samba Share logning
Fra : Per Jørgensen

Dato : 18-05-10 09:43

Hey Gruppe!

Jeg er stødt ind i følgende opgave på mit job.
Har en Debian-x86_64 installeret på job, med Samba - som Filserver.
Denne maskine har flere forskellige shares - som deles til Netværket!
Dette har indtil videre kunne logges med:

log file = /var/log/samba/%m.log
Som ender med at Samba Logger de enkelte connectede maskiners færden på
serveren.
Nu er det sådanne at vi er blevet stillet overfor at skulle overholde
ISO17025 standarden, som påkræver at vi kan logge det enkelte bibliotek
helt ned til bunden - dvs hvem der connecter(brugernavn p maskine) samt
hvilke filer de har fat i?

Nu har jeg prøvet flere steder og muligheder for at få løst dette men
syntes ikke lige at kunne finde den rigtige løsning.

Kan man sætte et parameter i det enkelte share - der så logger AL
aktivitet på det enkelte share (OG KUN DET) hvor alt andet reelt gerne
må køre som det hidtil har gjort - på maskine basis!

Har prøvet med %S ustedet for - men det giver kun en logfil med alt i -
hvor filen hedder %S.log ?

Så hvilke muligheder har jeg her ???
og kan det overhovedet lade sig gøre

på forhånd tak
Cheers
Per

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 18-05-10 09:50

On 05/18/2010 10:43 AM, Per Jørgensen wrote:
> [...]
> ISO17025 standarden, som påkræver at vi kan logge det enkelte bibliotek
> helt ned til bunden - dvs hvem der connecter(brugernavn p maskine) samt

Du kan måske skrive noget a la:

log file = /var/log/samba/%m_%U.log

Du skal nok have log level sat i vejret for at få logget
filnavne, det koster nok noget performance.

> Har prøvet med %S ustedet for - men det giver kun en logfil med alt i -
> hvor filen hedder %S.log ?

%S kan ikke bruges allesteder, se "man smb.conf"

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Mobile: +45 22 12 53 25

Fra : Per Jørgensen

Dato : 18-05-10 10:15

On 18-05-2010 10:50, Mogens Kjaer wrote:

> Du kan måske skrive noget a la:
>
> log file = /var/log/samba/%m_%U.log
Dette giver desværre kun mulighed for logning af den maskine der
opretter forbindelse til Sambaserveren! Desværre ikke over shares.
Denne linie opretter følgende fil:
pbj-winxp_pbj.log

Hvor min maskine jeg connecter FRA er pbj-winxp og mit brugernavn er pbj!

Dette giver mig ikke muligheden for at kunne logge samlet over AL
traffik i dette enkelte share!

jeg skal kunne dokumetere al traffik - og det ville da være nemmest i en
samlet fil - fremfor at skulle inddrive info fra alle andre maskiner's
logfiler!

> Du skal nok have log level sat i vejret for at få logget
> filnavne, det koster nok noget performance.

> %S kan ikke bruges allesteder, se "man smb.conf"
Det var bla et forslag for andre - men nej det virkede ikke!

Fra : Niels Baggesen

Dato : 18-05-10 18:00

Per Jørgensen <pbj@invalid.dk> wrote:

> Kan man sætte et parameter i det enkelte share - der så logger AL
> aktivitet på det enkelte share (OG KUN DET) hvor alt andet reelt gerne
> må køre som det hidtil har gjort - på maskine basis!

Du skal nok kigge på et af vfs_*audit modulerne ...

Sådan noget som

vfs objects = full_audit
full_audit:prefix = %u@%m:%S
full_audit:success = open opendir
full_audit:failure = open opendir pwrite write read pread readdir
full_audit:priority = WARNING

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming