Virker ikke i IE
Fra : Rune Jensen

Dato : 04-06-10 00:04

http://www.webdesigngruppen.dk/scriptsamlng/clientside/slideshow_creator.asp

Virker i Opera og FF, men ikke i IE.

Får fejlen "Udført, men med fejl på siden"

Trykker jeg på Info, får jeg

Detaljer om fejl på websiden

Brugeragent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.0;
Trident/4.0; SLCC1; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR
3.0.30729)
Tidsstempling: Thu, 3 Jun 2010 23:00:46 UTC

Meddelelse: Der opstod en udefineret fejl.
Linje: 370
Tegn: 2
Kode: 0
URI:
http://www.webdesigngruppen.dk/scriptsamlng/clientside/slideshow_creator.asp

Hvad er galt?

Jeg kan ikke se noget problem i den linje.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 04-06-10 01:15

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> skrev :

>Får fejlen "Udført, men med fejl på siden"

Der er ingen fejl i min IE8.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-06-10 01:26

Rune Jensen formulerede spørgsmålet:
> [...]
>
> Hvad er galt?
>
> Jeg kan ikke se noget problem i den linje.

Prøv at reloade siden.
Jeg tror det er et problem med initaliseringen.
Jeg får ingen fejl på din side, som den er nu.
Jeg havde nogle fejl, da jeg skrev det oprindelige - hvorfor jeg blot
startede timeren, og lod SetOp() funktionen kalde initialiseringen,
hvis im1 eller im2 ikke var definerede. (Det giver så bare mange
unødvendige check, når de først er blevet initialiseret, så det er ikke
en effektiv måde at "initialisere" på).

Jeg kan ikke helt gennemskue, om det evt. er fordi opacity er 0 for et
af billederne, eller fordi det ene er gemt bag det andet, eller
window.onload evt. kaldes før billederne er loadede, og img1/img2 ikke
findes. Der er ikke noget umiddelbart forkert med js'en. Uanset
opacity, og uanset om billedet er loadet eller synligt, *bør* elementet
findes, når window.onload kaldes.
(Prøv evt. at undlade src eller sætte src="" i HTML'en. src sættes af
initialiseringsrutinen).
Den siger udefineret fejl. Jeg mener at huske at jeg fik en fejl der
sagde at im1 eller im2 ikke var definerede..

Ellers er det F12 og singlestep, til fejlen. Men der optræder som sagt
ingen fejl her, så du kommer til at gøre det selv...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 04-06-10 05:27

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Prøv at reloade siden.

Stadig ingen fejlmeddelelse.
--
Kerim

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-06-10 09:26

Den 04-06-2010 06:26, Kerim Ellentoft skrev:

> Stadig ingen fejlmeddelelse.

Det hjælper ikke. Jeg får stadig en fejl i IE8.

Og den staller også... har en meeeeeget laaang tænkepause før den
fortæller der er en fejl, og at "siden muligvis ikke fungerer korrekt".

Webkit brokker sig ikke, Mozilla ejheller, ikke engang Opera, som ind
imellem følger den.

Jeg får iøvrigt også fejl på Birgers side, hvor det er taget fra.

http://bbsorensen.com/test/opacity/

Linje 91, tegn to. En udefineret fejl.

Gad vide... om den forsøger at tolke opacity, og kløjes i det. Jeg har
oplevet før, den forsøger at forstå noget, den ikke fatter og giver en fejl.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-06-10 11:46

Rune Jensen har bragt dette til os:

> [...]
> oplevet før, den forsøger at forstå noget, den ikke fatter og giver en fejl.

Jeg har ikke fejl på min egen side. Heller ikke på din.
Er det en indstilling i din IE, der gør at den ikke vil acceptere
filtre på billeder (eller andre elementer)?

Den fejl du beskriver, er principielt samme sted i scriptet.
im1.filter bruges til at skille IE ud fra de rigtige browsere, så
opacity kan sættes via filter, i stedet for der hvor den hører til.

Umiddelbart er det rent anarki. M$ giver med deres JSCRIPT udgave af
js, mulighed for at tildele hvilke attributter man har lyt til, til
hvilke elementer man har lyst til. Her giver den så en "ukendt fejl",
når man spørger om en given attribut eksisterer...

Men det er svært at fejlfinde, når man ikke har fejlen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-06-10 13:20

Den 04-06-2010 12:45, Birger Sørensen skrev:
> Rune Jensen har bragt dette til os:

> Jeg har ikke fejl på min egen side. Heller ikke på din.
> Er det en indstilling i din IE, der gør at den ikke vil acceptere filtre
> på billeder (eller andre elementer)?

