Firefox og æøå
Fra : Thoeger

Dato : 20-05-10 19:14

Hej.

Min Firefox er blevet underlig .

På flere websider kan Firefox ikke finde ud af at skrive æøå. Tegnene bliver
erstattet med spørgsmålstegn. Det gælder ikke alle sider, men f. eks.
greenline.dk har problemet, og også et par af TDC's sider.

Min første indskydelse var at det er en kodefejl, men siderne vises korrekt
i både Chrome og IE8. Ydermere har jeg en anden computer med Firefox og her
vises tegnene korrekt. Et kig under indstillinger i Firefox viser at
indstillngerne i begge browsere er identiske med hensyn til tegnsæt. Hvor
kan problemet ligge?

Jeg kan naturligvis vælge at afinstallere Firefox og geninstallere, men hvis
det bare er et flueben der mangler et eller andet sted vil det jo være ulig
nemmere.

Nogen der har forklaringen?
Thoeger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-05-10 19:54

Den 20-05-2010 20:14, Thoeger skrev:

> Min Firefox er blevet underlig .

Næ, nej.

> På flere websider kan Firefox ikke finde ud af at skrive æøå. Tegnene bliver
> erstattet med spørgsmålstegn. Det gælder ikke alle sider, men f. eks.
> greenline.dk har problemet, og også et par af TDC's sider.

Greenline har en stærkt forældet hjemmeside, der mangler
fundamentet for en hjemmeside - heriblandt oplysning om
tegnsæt. Derfor må Firefox (og andre browsere) gætte. I
nogle tilfælde gættes rigtigt i andre forkert. Hos mig vises
den korrekt.

Jeg tør ikke sige, hvad der går galt hos TDC, de plejer at
have styr på den slags. Hvis du giver et link til den/de
pågældende sider hos dem, kan vi tjekke.

> Jeg kan naturligvis vælge at afinstallere Firefox og geninstallere, men hvis
> det bare er et flueben der mangler et eller andet sted vil det jo være ulig
> nemmere.

Det vil ikke gøre nogen forskel. Hvis du bruger hjemmesiden
jævnligt, kan du kontakte dem og fortælle, at hjemmesiden
skal angive et tegnsæt.

Du kan også selv rette fejlen ved at klikke på Vis =>
Tegnkodning => vælg den af ISO-8859-1 eller UTF-8, der ikke
er mærke ved.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Thoeger

Dato : 22-05-10 10:50

> [...]
>
> Du kan også selv rette fejlen ved at klikke på Vis => Tegnkodning => vælg
> den af ISO-8859-1 eller UTF-8, der ikke er mærke ved.

Okay Kim.

Min Firefox er IKKE underlig. Den er bare forvirret .

Dit råd med at sætte flueben ved den tegnkodning der ikke var mærke ved
virkede. Nu skriver, ihvertfald Greenline; de rigitge karakterer. Den
hjemmeside fra TDC der også havde problemet kan jeg ikke lige finde. Det var
en der havde noget med SMS fra udlandet at gøre.

Til gengæld mangler jeg stadig en plausibel forklaring på hvordan en
identisk Firefox på en anden maskine godt kan finde ud af at bruge de
rigtige tegn på Greenline siden. Hmmm, det kan vel være en slags digital
evolution. Den er blevet bedre til at gætte .
Thoeger