Hvorfor har din hund sorte læber?
Fra : Kim Christensen

Dato : 28-05-10 12:02

Her til eftermiddag var jeg en tur forbi den lokale SFO med to af mine
hunde. Store Happy, irsk ulvehund, 60 kilo. "Lille P." skotsk
hjortehund, 40 kilo. Begge med en skulderhøjde på 82cm. Stooore hunde
som virkelig burde forbydes..
Vi var ved at være kommet forbi, og Happy var allerede klar til et
melankolsk ulvehyl. Men så kom de alligevel, ungerne. Snart var begge
hunde omringet, og blev klappet over det hele. Den på 60kilo gumlede
på en piges finger, hun synes det var sjovt. Nogen af ungerne havde
anigstmaling på, det smagte åbebart godt for Lille P gik i gang med at
vaske ansigtet på en af ungerne. Lille P har et langt spids hoved,
hans tunge er kun 4 cm bred. Happy derimod har en ordetlig kasse, og
derfor også en bred tunge på ca 8 cm. Den er effektiv til at fjerne
ansigtsmaling på børn, og hovedet har lige den rette højde, det giver
hunden bekvem arbejdsstilling.
Nu har der jo været sidste skoledag i dag, så flødekarameller fandtes
stort set over det hele. En af ungerne stoppede en flødekaramel i
gabet på den lille, den store fik to fordi gabet er større.
En af pædagogerne kom til og skulle også klappe, heldigvis er de ikke
så snerpede at de går i koma fordi ungerne bliver slikket af en 8 cm
bred tunge der sidder i et stort pjusket hundehoved i samme højde som
ungernes hoveder.
Hundene bliver grundigt undersøgt. Ørerne bliver løftet for at se hvad
der gemmer sig derinde, snuden bliver undersøgt, læberne løftet og
tænderne beundret..
Der bliver stillet mange spørgsmål ved sådan et sammenrend Og jeg
forsøger at give et godt svar der kan forstås af den aldersgruppe.
Hvad hedder de? Hvor gamle er de? Hvad spiser de? Mange spørgsmål,
som blev stillet igen og igen. Men så var der også de lidt mere
spidsfindige spørgsmål. Hvorfor har den såmange knogler - Lille P er
en spinkel hund hvor mankan se rygraden ret tydeligt. Der forklarede
jeg at Lille P sådan set godt kan løbe 60 km/t, og det kan man ikke
hvis man er stor og tyk. Og at han har lige så mange knogler som en
fed pølsehund.
Forklarer at den store godt kan trække mig op på 45km/t på cykel uden
at jeg overhovedet behøver at røre pedalerne. Men at han brænder ud
efter ca en kilometer. Sådan er mynder nu engang indrettet.
En dreng hev en blød pose med to kugler laaangt frem mellem Lille Ps
bagben: Hvad er det her til? Det måtte jeg så forklare. Lille P var
ligeglad, for nogen henne i den anden ende havde stoppet en ny
flødekaramel i flaben på ham. .
Er det en dreng eller pige, fra samme spørger. Så var min forklaring
måske alligevel ikke så god.
Hvorfor har de forskellig farve? (hundene, ikke kuglerne) Tja, de er
jo ikke så meget i familie, og i har jo heller ikke samme farve hår,
vel unger?
Næste spørgsmål: Hvorfor har din hund sorte læber?
Det anede jeg ikke hvad jeg skulle svare på.
Men det er med at nyde det inden hunde generelt bliver klassificeret
som farlige dræberdyr. For så kan vi ikke tillade os at bringe SFO'en
i livsfare.
Men jeg må se at finde et svar på det med de sorte læber.

Hilsen Kim

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-05-10 19:47

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hej Kim.

Tusind tak for en herlig og "malende" historie LOL . Dine "små" hunde har
vel nok fået en oplevelse der batter. Hængte karamellerne ikke i tænderne på
dem. Jeg har én gang set en hund tygge en karamel, og det var et syn for
guder. Godt at de ikke har plomber i bisserne.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-05-10 14:02

Kim Christensen kom med følgende:

> Men jeg må se at finde et svar på det med de sorte læber.

De har vel bare spist for mange sorte flødekarameller!?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Pwh

Dato : 30-05-10 17:51

Hans Paulin (6310), skrev:
> Kim Christensen kom med følgende:

> De har vel bare spist for mange sorte flødekarameller!?

Sort fløde :-?

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-06-10 14:12

On 30 Maj, 18:50, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> Sort fløde  :-?

Ifølge min hundetræner er der to gode grunde til de sorte læber.

1: Læberne er et vigtigt signalredskab i den visuelle kommunikation
mellem hunde. "urhunde"/ulve vil normalt være lidt lysere omkring
snude, derfor står sorte læber klart i kontrast til den lysere pels,
og kommunikationen bliver tydelig.

2: Mørk hud er mere modstandsdygtig over for sollys. I naturen ville
hundene skulle være ude hele tiden, de kan søge skygge, men der kan
man også blive sol(for)brændt hvis man opholder sig længe nok.
Derfor er de hårløse områder, læber, snude, og øjenrande fra naturens
side sorte.

Den forklaring er dog lige videnskabelig nok for ungerne i SFO.