mødt 2-3 stykker, de to første ignorerede baåde min hund
og den hindanden. Den anden (en Amstafhan) var lidt for frembrusende overfor Angel,
et seriøst knurr fra hende og den pakkede sig, både jeg og ejeren grinde fælt

Så for at gentage mig selv, sgu ikke "muskelhunde" jeg har haft probs med nogensinde,
det har kun været med standarthunde, med Boxere som de værste, schæfere som nr to.
Rent hyppighedsmæssigt holder det heller ikke vad i favør til de racer jeg nævner,
men det er self kun statestik for min egen verden

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-06-10 10:15

"Lene Nielsen" <lnsandybear@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

offentliggjort i DKK's blad. Listen drejede sig som jeg husker det
udelukkende om antal bid, ikke skadernes omfang.

Jeg kan huske, at jeg også har set sådan en liste for år tilbage, og da var
retrieverne nævnt som den race hvor der var flest bidskader.

Jeg har min egen (egentlig logiske) mening om den sag. Retrieverne har jo i
årevis været en foretrukken familiehund, bl.a. på grund af racens kærlige
sind. Det er jo noget der siger sig selv, at med så mange af racen fordelt
på familier, vil statistikken for bid være præget af det store antal
familieretrievere.

En anden ting er så, at børn mange gange er meget lidt hensynsfulde over for
familiens hund. Den skal bare finde sig i det hele, også at blive prikket i
øjnene og hvad børn ellers kan finde på, og det er faktisk ikke småting en
sådan dejlig hund risikerer at blive udsat for, og bider den så en plageånd
skal den aflives, for så er den blevet "bidsk". Jeg har set et tilfælde hos
dyrlægen, hvor en mand ville have aflivet en labradorhvalp (den var bare så
kær), fordi som han sagde, at den havde bidt hans søn. Jeg tillod mig at
spørge hvad drengen så havde gjort ved hunden, men det blev taget meget ilde
op, for selvfølgelig var det ikke ungens skyld. Jeg tudede hele vejen hjem i
bilen af medlidenhed med den skønne vovse, der måtte lade livet for en
sikkert uvorn unges skyld. Hvis forældrene dog bare ville gribe ind, når de
ser at deres hund bliver udsat for overgreb fra børnene, så ville meget være
vundet. Man skal stå model til meget når man er hund.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Pwh

Dato : 07-06-10 21:24

Tove Krieger, skrev:

> Hej Jens
>
> Hvad er det for en liste, du henviser til ?

Aner det faktisk ikke, gentager bare andres påstande.
Selv leder jeg jo efter statestik som nedgør schæfere

/Jens (som ikke er helt seriøs i denne tråd skal han indrømme)

Fra : battlefields

Dato : 08-06-10 18:26

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i en meddelelse
(klip)
> [...]
> kærlige sind. Det er jo noget der siger sig selv, at med så mange af racen
> fordelt på familier, vil statistikken for bid være præget af det store

Hej Tove (og andre)
Gider I ikke godt huske på at ordet Retrievere betegner en gruppe af
hunderacer, nærmere bestemt 6 racer. Der er ikke tale om en enkelt race.
Golden Retriever er bare en af disse 6 apporterende racer, en anden er
Labrador Retriever, desuden findes der: Chesapeake Bay Retriever, Curly
Coated Retriever, Flatcoated Retriever og endelig Nova Scottia Duck Tolling
Retriever ("Toller").
Bare lige for at undgå misforståelser.

Hilsen Vibeke

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-06-10 18:52

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Labrador Retriever, desuden findes der: Chesapeake Bay Retriever, Curly
> Coated Retriever, Flatcoated Retriever og endelig Nova Scottia Duck

Hej Vibeke.

Jo, selvfølgelig vil jeg da godt huske at ordet retrievere dækker flere
racer. Det vidste jeg da også godt, men havde helt glemt det i skyndingen -
undskyld. Hvis du som kyndig mangeårig opdrætter ikke vidste det, hvem
skulle så.

Vores umulige genbo har en sort labrador retriever. Det var den som bed min
lille kat Mini i bagbenet, endda i vores egen have, men det er jo ejerens
skyld, ikke hundens. Hun skulle have haft den i snor, eller i det mindste
evnet at kalde den tilbage.

Men bortset fra at ordet retriever dækker over disse 6 racer, er de så
egentlig ikke ret ens - jeg mener hvad temperament angår. Jeg kender flere
af den nævnte slags d.v.s. labrador og golden, og de er såmænd allesammen
både søde og venlige.

Fra : battlefields

Dato : 09-06-10 14:42

> [...]
> af den nævnte slags d.v.s. labrador og golden, og de er såmænd allesammen

Hej Tove
Jo, overordnet kan man sige at de er ret ens, da de jo alle er lavet til
samme slags arbejde, men det er alligevel 6 forskellige racer med hvert sit
temperament. Labberne er nok de mest lalleglade, Goldens er mere rolige,
Curlyen er nok lidt reserveret og rolig, Flatten er der fuld knald på. Jeg
må indrømme at jeg ikke så godt kender Tolleren endnu, men den virker på mig
lidt som en lille Golden.
Hilsen Vibeke

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-06-10 18:32

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i meddelelsen
..

> [...]
> rolige, Curlyen er nok lidt reserveret og rolig, Flatten er der fuld knald
> på. Jeg må indrømme at jeg ikke så godt kender Tolleren endnu, men den

Hej igen Vibeke.

Mange tak for oplysningen. Det er altid dejligt at blive lidt klogere.

Fra : Pwh

Dato : 07-06-10 20:45

Lene Nielsen, skrev:

> [...]
> påstanden om golden dukker op igen og igen i debatter på nettet, og
> jeg har endnu aldrig set nogen være i stand til at fremvise den liste.

Ingen anelse, har det fra ham Jopa du ved

/Jens

Fra : Kim2000

Dato : 07-06-10 20:49

> Ingen anelse, har det fra ham Jopa du ved

Jeg synes faktisk lige jeg har set en i bt. der var et schæfer der den der
bed mest.

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-06-10 20:52

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg synes faktisk lige jeg har set en i bt. der var et schæfer der den der
> bed mest.

Nu fantaserer du vist

Fra : Pwh

Dato : 07-06-10 21:32

Tove Krieger, skrev:

> Nu fantaserer du vist

Mon dog alligevel, tænk på at racen som brugshund i politiet/forsvaret
har "license to kill", så er det ikke utænkeligt.
Derfra til at konkluderer, ud fra ny hundelov, bør den race, som med en pistol,
også have en speciel tilladelse.
Jeg ved det ikke Tove, men objektivt set, gør du ???

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-06-10 12:34

> Mon dog alligevel, tænk på at racen som brugshund i politiet/forsvaret
> har "license to kill", så er det ikke utænkeligt.

Det er noget helt andet Jens. De schæfere bliver jo specielt trænet til de
opgaver de skal ud på. Der er sikkert mange andre hunderacer man med held
kunne træne på samme måde. Hundeførerne har dem jo også som en dejlig
familiehund ved siden af, hvor de er blide som lam over for børn, og slet
ikke viser den kampånd, som de er nødt til at have når de er på arbejde.

> Derfra til at konkluderer, ud fra ny hundelov, bør den race, som med en
> pistol,
> også have en speciel tilladelse.

Nej !!! Selvfølgelig skal der ikke speciel tilladelse til. Så skulle det
samme jo også gælde din yndlingsrace Rottweileren, som jeg vil tro er
*mindst* lige så farlig som muskelhunde når den umotiveret går til angreb på
f.eks. børn, hvilket vi jo desværre har oplevet nogle gange efterhånden. Jeg
husker endnu episoden i Frederikssund hvor en lille pige blev skambidt af en
rottweiler, på den vej hvor min søn og svigerdatter bor. Det var uhyggeligt.

> Jeg ved det ikke Tove, men objektivt set, gør du ???

Jeg ser det ud fra sund fornuft. Mange hunde er jo desværre potientielt
farlige hvis de er opdraget forkert. Jeg synes, at det er meget svært at
generalisere ud fra de forskellige store hunderacer. Jeg har bl.a. kendt den
sødeste, blideste og mest kælne amerikanske bulldog, og den er jo desværre
blevet forbudt.