Jeg har blokeret alt, hvad der minder om activeX. Hvis filter så er det.

> Den fejl du beskriver, er principielt samme sted i scriptet.
> im1.filter bruges til at skille IE ud fra de rigtige browsere, så
> opacity kan sættes via filter, i stedet for der hvor den hører til.

OK, det kunne godt være sikkerhedsindstillingrne.

En mulighed. Som jeg vil søge på senere.

> [...]
> elementer man har lyst til. Her giver den så en "ukendt fejl", når man
> spørger om en given attribut eksisterer...

90% kompatibel burde være deres slagord ;)

> Men det er svært at fejlfinde, når man ikke har fejlen.

Ja, jeg er lost lige foreløbig. Jeg må lege med det en anden god gang
når jeg har tid.

Tak for hjælpen ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-06-10 17:39

> [...]

> elementer man har lyst til. Her giver den så en "ukendt fejl", når man
> spørger om en given attribut eksisterer...

Historien går på, at netop med opacity, der havde de (MS) faktisk pillet
den ud af den første beta-IE8.

Det understøttes i IE7, men vendor-specifikt, dvs. med noget ekstra
MS-kode (som ja, ligner javascript).

På det tidspunkt, IE8 bev lanceret brugte Microsoft som undskyldning for
at pille deres egen opacity ud uden at understøtte CSS3-opacity, bl.a,
at opacity ikke var standard (ikke langt nok i udviklingen, som jeg
læser det). Og at IE8 skulle være alene CSS2.1 kompatibel, altså ingen
vendor-specifikke egenskaber. Det er der ikke noget galt i som sådan,
jeg mener set udefra er det jo korrekt, at CSS3 ikke er en standard...

De puttede den (gennemsigtighed) så på igen efter krav fra brugerne om
at understøtte en eller anden form for gennemsigtighed, men i en ny
form, stadig sikkert fordi CSS3 ikke er standard - hvilket er fair nok,
det er ikke det, som er galt med MS.

Problemet er ikke, at de gerne vil overholde og implementere en vedtaget
standard i en ny browserversion, naturligvis ikke, ejheller at de så
trods alt har indsneget en vendor-specifik egenskab for f.eks.
gennemsigtighed (-ms-filter hedder den ene).. *alle* browserproducenter
har vendor-specifikke egenskaber. Og hvordan skulle man ellers kunne
teste en ny egenskab inden den bliver standard...

Næh, problemet er, at MS er 4-5 år om at udvikle en ny browserversion.
Det er hele kernen, og faktisk den største forskel på MS og andre. For
der kan nå at ske rigtigt meget indenfor den tid - faktisk kan en
egenskab også blive standard indenfor det tidsrum og nå recommendation.
Eller man er blevet så enige man nu kan blive om, hvordan egenskaben
skal defineres, og så skal vi slås med det IE-knald, i mange år frem
mens alle andre browsere har fået 15-20 opdateringer, og er langt forbi
de vendor-specifikke egenskaber...

Man tilgiver de andre browserproducenter for inkompatibilitet eller
vendorspecifikke egenskaber her og nu, fordi man ved, der går jo
alligevel ikke længe før der kommer en ny opgradering. Også selv om
deres CSS3 ikke er en standard endnu, så er det alligevel med til at
pace udviklingen fremad. Modsat, så halter IE konstant bagefter pga.
"opgraderingssløvsind" (somme ville måske nævne SVG her), og det samme
gør dens brugere, som er blevet opdraget med hård hånd til *ikke* at
opgradere. At det så også kan have sikkerhedsmæssig betydning er bare
endnu en ting. Men jeg kunne da aldrig drømme om at udvikle en side til
f.eks. FF2.0, dens brugere har forlængst opgraderet, mens IE6, ja den
kører såmænd stadig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-06-10 18:00

Den 04-06-2010 18:39, Rune Jensen skrev:

> Det understøttes i IE7, men vendor-specifikt, dvs. med noget ekstra
> MS-kode (som ja, ligner javascript).

....og den indeholder ulovlige tegn så vidt jeg kan læse. Hvilket er
årsagen til, de lavede en anden version, hvor det er indkapslet i quotes.

Jeg forstår ikke helt MS' idé med at gøre det så besværligt. Det er
voldsomt meget kode for så lidt, og jeg kan forestille mig, det er ikke
lettere, hvis man så også vil bruge de egenskaber i JS.

Sæt dog -ms- foran de vendor-specifikke egenskaber, så kan folk nok godt
forstå det ikke er standard, og så gør dem enkle og forståelige som alle
andre browserproducenter godt kan finde ud af at gøre, og har gjort længe.

