Select liste hentet fra mysql database
Fra : j p

Dato : 23-05-10 11:20

Jeg har følgende kode, som skal vise hvilken værdi fra database
der er valgt og i listen skal kunne vælges en ny.

Variablen "ting" er den valgte vare som kommer fra en anden
database.

Listen er en liste som kan ændres.

Som kode er her vises korrekt rs("id") men ikke at den er
selected og rs("katagori") vises ikke korrekt men den viser den
første på listen.

Nogle gode forslag?

Database butik_1 er sådan ud

id katagori
1 DameTøj
2 HerreTøj
3 BørneTøj
4 BabyTøj
.....O.s.v

<%
strsql = "Select id,katagori From butik_1"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
%>

<select name="select">
<% do while not rs.eof %>
    <option <% If rs("id") = " & =ting & " Then Response.Write
"selected" else Response.Write "" End If
%>><%=rs("katagori")%></option>

<%rs.movenext
loop %>
</select>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 23-05-10 12:16

j p skrev:
> [...]
> <% do while not rs.eof %>
>     <option <% If rs("id") = " & =ting & " Then Response.Write
> "selected" else Response.Write "" End If

(Jeg retter lige din kode ud)
Inde i din løkke:

Denne "if" giver ikke mening:

If rs("id") = " & =ting & " Then
Response.Write "selected"
else
Response.Write ""
End If

rs("id") er næppe nogensinde lig " & = ting & "

Du skal blot skrive
If rs("id") = ting then
Response.Write " selected"
end if

Ingen grund til at have else response.write ""

Så mangler du også en value i din option:

<option value='<%=rs("id")%>
<% if rs("id") = ting then response.write " selected" end if
'husk mellemrum foran " selected"
response.write ">"&rs("katagori") %>
</option>

Så synes jeg i øvrigt at det er noget rod at hoppe så meget ind og ud af
asp med <% %> i hver linie, jeg foretrækker at sætte tingene sammen i
response.write som f.ex.
response.write "<option
value='"&rs("id")&"'>"&rs("katagori")&"</option>"&vbCrLf

Men det er jo en smagssag.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : j p

Dato : 23-05-10 12:37

Leif Neland wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
&gt; > strsql = "Select id,katagori From butik_1"
&gt; > Set rs = Conn.Execute(strSQL)
&gt; > %>

&gt; > "selected" else Response.Write "" End If
&gt; > %>><%=rs("katagori")%></option>

&gt; > loop %>

> [...]
>
> If rs("id") = " & =ting & " Then
> Response.Write "selected"
> else
> Response.Write ""
> End If
>
> rs("id") er næppe nogensinde lig " & = ting & "
>
> Du skal blot skrive
> If rs("id") = ting then
> Response.Write " selected"
> end if
>
> Ingen grund til at have else response.write ""
>
> Så mangler du også en value i din option:
>
> <option value='<%=rs("id")%>
> <% if rs("id") = ting then response.write " selected" end if
&gt; 'husk mellemrum foran " selected"
&gt; response.write ">"&rs("katagori") %>
> [...]
>
> Leif
>
> --
> Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Hej Leif,

Super, tak for dit hurtige brugbare svar....koden virker fint nu.