Fra : Pwh

Dato : 08-06-10 16:23

Tove Krieger, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Det er noget helt andet Jens. De schæfere bliver jo specielt trænet
> til de opgaver de skal ud på.

Det jeg mente var at de jo kan værer med til at trække statestikken den
forkerte vej, selvom de kun har gjort som de skulle.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-06-10 17:26

> Det jeg mente var at de jo kan værer med til at trække statestikken den
> forkerte vej, selvom de kun har gjort som de skulle.

Nej, det tror jeg godt nok ikke Jens. Jeg er næsten sikker på at politiets
hunde slet ikke figurerer i nogen statistik. Desuden er det vist yderst
sjældent at politihundene bider. Det har forekommet, men ikke ret tit.

Fra : Pwh

Dato : 07-06-10 21:26

Kim2000, skrev:

> Jeg synes faktisk lige jeg har set en i bt. der var et schæfer der
> den der bed mest.

Ville også værer mit gæt.

/Jens (som gerne så et forbud mod den race)

Fra : Jopa

Dato : 07-06-10 21:45

Pwh sendte dette med sin computer:

Enig godt man har en hyænekamel :-@

--
Mvh John
www.johns-web.dk

Fra : Jopa

Dato : 07-06-10 21:00

Pwh frembragte:

> Ingen anelse, har det fra ham Jopa du ved

Det er en gammel liste fra forsikringsoplysningen mener jeg. Kan ikke
finde den mere på nettet, og tænker også at listen kan opdateres ad åre
alt efter hvad der er på mode.

Mon ikke de såkaldte muskelhunde topper når det gælder alvorlige
bidulykker ?

--
Mvh John
www.johns-web.dk

Fra : Lene Nielsen

Dato : 07-06-10 07:23

On 7 Jun., 11:12, "Hm" <mishm8...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Jeg mener jeg har set listen i "nyere" tid , ja, der er forskel p de
> forskellige racers "bid", kamphunde og lign. racer g r normalt stor skade
> hvad enten det er p andre hunde eller mennesker,
> I min lille verden kan jeg slet ikke se hvorfor man overhovedet skal kunne
> holde disse racer, der s mange forskellige andre, s mon ikke man sagtens
> kunne finde en der passer i temperament , hvis man alts vil holde hund
> fordi man kan lide at have samv ret med hunden og ikke for at "vise" sig
>
> Hanne/ som g r stor bue uden om, alle hunde der bare ligner muskel hunde.

Jeg har bare flere gange set forsikringsselskaberne komme med
udtalelser om, at den slags bliver der ikke lavet statistik over, så
derfor er tanken om at det er den gamle liste, der stadig spøger,
nærliggende.

Jeg har set udenlandske opgørelser, men de er jo ikke nødvendigvis
representative for danske forhold. Og de jeg har set, har for øvrigt
heller ikke haft golden på 1. pladsen

VH Lene

Fra : Lene Nielsen

Dato : 07-06-10 07:30

On 7 Jun., 11:15, "Tove Krieger" <missmini...@invalid.dk> wrote:

> [...]
> ser at deres hund bliver udsat for overgreb fra børnene, så ville meget være
> vundet. Man skal stå model til meget når man er hund.

Det var sådan en liste engang med retrievere som de, hunde, der lavede
flest skadet. Men den eneste liste fra forsikringsselskaberne, jeg har
set, er mere end 20 år gammel nu, og derfor ikke specielt relevant.

Det er klart at antallet af hunde i en race, må forventes at have
indflydelse på, hvor mange bidskader der er. Og ja, mange respekterer
ikke en retriever og tager sig nok nogle friheder, de ikke ville have
gjort hos mere "respektindgydende" racer.

Din historie er desværre nok ikke ualmindelig. Selvfølgelig skal
familiehunden da finde sig i hvad som helst fra familiens yndige unger
(ironi kan forekomme). Det er trist, hvis folk køber en "nem og
skikkelig" race, fordi de ikke gider tage besværet med at lære
børnene, hvordan man skal behandle en hund.

VH Lene