I stedet for at udvikle 2-3 forskellige metoder, som er umulige at huske
alligevel.

http://www.microsoft.com/windows/internet-explorer/readiness/developers-new.aspx#css
Giver bl.a. en opremsning af -ms- specifikke egenskaber samt deres syn
på CSS2.1.

http://www.quirksmode.org/css/opacity.html
fortæller lidt om opacity og kompatibilitet. Beskrivelsen til IE fylder
suverænt mest.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-06-10 23:16

Det gjaldt for IE6 til IE7. Ellers er det ikke korrekt.
Men det var skandaløst at der skulle gå så lang tid fra 6 til 7.
Årsagen skal efter min mening ses i Microsofts beslutning om at
integrere IE i Windows.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-06-10 15:15

Den 05-06-2010 00:15, Jens Peter Karlsen skrev:

> Årsagen skal efter min mening ses i Microsofts beslutning om at
> integrere IE i Windows.

Ja.

Nu har jeg så rodet lidt med scriptet, og det virker stadig ikke i IE.

Det har ikke med opacity-egenskaben at gøre, i hvert fald ikke CSS3-udgaven.

Så jeg aner ikke hvad der lige sker.. jeg kan ikke rigtigt se, det kan
laves på anden måde til IE. Men på den anden side er jeg heller ikke JS-haj.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-06-10 17:48

Rune Jensen forklarede den 05-06-2010:

> [...]
> på anden måde til IE. Men på den anden side er jeg heller ikke JS-haj.

Jeg får fel nu, på din side (ikke min egen).
Men den skyldes at du "leger" med definitionerne.
"Ugyldigt argument" i linie 404 tegn 2. Formentlig -ms- IE ikke
forstår... ;>)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-06-10 18:32

Den 05-06-2010 18:48, Birger Sørensen skrev:

> Jeg får fel nu, på din side (ikke min egen).
> Men den skyldes at du "leger" med definitionerne.
> "Ugyldigt argument" i linie 404 tegn 2. Formentlig -ms- IE ikke
> forstår... ;>)

Jah ;)

Jeg er i min lille "IE-research" stødt på indtil nu fem forskellige
måder at sætte opacity på i JS, og 3 i CSS. To af metoderne i JS ligner
hinanden, den ene er bare uden quotes. Der er også med og uden
-ms-præfix, og dette alt efter om man vil have fat i IE<7, IE7, IE8, IE8
i IE7-tilstand.

Ingen af dem virker indtil nu.. tværtimod får jeg fejl på samtlige
sider, som bruger what-ever-definition de nu synes er bedst for opacity.

Den IE jeg har er en "opacity-død" browser åbenbart...

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-06-10 18:40

Den 05-06-2010 19:31, Rune Jensen skrev:
> [...]

-ms- er én af de præfix-definitioner, jeg er stødt på i forbindelse med
filter. De indførte den SVJV i IE8, efter først at have fjernet opacity
helt. Sammen med de indførte kravet om quotes. Og quotes bruges, fordi =
ikke er tilladt. Men det er ligegyldigt, der er ikke noget af det der
virker alligevel, som sagt..

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-06-10 22:41

Rune Jensen forklarede:

> [...]
> bruger what-ever-definition de nu synes er bedst for opacity.
>
> Den IE jeg har er en "opacity-død" browser åbenbart...

Sikkert en version M$ har lavet specielt til dig..
Eller du mangler et af de utallige fix fra update... 8-o
Eller også er det simpelthen ikke meningen IE8 skal opføre sig ens i
forskellige omgivelser - eller på forskellige PC'ere.. :-@

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-06-10 01:44

Rune Jensen forklarede den 04-06-2010:
> [...]
>
> Hvad er galt?
>
> Jeg kan ikke se noget problem i den linje.

Det kan måske også være den forkerte kommentering af js'en der
forvirrer IE.
I XHTML anvendes
/* <![CDATA[ */
// js her
/* ]]> */
og ikke almindelig HTML kommantar tags...
Prøv evt. at udelade kommentarerne helt - det er for at forhindre ældre
browsere i at mistolke js. Og de der gør det, er vist så forældede at
det er ligemeget...
se evt.
http://javascript.about.com/library/blxhtml.htm

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-06-10 01:48

Efter mange tanker skrev Birger Sørensen:
> [...]
> browsere i at mistolke js. Og de der gør det, er vist så forældede at det er

Ooops....
Det var ikke rigtigt. I XHTML *skal* js udkommenteres, ellers vil den
blive parset (af validatorerne) og sandsynligvis give fejl. (Men
formentlig både virke og siden vises rigtigt, alligevel)

Birger

http://bbsorensen.dk