C/C++ udviklingsværktøj til Ubuntu
Fra : Michael

Dato : 23-05-10 14:34

Hej,

Jeg har tidligere programmer i Delphi, godt nok nogle år siden, og nu er
dels røget over i Linux (Ubuntu) verden og dels vil jeg godt lidt i gang
igen, men vil godt lege med C/C++.

Jeg sidder med en "almindeligt" texteditor (gEdit), men vil godt finde
noget a la Borlands Delphi udviklingsværktøj (ved ikke hvad det hedder).

Er der nogen der har forslag til hvad jeg bør kigge på/efter? Det skal
helst være gratis eller i hvert fald sygt billigt da jeg er studerende.

/michael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-05-10 15:09

Michael <mail@mdan.dk> writes:

> Er der nogen der har forslag til hvad jeg bør kigge på/efter? Det skal
> helst være gratis eller i hvert fald sygt billigt da jeg er
> studerende.

Emacs har fremragende GDB-support (til debugning) og integration med
gcc, og er meget brugt af programmører i al almindelighed. Det er et
godt sted at starte.

Ellers har Eclipse et C++ modul (men bruger også gdb under overfladen).

Begge koster gratis.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-10 15:28

On Sun, 23 May 2010 15:33:37 +0200
Michael <mail@mdan.dk> wrote:

> Er der nogen der har forslag til hvad jeg bør kigge på/efter? Det skal helst være gratis eller i hvert fald sygt billigt da jeg er studerende.

Kdevelop er kun en apt-get install kdevelop væk
http://www.kdevelop.org/index.html?filename=4.0/screenshots.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael

Dato : 23-05-10 15:51

On 23-05-2010 16:28, Michael Rasmussen wrote:

> Kdevelop er kun en apt-get install kdevelop væk
> http://www.kdevelop.org/index.html?filename=4.0/screenshots.html

Den skriver efterfølgende sådan her:

Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Pakken kdevelop har ingen tilgængelig version, men der refereres til den
i en
anden pakke. Det kan betyde at denne pakke blevet overflødiggjort eller
kun kan hentes fra andre kilder
Dog kan følgende pakker erstatte den:
kdevplatform1-libs
E: Pakken kdevelop har ingen installationskandidat

Jeg er ny i Linux verden og jeg bliver ikke så klog af det der
Hvordan starter jeg Kdevelop op?

/michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-10 15:30

On Sun, 23 May 2010 16:28:01 +0200
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Kdevelop er kun en apt-get install kdevelop væk
> http://www.kdevelop.org/index.html?filename=4.0/screenshots.html

Hvis du heller vil GTK i stedet for QT
http://www.anjuta.org/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-10 16:48

On Sun, 23 May 2010 16:51:03 +0200
Michael <mail@mdan.dk> wrote:

> Jeg er ny i Linux verden og jeg bliver ikke så klog af det der
> Hvordan starter jeg Kdevelop op?

kdevelop skrives med lille k.

$ apt-cache search kdevelop
c-cpp-reference - C and C++ programming reference
qdevelop - A development environment entirely dedicated to Qt4
kdevelop - integrated development environment for KDE
kdevelop-data - data files for the KDevelop IDE
kdevelop-dev - development files for the KDevelop IDE
kdevelop-php - PHP plugin for KDevelop
kdevelop-php-docs - PHP documentation plugin for KDevelop
kdevplatform-dbg - debugging symbols for the KDevelop platform
kdevplatform-dev - development files for the KDevelop platform
kdevplatform1-libs - shared libraries for the KDevelop platform
libsublime-dev - development files for the sublime user interface
library libsublime1 - an user interface library

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-05-10 16:52

On Sun, 23 May 2010 17:47:46 +0200, Michael wrote:

> kdevelop skrives med lille k.

.... og er ikke i umiddelbart i Ubuntu lucid:

* http://packages.ubuntu.com/kdevelop

Mvh.

Adam

--
"Scare yourself" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-05-10 17:11

Den Sun, 23 May 2010 15:33:37 +0200 skrev Michael:

> [...]
>
> Jeg har tidligere programmer i Delphi, godt nok nogle år siden, og nu er
> dels røget over i Linux (Ubuntu) verden og dels vil jeg godt lidt i gang

Hvis du er vant til Delphi, er Lazarus måske noget?
Men det er Pascal og ikke C.

--
Karl Erik.

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-05-10 22:23

Karl Erik Christensen wrote:

> Hvis du er vant til Delphi, er Lazarus måske noget?
> Men det er Pascal og ikke C.

Jeg skulle til at foreslå Lazarus da jeg så at du allerede havde bragt
det på bane.

lazarus er på det nærmeste en Delphi-klon, og mange programmer vil kunne
rekompileres med Lazarus med kun få ændringer.

Et eksempel på et udmærket program som før blev lavet i Delphi men nu i
Lazarus, er astronomiprogrammet Cartes de Ciel / Sky Charts:
http://www.stargazing.net/astropc/

Martin

Fra : Michael Dan

Dato : 29-05-10 19:10

On 27-05-2010 23:23, Martin Larsen wrote:

> [...]
>
> Et eksempel på et udmærket program som før blev lavet i Delphi men nu i
> Lazarus, er astronomiprogrammet Cartes de Ciel / Sky Charts:

Jeg har installeret overnævnte program og må sige de ligner Delphi, som
jeg husker det.

Jeg når desværre ikke ret langt før første problem dukker op. Jeg får
den her fejlmeddelse: unit1.pas(8,20) Error: source not found: unit
/usr/lib/fpc/2.4.0/units/i386-linux/rtl/sysutils.ppu

Nogen gode råd?

/michael

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-05-10 20:49

Michael Dan wrote:

> Jeg når desværre ikke ret langt før første problem dukker op. Jeg får
> den her fejlmeddelse: unit1.pas(8,20) Error: source not found: unit
> /usr/lib/fpc/2.4.0/units/i386-linux/rtl/sysutils.ppu

Hos mig virker det fint. Fejlmeddelelsen kunne tyde på at prøver at
finde en fil ved navn sysutils.pas.

Mange har haft samme problem, prøv at om der er noget der kan hjælpe dig
her:

http://www.google.com/search?hl=en&q=Error+source+not+found+sysutils.ppu+lazarus&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-10 17:18

http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid-backports/universe

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-10 18:03

On Sun, 23 May 2010 18:40:57 +0200
Michael <mail@mdan.dk> wrote:

> kdevelop giver det her resultat:
>
> No command 'kdevelop' found, did you mean:
> Command 'qdevelop' from package 'qdevelop' (universe)
> kdevelop: command not found

Du skal aktivere lucid-backports i sourceware håndtering.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen