Aber kan bestå folkeskoleprøver
Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-10 06:13

Jeg vil tro at følgende:

<http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/06/03/202048.htm?rss=true>

vil have en vis interesse i gruppen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-10 13:43

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg vil tro at følgende:
>
> <http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/06/03/202048.htm?rss=true>
>
> vil have en vis interesse i gruppen ...

Og endnu en eksamens-brøler fra ministeriet:

<http://ing.dk/artikel/109394-afgangsproeve-om-foedekaeden-rigtigt-svar-
straffes-med-lav-karakter?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_cam
paign=ingformiddag>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-10 15:13

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i
meddelelsen

> [...]
>
> <http://ing.dk/artikel/109394-afgangsproeve-om-foedekaeden-rigtigt-svar-
> straffes-med-lav-karakter?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_cam

Jeg er undtagelsesvis fuldkommen enig med dig og
min kollega i artiklen:
Enten er spørgsmålet rigtigt eller også er det
forkert. At henvise til at det ikke er
folkeskolepensum er en bortforklaring af rang. Her
er det at flosklen om at alle skal være "lige
dumme" får god næring. I det hele taget er
MC-opgaver noget bras - det giver ikke eleverne
mulighed for at komme med uddybende svar og andre
finurligheder - så hellere en mundtlig
afgangsprøve også i de to fag (biologi og
geografi).
Jeg var til stede da mine elever fik deres
karakterer i de to fag geografi og biologi, og jeg
undrede mig såre over at selv elever der var
udenfor pædagogisk rækkevidde i forhold til at
forberede sig, kunne ende med topkarakterer.
Jeg havde fx en elev om hvem jeg ved aldrig
nogensinde åbnede en bog i det pågældende fag han
kom op i i MC-opgaverne, og alligevel blev han
ikke alene færdig på 10 minutter ved blot at
"tilfældighedsgætte", men han fik også
topkarakteren 10 for opgaven. En hån mod de elever
der udnyttede tiden til fulde og som virkelig har
været flittige - sådan er systemet altså, og det
ville vi have uanset hvordan sådanne MC opgaver
måtte være skruet sammen, men at lave et system
der gør at elever der blot gætter sig frem kan få
topkarakterer, er ikke i orden. Det er til gengæld
et godt argument for at afskaffe den form for
eksaminer /afgangsprøver.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-10 15:43

ahw <nix> wrote:

> [...]

> Det er til gengæld et godt argument for at afskaffe den form for eksaminer

Jeg har endnu til gode i min fagforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, at møde en der var tilhænger af multiple choice. Ved en
mundtlig eksamen kan eksaminator og censor give en nuanceret bedømmelse
af eksaminand; det er fuldstændigt umuligt med MC.

Men det virker som om politikerne ser nogle spare-perspektiver i det
her. Milliardudgifterne til udvikling af de nødvendige edb-systemer til
det, og de resultater der foreløbig har kunnet ses, tyder nu snarere på
at det er penge der er smidt direkte ud af vinduet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk