Vedr. Benzin
Fra : Karsten Nielsen

Dato : 22-05-10 06:59

Hejsa alle sammen.

Jeg har lige et ret vigtigt spørgsmål som jeg håber at en af jer kan
svare mig på.

Her den anden dag skulle jeg have tanket min scooter op. den køre på
oktan 95. Da jeg er midt i at tanke op, kommer jeg til at se at, jeg
er kommet til ved et uheld at fylde oktan 92 på den. Jeg stoppede
naturligvis med det samme. Og har faktisk ikke kørt på den siden, da
jeg er bange for hvad der kan ske.
Men mit ? er om der vil ske noget ved at køre på den.

Med venlig hilsen
Karsten

Fra : scootergrisen

Dato : 25-05-10 10:42

Kig i manualen til din scooter og se hvad der står du skal fylde på.
Hvilken scooter model har du ?

Du kan suge det op med en slange.
Eller ved at løsne drænskruen i bunden af karburatoren og holde
slangen i bunden af karburatoren i en benzindunk. Så træder du stille
og roligt på kickstarteren indtil der ikke er mere benzin i
benzintanken.

Forskellen på 92 og 95 oktan er at 95 oktan kan bruges i en motor med
højere kompression.
Hvis man bruge 92 oktan i en motor beregnet til 95 oktan så kan benzin/
luft blandingen antænde før tændrøret giver gnist og det gør så at
motoren giver et bank og der kaldes banking eller tændingsbanken.

Hvis du dræner benzinen så kan du jo fylde lidt af det i de næste 5
gange du tanker for at komme af med det.

Men du kan også bare køre med det og se om du kan mærke nogen forskel
og læg mærke til at motoren ligesom giver nogle bank.

Fra : Kell Petersen

Dato : 31-05-10 09:36

Hmmm
Træder stille og roligt på kickstarteren...???
Ja, enten det , eller du kan tage din pegefinger på venstre hånd.ogstikke op
i næsen mens du holder øje med at det ikke render over i reservedunken...

Jeg snakkede med en Shell mand som sagde at 92/95 var fra samme tank....
han hældte samme type fuel på tanken under jorden . og så kunne folk trykke
på en knap på maskinen,, men han vidste ikke om det bare var for sjov..?

Fra : scootergrisen

Dato : 31-05-10 09:41

> [...]
> i næsen mens du holder øje med at det ikke render over i reservedunken...

Når man træder på kickstarteren så åbner det den automatiske
benzinhane så benzinen kan løbe fra benzintanken til karburatoren.
Hvis du ikke træder på kickstarteren så er der kun benzinen i bunden
af karburatoren der løber ud og ikke hele benzintanken.