Vietnam krigen og filmene
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 04-06-10 19:53

jeg startede med Missing in action 1 er kommet igennem 2 eren og er nu i
gang med nr 3 - der er lige et lille paradoks da Chuck Norris bliver taget
til fange i 2 eren i 1972 og undslipper først efter krigen - men i 3 eren
står han frisk som en hav ørn på den amerikanske ambassade s tage under
saigons fald i 75 (?) ...
jeg har været i asien over 15 gange 4-5 gange i Vietnam og havde æren at
være nr 28 der fik Visa efter Murens fald ( Fantastisk oplevelse ) og har da
også derfor siden udvist stor interesse for Vietnam krigen - der er en
udbredt misforståelse af at det var USA imod Vietnam - det er slet og ret
noget sludder USA havde en alliance med syd Vietnam som Nord Vietnam ville
og med tiden invaderede - Nu var den massive støtte til Syd Vietnam ikke
bare af venlighed men i ( med go grund ) rædsel for at kommunismen skulle
tage hele asien og der var da også noget turbulens efter krigen først
prøvede Kina at tage Vietnam men blev smidt ud så tog Vietnam Laos og sener
Cambodja det sidste var en velsignelse da de pressede Pol Pot om i et hjørne
i mod Thailand efter han havde slået 2 ud af de 8 millioner mennesker ihjel
som boede i landet for f.eks at bære briller ( intellektuel aougance
osv.)...

Der var meget sorg forbundet med tabene i Vietnam på ca. 50 000 Amerikaner
det faldt ca. lige så mange i Korea.
jeg ved ikke hvor mange Koreaner der faldt under Korea krigen - men jeg
mener i Vietnam faldt der omkring 2 millioner vietnamesere.

Jeg har til dags dato ikke forstået hvordan Nord Vietnam fik samlet mænd til
deres hær da der ikke som sådan var nogen fordel ved det - ud over hvis
rekrutteringen har været du bliver soldat eller du bliver skudt også kommer
der som regel en del Kinesiske "frivillige! Kina udmærker sig ved at de er
skide ligeglade med om deres borger dør eller lever efter som der er nok om
dem.
men den her Nord Vietnamesiske hær Det var jo ikke nogen helt umulig hær de
smed Frankrig USA og Kina ud .. for til sidst at vinde retten til at være
verdens fattigste land nr 13 - men er kommet massivt efter murens og dermed
kommunismens fald

med fare for lyde som racist så er det et eksempel på hvordan asien formår
at blomster på rekord tid i forhold til Afrika som man har held penge i de
sidste 50 år uden det egentligt har gjort nogen forskel.
men fakta er ....!!!

Jeg tror nord Vietnameserne havde en ide om at Russerne var en slags skide
flinke amerikaner - hvorfor der var menu er på Hotellerne på Russisk men dog
ingen gæster og stort set det de mærkede mest til Russerne
var at de prøvede at nappe deres Oli e (det lykkedes ikke) også sørger de
( vist stadigt ) for at Ho Chi Minh er ordentligt balsameret.

Tilbage til Filmene vs virkeligheden - de har en anden svaghed og det er at
"Vietnameserne" for det meste taler Thai når de altså ikke taler engelsk.
De forsøger at give indtryk af at asiater dybest set har den samme
mentalitet som i den vestlige verden (det er nonsens) - filmene giver også
indtryk af de fleste snig skytter er som folk er flest , det tror jeg heller
ikke holder
har boet sammen med en og blev gode venner med en anden , de var flinke -
men dybest set underlige ( det gør et eller andet ved folk det med at se dem
de dræber i forhold til at smide bomber fra 200 meters højde)

Så har der været en del snak om formodede amerikansk POW i Vietnam der for
det mest under skrap overvågning går og planter ris eller det der ligner,
den tror jeg ikke på - for det første kunne Nordvietnam smide ca. 1/3 af
Sydvietnam i genopdragelses lejer hvor de i princippet skulle lære om
kommunismens velsignelser men som i sandhedens tjeneste bare var en slave
hær , men der er faktisk en del af dem der overlevede - de måtte så ikke før
og nogen år efter murens fald beklæde et embede der var mere krævende ind
cykel taxa uagtet mange var uddannende til noget mere - så jeg kan
simpelthen ikke se hvad de skulle med disse fanger ? jeg mener det er mellem
2500 - 3000 mand der ikke kan redegøres for , mit bedste bud er at ligene er
forsvundet i Deltaet ( hvis man har været der så forstår man hvorfor) og der
er ikke meget jordiske rester tilbage hvis man er under et b52 angreb så
kaldt frindly fier.

jeg ved godt det kan virke lidt kaotisk det her - men hvis jeg tager fejl på
nogen væsentlig punkter så ret mig endeligt

jeg har xposte hvis du mener dit svar er helt umuligt i den ene gruppe så
slet den lige men jeg synes der er et overlap der er interessant .. fordi
den på mange afgørende måder viser hvordan westen ser på asien.

Venligst
BMM

x:post :
dk.kultur.film,dk.videnskab.historie