Forslag til n-router med Linux og USB?
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-10 10:19

Jeg overvejer at opgradere mit trådløse fra g til n med en ny trådløs
router, og vil egentligt gerne have en Linux på - fx openwrt - og
mulighed for en ekstern disk via USB, samt gigabit.

Nogen der har erfaringer at dele, gode som dårlige?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-10 17:31

nospam0002@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Jeg overvejer at opgradere mit trådløse fra g til n med en ny trådløs
> router, og vil egentligt gerne have en Linux på - fx openwrt - og
> mulighed for en ekstern disk via USB, samt gigabit.

Er faldet over WNR3500L - http://www.myopenrouter.com/ - som åbenbart er
en officiel "brænd selv" router fra Netgear. Cirka 600 på edbpriser.

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-05-10 18:06

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Er faldet over WNR3500L - http://www.myopenrouter.com/ - som åbenbart er
> en officiel "brænd selv" router fra Netgear. Cirka 600 på edbpriser.

Interessant. Er det med Broadcom wifi kort? Der står Broadcom SoC i
specs, men jeg har ikke researchet det yderligere (jeg tænker på b43
driveren her).

--
Jesper Lund

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-10 18:17

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> writes:

> Interessant. Er det med Broadcom wifi kort? Der står Broadcom SoC i
> specs, men jeg har ikke researchet det yderligere (jeg tænker på b43
> driveren her).

Broadcom har fundet sig en god niche med at lægge hele systemer på en
enkelt chip (SoC=system on chip), så det er det nok.

Fra
http://www.myopenrouter.com/article/13378/Features-and-Specifications-NETGEAR-WNR3500L-Open-Source-Wireless-N-Gigabit-Router/

"High-performance BCM 4718 system-on-a-chip"

hvorom Broadcom skriver

"The BCM4718 processor is the highest performing System-on-a-Chip (SoC)
in the Intensi-fi XLR processor family. It combines a Draft 802.11n
CPU/MAC/baseband/radio router solution with a powerful 533 MHz MIPS32®
74KTM core and an enhanced CPU memory subsystem to increase system
performance. It also features Accelerange™ technology to ensure robust
wireless signals over a larger coverage area, which is critical for
video streaming and other low-latency applications."

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-05-10 18:48

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Broadcom har fundet sig en god niche med at lægge hele systemer på en
> enkelt chip (SoC=system on chip), så det er det nok.

Desværre har Broadcom også en præference for proprietære binære drivere,
som er bundet til en bestemt Linux kernel. Mange OpenWrt routere, incl.
min egen Asus wl-500gP, kører Linux 2.4 kernel af denne årsag.

Jeg er ikke up-to-date med hensyn til fremskridtene med b43.

--
Jesper Lund

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-10 19:40

> [...]

> som er bundet til en bestemt Linux kernel. Mange OpenWrt routere, incl.
> min egen Asus wl-500gP, kører Linux 2.4 kernel af denne årsag.

http://www.myopenrouter.com/article/13860/WNR3500L-Open-Source-Guide-Resources/

Linux 2.4.20 og trådløs driver er "Broadcom, precompiled". Suk.

> Jeg er ikke up-to-date med hensyn til fremskridtene med b43.

Gad vide hvad det er deres trådløse kort kan som de ikke vil have folk
skal vide noget om?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-05-10 08:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Er faldet over WNR3500L - http://www.myopenrouter.com/ - som åbenbart er
> en officiel "brænd selv" router fra Netgear.

Så vidt jeg har forstået er det mere marketing, end reel "open source".
Ikke fordi de andre producenter er bedre (de bruger som oftes alle
broadcom), men de reklamerer da ikke med noget de ikke er.

Jeg ville kigge efter ASUS RT-N16. Den har fået ros for hardwaren. Det
er godtnok også en broadcom chip, men det ser da ud til at nogen har
fået linux 2.6 til at virke med den.

/Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-10 21:42

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> [...]
>
> Jeg ville kigge efter ASUS RT-N16. Den har fået ros for hardwaren. Det
> er godtnok også en broadcom chip, men det ser da ud til at nogen har

Interessant, men 1000 slag på edbpriser er lidt mere end jeg mentalt
havde budgetteret med i projektet, og så er vi næsten oppe i hvad en
Airport Extreme koster (og så er Time Machine faktisk understøttet).

Men den kan selvfølgelig ikke køre Linux :)

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 25-05-10 08:07

nospam0002@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote in

> Jeg overvejer at opgradere mit trådløse fra g til n med en ny trådløs
> router, og vil egentligt gerne have en Linux på - fx openwrt - og
> mulighed for en ekstern disk via USB, samt gigabit.

Det passer ret godt på Fonera 2.0N - den har jeg en af med godt resultat.
Webcam understøttelsen er ikke så god som på Ubuntu 10.04.

Man kan slå det med at dele sin Internet forbindelse til eller fra som man
vil.

Fonera'en har dog kun 100 MBit/s på kabel. Så vidt jeg husker skal man være
opmærksom på strømforbruget på 1Gbit/s kabelforbindelser - selv stand-by
kan komme op på flere watt per port.

Mvh. NKJensen