Erfaringer med safari i Kenya/Tanzania
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 28-05-10 14:55

Hej,

Vi påtænker at tage på Safari i Kenya og/eller Tanzania her i Juli (måske er vi lidt sent ude og kunne derfor godt tænke os at
høre lidt erfaringer fra andre der har været af sted. Vi regner med at købe en færdig pakkerejse, så erfaringer med selskaber, ture,
indkvartering, køretøjer osv. modtages meget gerne.

mvh Frank

Fra : Kim Andersen

Dato : 29-05-10 10:30

Hej Frank

Hvis i vælger Kenya sidst i juli, så er vandringen af gnuerne så småt
begyndt. Græsset er ikke så højt - og i kan der for nemt se alle dyr.

Temperaturen er OK ca. 25 grader - men noget køligt, specielt om morgenen.
Tag en vindbreaker med!

Køretøjerne er 80% toyota HiAce med hul i taget, således at man kan stå op
og kigge ud. Andre køretøjer kan være jeeps hvor man skal sidde under hele
Game Drivet - ikke heldig da der nogle gange er 3 sæder pr. række. Surt at
sidde i midten, hvis man gerne vil tage billeder!!!

Jeg var sidste år afsted sidst i juli på luksus safari med Team Benns -
Serena hotellerne kan varmt anbefales - de er bare i orden - både med
service og maden!!

Fik serveret hot breakfirst ved kanten af Masai Mara floden med kok og
tjener og hele svineriet. Flodhestene lå og gryntede mindre end 10m fra os
og nede i vandet!

Med hensyn til foto udstyr: hvis du ikke har et digitalt spejlreflex, så LÅN
et - og gerne med en 300mm linse!! Jeg ved at det fylder, men du får KLART
de bedste billeder ud af det. Nogle af dyrene kommer tæt på, men der kan
også være langt til dem. Jeg tog 75% af mine billeder med en 300mm f2.8, 20%
med en 70-200mm f2.8 og de sidste 5% med 18-50mm f2.8. Husk på at det er om
morgenen og om aftenen at i er på Game Drives, så lyset er ikke som midt på
dagen.

PS. Lige et tip - når i er i butikkerne med udskårende dyr - så vil de prøve
at tage røven på jer. Specielt på kvinderne, da de ved at de er lette ofre!
Undskyld, men sådan er det. I kan sagtens få priserne ned i 33% af hvad de
lægger ud med, men lad være med at se interesseret ud!!!

Med hensyn til vaccinationer, så får i af vide herhjemme, at i skal have
vaccine mod gul feber, men i lufthavnen i Nairobi er der et kæmpe skilt med,
at hvis man kommer fra Europa, så behøver man ikke Gul Feber!!! Skiltet er
lige ved siden af, hvor man skal have visum.

MVH

Kim Andersen

ank K. Jensen" <frank1234-slet-dette-samt-tal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:4bffcb3d$0$274$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Elmer Fjort

Dato : 29-05-10 21:04

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med, at hvis man kommer fra Europa, så behøver man ikke Gul Feber!!!
> Skiltet er lige ved siden af, hvor man skal have visum.

på den anden side, en sådan tur koster mange penge og de 200- 300 ekstra
til den vacination
mod gul feber absolut småpenge. Og så holder den i 10 år.

Elmer

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-05-10 19:21

> [...]
> skal sidde under hele Game Drivet - ikke heldig da der nogle gange er 3 sæder pr. række. Surt at sidde i midten, hvis man gerne

Ja, køretøjet skal vel helst være sådan et, hvor man kan stille sig op. Var du med en HiAce?

> Jeg var sidste år afsted sidst i juli på luksus safari med Team Benns -

Var du godt nok tilfreds med Team Benns? Brugte de et andet selskab til at køre selve safarien, og hvis så kan du huske hvilket?
Vi har faktisk kigget lidt på deres camp safari, hvor man bor i alm. små telte, hvilket måske kunne være spændende, man det ser ud
som om, at den tur køres i store 4x4 busser med 16 personer. Ville være træt af at sidde på et to-personerssæde, hvor man kun kan
kigge ud af vinduet. Netop denne tur, køres af et firma der hedder Drifters.

> Fik serveret hot breakfirst ved kanten af Masai Mara floden med kok og tjener og hele svineriet. Flodhestene lå og gryntede mindre
> end 10m fra os og nede i vandet!

Sejt

> [...]
> og om aftenen at i er på Game Drives, så lyset er ikke som midt på dagen.

Jeg har et DSLR, men ville dog til lejligheden gerne have en lidt bedre tele-zoom. Har pt. en 70-300 med billedstabilisering, som
gerne skal blændes ned til f8 før den er skarp, og med en lukketid på 1/500 s, før jeg kan holde den stille (og faktisk gerne lidt
hurtigere). En opgradering til f.eks. 100-400 ville stå i 11.000 kr, hvilket jo er en betydelig sum penge
Overvejer at lave en bean-bag til at stabilisere kameraet, når man kigger op af taget.

> [...]
> ved at de er lette ofre! Undskyld, men sådan er det. I kan sagtens få priserne ned i 33% af hvad de lægger ud med, men lad være

Noteret

mvh Frank

Fra : Kim Andersen

Dato : 31-05-10 15:06

"Frank K. Jensen" <frank1234-slet-dette-samt-tal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:4c02ac96$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> "Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, køretøjet skal vel helst være sådan et, hvor man kan stille sig op.
> Var du med en HiAce?

Jeps! Max 6-7 personer i bussen.

> Var du godt nok tilfreds med Team Benns? Brugte de et andet selskab til at
> køre selve safarien, og hvis så kan du huske hvilket?

De brugte et firma deer hed SOMAK, de har kontor i Nairobi og i London - du
kan måske få turen billigere direkte.

> [...]
> penge
> Overvejer at lave en bean-bag til at stabilisere kameraet, når man kigger

En finide med bean bag - havde en en med.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 31-05-10 20:33

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4c03c245$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Frank K. Jensen" <frank1234-slet-dette-samt-tal@indbakke.com> skrev i en meddelelse

> De brugte et firma deer hed SOMAK, de har kontor i Nairobi og i London - du kan måske få turen billigere direkte.

Tak for svar, og sidste spørgsmål (ind til videre :
Var du med dansk rejseleder eller "bare" med lokal chaufør og hvis så, var det så fint nok, eller følte du, at du gik glip af noget
uden dansk rejseleder? (Engelsk er ingen problem)

mvh Frank

Fra : Kim Andersen

Dato : 01-06-10 09:14

"Frank K. Jensen" <frank1234-slet-dette-samt-tal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:4c040ee1$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Var du med dansk rejseleder eller "bare" med lokal chaufør og hvis så, var
> det så fint nok, eller følte du, at du gik glip af noget uden dansk

En dansk rejseleder vil aldrig vide lige så meget som en lokal. Det var en
lokal guide vi havde og det var også ham der kørte bussen - så han skal
kende nationalparkerne som sin egen bukselomme. Og det må jeg sige, at vores
gjorde!!

Det giver også noget mere kolorit på turen, for alle guiderne skal altid
lige hilse på hinanden når de passerer på game drivene.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-06-10 00:52

Frank K. Jensen wrote:
>En
> opgradering til f.eks. 100-400 ville stå i 11.000 kr, hvilket jo er
> en betydelig sum penge

Det er ikke længe siden jeg købte min 100-400 for 9500 (i dk), men har brugt
min 18-135mm og 100mm macro en del mere hernede, min 10-22mm erogsåblevet
brugt en en smule (Australien)

--
MVH. N_B_DK