| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | bensintank Fra : fjern | 
  Dato :  03-06-10 21:43 |  
  |   
            Har en oldgammel 2 cylindret volvo penta bensin duk duk.fra 72 (marna 
 motor)i min she27
 
 Den kørte ustabilt, -her ved sæsonstart- gik også nu og da istå, - nåh 
 tidligere har den fået skiftet toppakning og manifold. - Så hvad - det 
 elektriske?
 Nej - bensinfilteret er fuldt af møf - ligesom sæbe og mug
 Hvor kommer det fra?
 Joh - sidste år blev den ved en fejltagelse påfyldt petroleum, det kunne 
 den ikke lide, senere på året løb der regnvand ned i tanken - det kunne 
 den heller ikke lide.
 Så jeg tror tanken trænger til at blive renset.
 
 Min ide er:
 1 tømme de par liter der står i den, via olieudsugningshåndpumpen jeg har.
 2 Åbne bundproppen der sidder på bunden af en lille slamskaål, og håbe
    den sidste bensin tager slammet med ud.
    Skrue proppen i igen, fylde en halv liter bensin i, vippe lidt med 
     båden, så det kan skvulpe lidt rundt.
 Tømme det ud igen via bundproppen.
 
 lyder det ikke rigtigt nok?
 
 Men sådan en bundprop har jo nok en pakning, er den speciel eller kan
 en der passer i størrelse bare gå an?
 
 Skal der en form for fedt på proppen?
 
 Jah - for bensin skal man jo ikke spøge med, og da man skal være 
 slangemenneske for at komme til tanken nede om læ så vil jeg helst kun 
 gøre det een gang.
 
 mvh
 Søren
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Rasmussen (04-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Rasmussen | 
  Dato :  04-06-10 15:04 |  
  |   
            "fjern" <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4c0813cf$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Har en oldgammel 2 cylindret volvo penta bensin duk duk.fra 72 (marna 
 > motor)i min she27
 >
 > Den kørte ustabilt, -her ved sæsonstart- gik også nu og da istå, - nåh 
 > tidligere har den fået skiftet toppakning og manifold. - Så hvad - det 
 > elektriske?
 > Nej - bensinfilteret er fuldt af møf - ligesom sæbe og mug
 > Hvor kommer det fra?
 > Joh - sidste år blev den ved en fejltagelse påfyldt petroleum, det kunne 
 > den ikke lide, senere på året løb der regnvand ned i tanken - det kunne 
 > den heller ikke lide.
 > Så jeg tror tanken trænger til at blive renset.
 >
 > Min ide er:
 > 1 tømme de par liter der står i den, via olieudsugningshåndpumpen jeg har.
 > 2 Åbne bundproppen der sidder på bunden af en lille slamskaål, og håbe
 >   den sidste bensin tager slammet med ud.
 >   Skrue proppen i igen, fylde en halv liter bensin i, vippe lidt med 
 > båden, så det kan skvulpe lidt rundt.
 > Tømme det ud igen via bundproppen.
 >
 > lyder det ikke rigtigt nok?
 >
 > Men sådan en bundprop har jo nok en pakning, er den speciel eller kan
 > en der passer i størrelse bare gå an?
 >
 > Skal der en form for fedt på proppen?
 >
 > Jah - for bensin skal man jo ikke spøge med, og da man skal være 
 > slangemenneske for at komme til tanken nede om læ så vil jeg helst kun 
 > gøre det een gang.
 >
 > mvh
 > Søren
 >
 >
 >
 
 
 Kunne du evt tømme tanken og skrue en slangefittings på istedet for 
 bundproppen? sætte en slange på og føre den op hvor du kan arbejde, og så 
 fylde tanken med vand og suge det ud med en pumpe?
 
 Så er det jo blot at lade det køre i ring gennem et filter indtil du mener 
 den er ren nok
 
 Jeg tror dog at det er nødvendigt at rode op i det slam der ligger i bunden 
 hvis det skal med ud.
 
 Mvh
 JR
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ivar (04-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar | 
  Dato :  04-06-10 17:47 |  
  |   
            fjern skrev:
 
 > Joh - sidste år blev den ved en fejltagelse påfyldt petroleum, det kunne den 
 > ikke lide, senere på året løb der regnvand ned i tanken - det kunne den 
 > heller ikke lide.
 
 Ren petroleum er ikke godt. Men bliver det fortydet godt, burde det
 ikke være noget problem. Vand er noget skidt at få i benzinen.
 Det lægger sig på bunden.
 
 
 > Min ide er:
 > 1 tømme de par liter der står i den, via olieudsugningshåndpumpen jeg har.
 > 2 Åbne bundproppen der sidder på bunden af en lille slamskaål, og håbe
 >    den sidste bensin tager slammet med ud.
 >    Skrue proppen i igen, fylde en halv liter bensin i, vippe lidt med     
 > båden, så det kan skvulpe lidt rundt.
 > Tømme det ud igen via bundproppen.
 
 > lyder det ikke rigtigt nok?
 
 Jo, jeg ville i hvert fald ikke  bruge vand, som Jan foreslår.
 Om det bliver godt nok med en enkel gang, er ikke sikkert.
 
 
 Ivar Magnusson
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (04-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  04-06-10 23:33 |  
  |   
            On 04-06-2010 18:46, Ivar wrote:
 
 >
 > Jo, jeg ville i hvert fald ikke bruge vand, som Jan foreslår.
 > Om det bliver godt nok med en enkel gang, er ikke sikkert.
 >
 >
 > Ivar Magnusson
 >
 >
 
 
 Ellers brug sprit til et rense tanken. Det dræber barkterirre (er nok 
 ikke så nødvendig med benzin), samt så fordamper det meste og det der 
 kommer med i motoren, tager den ikke skade af.
 
 /Casper
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            fjern (06-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : fjern | 
  Dato :  06-06-10 21:00 |  
  |   
            Mange tak til jer alle, for de gode råd - nu er tanken renset
 /Søren
 
 Casper Mønster skrev:
 > On 04-06-2010 18:46, Ivar wrote:
 > 
 >>
 >> Jo, jeg ville i hvert fald ikke bruge vand, som Jan foreslår.
 >> Om det bliver godt nok med en enkel gang, er ikke sikkert.
 >>
 >>
 >> Ivar Magnusson
 >>
 >>
 > 
 > 
 > Ellers brug sprit til et rense tanken. Det dræber barkterirre (er nok 
 > ikke så nødvendig med benzin), samt så fordamper det meste og det der 
 > kommer med i motoren, tager den ikke skade af.
 > 
 > /Casper
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Torben Skovgaard Bac~ (06-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  06-06-10 21:43 |  
  |   
            fjern" <"skogstadNielsen(fjern) wrote:
 > Mange tak til jer alle, for de gode råd - nu er tanken renset
 > /Søren
 Klip
 
 Er dit budskab så, at motoren nu kører uden problemer etc. efter at 
 benzintanken er blevet renset - og hvad gjorde du i praksis for at få den 
 renset ?
 
 Mvh
 
 
 -- 
                      \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
                     Torben
  
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              fjern (08-06-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : fjern | 
  Dato :  08-06-10 23:18 |  
  |  
 
            Torben Skovgaard Bach skrev:
 > fjern" <"skogstadNielsen(fjern) wrote:
 >> Mange tak til jer alle, for de gode råd - nu er tanken renset
 >> /Søren
 > Klip
 > 
 > Er dit budskab så, at motoren nu kører uden problemer etc. efter at 
 > benzintanken er blevet renset - og hvad gjorde du i praksis for at få 
 > den renset ?
 > 
 > Mvh
 > 
 > 
 Jeg gjorde følgende:
 1 Sugede hvad der var i tanken op med en oliesuger
 2 åbnede bundproppen med en plastikskål nedenunder til at tage det sidste.
 3 Lukkede bundproppen og lukkede benzinhanen ved tanken
 4 fyldte 12 liter vand i den via nogle colaflasker (!)
 5 Vippede godt med båden
 6 Tømte vandet ud ved at åbne bundproppen igen.
 7 gentog 3,4,5,6
 8 Afmonterede slangen til kaburatoren, og stak den ned i en colaflaske
 9 lod starteren dreje motoren til der ikke løb mere benzin ud i flasken
    opdagede at jeg havde glemt at åbne benzinhanen ved tanken, på den igen.
 10 lod den stå et døgen.
 11 gentog 3,4,5,6 men med 1 liter sprit, for at få vand væk.
 12 fyldte bensin på, startede
 13 men indløbet til karburator var også snavset og stoppet (ingen benzin 
 ind i karburator, det er en solex 26)
 14 skiller karburator ad, den er dødsnavset, blæser den igennem med 
 trykluft og fjerner møf med rensebenzin.
 15 bestiller nye pakninger hos Marna motor i norge
 16 - og der er jeg nu - fortrøstningsfuld!    
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |