Shutter Island / et spørgsmål til handling~
Fra : Peter Heide

Dato : 21-05-10 16:16

Skal filmen forstås sådan :

At alt hvad der sker i filmen fra fra første scene er noget der sker i
hovedpersonens fantasi ? Eller det hele et set-up hospitalet har lavet ,for
at få samme ind på sporet af normalitet igen ?

Forøvrigt syntes jeg dommen over denne Scorsese filmen er lidt hård ; at det
skulle være een hans dårligste. Jeg var ihverttilfælde udemærket underholdt
i de knap 2.30 timer filmen spillede og et formidabelt soundtrack to boot.

Fra : Jesper

Dato : 24-05-10 17:01

Peter Heide <salute@vip.dk> wrote:

> [...]
> i de knap 2.30 timer filmen spillede og et formidabelt soundtrack to boot.

Det er min opfattelse at filmen er åben for fortolkning.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Peter Heide

Dato : 25-05-10 18:25

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen
filmen spillede og et formidabelt soundtrack to boot.

> Det er min opfattelse at filmen er åben for fortolkning.
> --
> Jesper

he he . et svar der kan bruges

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-05-10 22:28

"Peter Heide" <salute@vip.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det skulle være een hans dårligste. Jeg var ihverttilfælde udemærket
> underholdt i de knap 2.30 timer filmen spillede og et formidabelt

jeg har også lige set den - nu er Scorsese jo fuldstændigt ligeglad med
hvad folk synes om hans film enten kan de li dem eller så kan de ikke :)
men det som slog mig var at som film teknik så er den under optagelserne
meget Hitchkok inspireret på en måde som jeg ikke sat det side Hitckok selv
lavede film

om filmen i sig selv er dårlig - Nahh det synes jeg da egentligt ikke - den
er da ok .. men den kræver mere af sit publikum ( ind jeg lige var i hjørnet
til da jeg så den )
ind man bare læner sig tilbage og lader sig underholde - det er den
simpelthen for "mærkelig" til - men dybest set så handler den ( som jeg ser
den ) om en mand der ikke
kan leve med sin virkelighed / det han har gjort og derfor lever i et
parallel univers der er mere tåleligt ind den faktiske virkelighed og som
sådan er filmen meget godt opbygget.

Hvis man skal tage den for bogstaveligt og rent faktisk tro at det der sker
rent faktisk sker - så holder den ikke - jeg skal ikke afsløre for meget ,
da jeg formoder der er mange
i gruppen der ikke har set den endnu og som sikkert gerne vil

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : MicJen

Dato : 24-05-10 22:43

"Peter Heide" <salute@vip.dk> wrote in message
> [...]
> hovedpersonens fantasi ? Eller det hele et set-up hospitalet har lavet
> ,for at få samme ind på sporet af normalitet igen ?

Jeg opfattede det som om at det hele er et set-up for at prøve at få ham
"normaliseret".

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 25-05-10 23:16

"MicJen" <michaelgsjensen_FJERN_DETTE_TAK@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Peter Heide" <salute@vip.dk> wrote in message

> Jeg opfattede det som om at det hele er et set-up for at prøve at få ham
> "normaliseret".
man må sige hvis den er så gal med ham som filmen ligger op til så har han
da godt nok frie rammer ..

Fra : Taba

Dato : 29-05-10 02:47

Peter Heide wrote on 21-05-2010 17:16:
> At alt hvad der sker i filmen fra fra første scene er noget der sker i
> hovedpersonens fantasi ? Eller det hele et set-up hospitalet har lavet
> ,for at få samme ind på sporet af normalitet igen ?

Er lige blevet færdig med at se den, og i en af de sidste scener hvor de
er i fyrtårnet fortæller Ben Kingsley's karakter at han har overbevist
et "board" af psykiatere til at få lov at lave det største og mest
gennemførte rollespil nogensinde.

Altså at han rigtigt nok render rundt og prøver at løse sit "mysterie",
med undtagelse af de steder hvor han drømmer (man ser ham vågne 2 gange
efter disse drømme).

"Fantasi" er nok heller ikke ordet der beskriver det bedst; rettere
vrangforestillinger og hallucinationer. Dejligt at se at psykiatrien
trods alt har flere instrumenter at spille på i dag end rollespil vs.
det hvide snit

/Taba

Fra : N/A

Dato : 17-04-11 21:50

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-04-11 21:50

In news:4daaafb3$0$308$14726298@news.sunsite.dk,
Steen <isteen@gmail.com> typed:

> Har netop set filmen, og blev i den grad imponeret.
> Den lægger fra land som en klassisk Hitchcock, og er i store træk i
> samme liga. Efter nogen tid skifter filmen dog karakter, og bliver
> dybere og mørkere end de fleste Hitchcock-film.
> Ang. slutningen er der nok delte meninger om, hvad slutningen
> egentligt symboliserer og betyder, men jeg tager mig den frihed at
> konkludere, at hovedpersonen er anbragt på Shutter Island for sin
> forbrydelse, og da han nægter at indse at han lever i en
> drømmeverden, er konsekvensen at han får det hvide snit.
>
> Hvad siger andre om filmen?

Jeg så også filmen for nogle dagen siden, og jeg var både imponeret og
overrasket. Jeg har ellers aldrig været Scorsese-fan, men jeg synes at denne
film var fremragende.

Jeg er enig med dig i din konklusion m.h.t. slutningen. Der kan ikke være
andre forklaringer, og det mest barmhjertige ville sikkert være, at give ham
det hvide snit. Det var en slutning jeg overhovedet ikke havde kunnet
forestille mig. En anbefalelsesværdig film, selvom min mand ikke var af helt
den samme mening. Han så kun ca. et kvarter af filmen, så gad han ikke mere.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Steen

Dato : 18-04-11 12:22

Tove Krieger <minimiv@privat.dk> wrote:

> [...]
> overrasket. Jeg har ellers aldrig været Scorsese-fan, men jeg synes at denne

Jeg sad lidt med samme fornemmelse.
Jeg var meget overrasket og imponeret - konen tværtimod, hun syntes det
var noget bras

Forsøgte samme tilgang til The Lovely Bones. Havde hørt meget om filmen,
og glædede mig til at se den på Canal+ HD. Jeg slukkede efter 20
minutter. Det var en flot film, men det var ikke nok til at holde min
interesse fanget.