Ægte hund
Fra : Pwh

Dato : 27-05-10 13:00

Dagens dumme spørgsmål fra en ældre herre, om min Angel er en ægte hund.
Det mener jeg jo bestemt hun er, men stamtavle har hun dog ikke

Ved godt der findes folk der har besynderlige krydsninger mellem feks
hyæner og kameler (tænker ikke her på nogen bestemt)
Men det er vist kun i Gylland at den slags forekommer

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-05-10 04:55

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hyæner og kameler (tænker ikke her på nogen bestemt)
> Men det er vist kun i Gylland at den slags forekommer

Jamen så skulle du måske se her....

Så er det gode spørgsmål, om hans spørgsmål var så dumt endda....
Eller om det kun er i Gøbenhavn man kunne spekulere noget sådan her ud ?

http://www.ritzauinfo.dk/pressrelease/detail.do?pressId=32724&type=opensearch&pageIndex=1&searchKey=97ebba38-55d4-11df-8e5e-c739c3e66e26&languageId=DA

Så det næste spørgsmål er... Om du om kort tid, overhovedet har hund....

Ja jeg sidder stadig og undrer mig over... Læste jeg godt nok rigtigt, eller
svigter mine skolekundskaber mig, for en gangs skyld... ???

M.V.H....Benny..

Fra : Lene Nielsen

Dato : 28-05-10 00:16

On 28 Maj, 05:55, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:

> [...]
>
> Ja jeg sidder stadig og undrer mig over... Læste jeg godt nok rigtigt, eller
> svigter mine skolekundskaber mig, for en gangs skyld... ???

Hvorfor i al verden skulle Jens dog ikke have Angel. Han har vel ingen
planer om at skulle sælge eller videreformidle hende, og det er jo
først der, der vil kunne opstå problemer.

Artiklen får det til at lyde, som om alle blandingshunde, der
indeholder de 13 forbudte racer eller ser ud som om de gør, er i
farezonen, men folk kan jo sagtens beholde de hunde, de har nu, de må
bare ikke sælge eller videreformidle dem.

Jeg går ikke ind for forbudsforslaget, som jeg virker overdrevet og
formentligt alligevel ikke løser problemerne, men den artikel synes
jeg nu bærer meget tydeligt præg af at være skrevet af en
organisation, der i høj grad beskæftiger sig med omplacering af
blandingshunde. Det er forståeligt nok, men ligefrem at påstå at alle
blandingshunde, der kan ligne en af de 13 racer er truet, synes jeg er
i overkanten og kun egnet til at skabe frygt, hos de ejere der ikke
har sat sig ordentlig ind i forslaget i sin helhed.
Langt størstedelen af blandingshundene skal forhåbentlig bare leve et
langt liv hos deres ejere og ikke omplaceres, og er derfor ikke i
farezonen for at blive aflivet.

Fra : Pwh

Dato : 28-05-10 08:30

Lene Nielsen, skrev:

> [...]
> Langt størstedelen af blandingshundene skal forhåbentlig bare leve et
> langt liv hos deres ejere og ikke omplaceres, og er derfor ikke i

Men hvad så med fremtiden.
Der vil man jo i praksis værer nød til at aflive alle hul-i-hækken-hvalpe.
Raceægte hvalpe uden stamtavle skal jo også aflives.
Så det lovforslag har mere vidrækkende konsekvenser end de fleste
har gjort sig klart, jeg har poienteret det fra start af.
Minder om et system som tyskerne prøvede at indfører mht mennesker
for ca 70 år siden, gad vide hvordan man politisk vil slippe fra det idag.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 28-05-10 08:22

Benny Mortensen, skrev:
> [...]
>
> Så det næste spørgsmål er... Om du om kort tid, overhovedet har

Som Lene skriver gælder det kun hvis Angel skal vidreformidles,
og det sker aldrig.

> Ja jeg sidder stadig og undrer mig over... Læste jeg godt nok
> rigtigt, eller svigter mine skolekundskaber mig, for en gangs
> skyld... ???

Jo, men det er jo hvad jeg har skrevet gentagende gange her i gruppen
hvergang der har været fortalere for den stramning.
Det er i paksis den eneste måde at kunne styrer det på.
Jeg er meget spændt på hvordan det kommer til at gå.
Mig kommer det ikke til at ramme, jeg skal have en hund med
god stamtavle næste gang jeg skal have en.

/Jens

Fra : Lene Nielsen

Dato : 28-05-10 05:35

On 28 Maj, 09:29, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> [...]
> Minder om et system som tyskerne prøvede at indfører mht mennesker
> for ca 70 år siden, gad vide hvordan man politisk vil slippe fra det idag.

Hvis forslaget bliver vedtaget og håndhævet, vil det klart blive
sværere for opdrættere og ejere af visse blandingshunde, hvilket vel
også er meningen med forslaget.
Men i og med at man før man får et kuld hvalpe eller køber en hund
kender reglerne, kan man bedre tage sine forholdsregler. Som f.eks. at
lade være med at lave kuld eller købe hvalp fra et kuld, hvor man ved,
at man kan komme til at skulle dokumentere afstamningen og ikke vil
være i stand til det. De, der for alvor kommer i klemme, er de ejere,
der har købt en på købstidspunktet lovlig hund, og kommer i en
situation, hvor de ikke kan eller vil beholde den.
Mange 1. gangs blandinger ( begge forældre ren racede) vil i hvert
fald opdrætteren kunne dokumenterer afstamning på, hvis viljen er til
det, men det skal da klart overvejes mere om man vil sætte
blandingshunde til verden, når det drejer sig om racer hvor afkommet
enten vil være ulovlige eller kunne mistænkes for at være det.
Nu til dags findes der rimelig gode og mindre skadelige abort sprøjter
til hunde, der er blevet parret ved et uheld, så man kan godt undgå at
få hvalpe, hvis man vil.

Men det vil være meget vigtigt, at alle, der påtænker at købe hund
eller lave kuld er opmærksom på de nye regler, hvis de altså bliver
vedtaget.

Fra : Pwh

Dato : 28-05-10 13:32

Lene Nielsen, skrev:

> [...]
> lade være med at lave kuld eller købe hvalp fra et kuld, hvor man ved,
> at man kan komme til at skulle dokumentere afstamningen og ikke vil

På det punkt bliver loven i mine øjne nød til at værer helt sort/hvid,
ingen stamtavle må værer det samme som at der kan værer en forbudt race
i hunden i et eller andet omfang, uanset om vi taler en tæppetisser eller en stor hund.
Man kan ikke i mine øjne dødsdømme en hund fordi den er bredskuldret som min Angel,
og lade en hulbrystet køter gå fri, hvis ingen af dem har papirene iorden.
Hvem i alverden skulle gå ind og dømme omkring det,
får du sansynligvis ingen dyrelæge til at deltage i.

> Nu til dags findes der rimelig gode og mindre skadelige abort sprøjter
> til hunde, der er blevet parret ved et uheld, så man kan godt undgå at
> få hvalpe, hvis man vil.

Personligt holder jeg meget af den mangfoldighed som xxx-blandiger er
med til at give verden.
Det bliver da trist hvis det kun er racerene hunde som man møder til sidst.
Man skal heller ikke forglemme at de fleste, hvis ikke alle hunderacer
i bund og grund er blandingshunde.

> Men det vil være meget vigtigt, at alle, der påtænker at købe hund
> eller lave kuld er opmærksom på de nye regler, hvis de altså bliver
> vedtaget.

Det kan gå hen og blive et politisk selvmål af rang når konsekvenserne
går op for folk, alene adminstationen/håndhævelsen af den regel
er i mine øjne det rene utopi.

Men som sagt tager jeg det selv helt afslappet, skal ikke af med Angel,
og avle på hende kan jeg ikke da hun er stereliceret.
Den næste hund jeg skal have skal værer en Rottetæve med de bedste
papirer der kan fåes for penge.

Men derfor ser jeg det som en trist udvikling alligevel, og måske også
at man begynder at bevæge sig ud på farlig grund, forbud er af det dårlige.
Hvad kaster de sig over næste gang, Schæfere måske hvis der kommer
nogle uheldige episoder med dem.
Så er der i mine øjne ikke langt til at sige at den race så må værer forbeholdt
folk der rent proffesionelt har brug for den.
Eller hvad med at forbyde racer over 10kg for at værer på den sikre side,
jeg mener hvor er grænsen om 10-20 år.

Mener stadig det er et problem der er blevet blæst op i medierne,
som politikerne enten scorer billige point på eller føler sig presset
til at gører noget ved og indfører hovsaløsninger.

Meget bedre at håndhæve den nuværende hundelov til punkt og prikke,
og evnt gører det halvdyrt at få en hundetilladelse (hundekørerkort)
og så nogle bøder der rykker hvis folk ikke overholder loven.

/Jens

Fra : Lene Nielsen

Dato : 28-05-10 07:57

On 28 Maj, 14:32, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:
> [...]
> Hvem i alverden skulle gå ind og dømme omkring det,
> får du sansynligvis ingen dyrelæge til at deltage i.

Det er jeg ret enig i, men det er ikke det forslaget lægger op til.
Hvis det nuværende forslag bliver vedtaget, vil der blive skelnet.

> [...]
> Man skal heller ikke forglemme at de fleste, hvis ikke alle hunderacer

Helt så galt tror jeg nu ikke, det kommer til at gå. Jeg tror, der vil
være mange typer blandinger, der ikke er i risikozonen. Der vil også
stadig være nogle af dem i risikozonen, jeg tvivler på politiet kommer
til at lave en masse opsøgende arbejde, så mange vil tage chancen
alligevel.

> Det kan gå hen og blive et politisk selvmål af rang når konsekvenserne
> går op for folk, alene adminstationen/håndhævelsen af den regel
> er i mine øjne det rene utopi.

Enig

> [...]
> folk der rent proffesionelt har brug for den.
> Eller hvad med at forbyde racer over 10kg for at værer på den sikre side,

Omvendt kan det også være loven er afskaffet om 10-20 år, fordi den
alligevel ikke virket. F.eks i Holland har man så vidt jeg ved ophævet
et forbud mod Pitt netop fordi, det ikke virkede.

Fra : Pwh

Dato : 28-05-10 15:05

Lene Nielsen, skrev:

> Det er jeg ret enig i, men det er ikke det forslaget lægger op til.
> Hvis det nuværende forslag bliver vedtaget, vil der blive skelnet.

Det er jeg med på, jeg kan bare ikke se hvordan man vil bærer sig ad
med at skelne med 110% sikkerhed, og det vil vel værer det mindste man
kan forlange hvis man har en hund der bliver dømt til aflivning.
Loven må værer lige for alle i vores demokrati.

> Omvendt kan det også være loven er afskaffet om 10-20 år, fordi den
> alligevel ikke virket. F.eks i Holland har man så vidt jeg ved ophævet
> et forbud mod Pitt netop fordi, det ikke virkede.

Se det kunne jeg i et land som vores lettere forstille mig vil ske,
så vil man mange år fremefter grine af dette forslag der bliver lagt frem nu

/Jens (som vil gå en tur med sin hund, mens hun endnu er lovlig)