Besvær med mysql_fetch_array
Fra : Kurt G

Dato : 17-05-10 22:33

Jeg er begyndt at øve mig lidt i PHP og vil gerne hente data fra en
database.

Imidlertid kan jeg ikke rigtig hente dataene. Jeg bruger følgende kode, som
delvis er hentet fra nettets tutorial. (linienummereringen er ikke i koden)

1 $forbindelse = mysql_connect($dbhost,$dbuser,$dbpass);
2 if (!$forbindelse) {
3 die ("Error connecting to ".mysql_error());
4 }
5 echo "Forbindelse til databasen $dbname oprettet<br>";
6 mysql_select_db($dbname,$forbindelse);
7 $resultat = mysql_query($soegestr);
8 echo "<table>";
9 while ($post = mysql_fetch_array($resultat)) {
10 echo "<tr>";
11 echo "<td>".$post["Titel"]."</td>";
12 echo "</tr>";
13 }
14 echo "</table>";

Jeg får fejlen:
mysql_fetch_array() expects parameter 1 to be resource, boolean given in
/customers....

Hvad menes der med den fejlmelding?

Mvh Kurt

Fra : Leif Neland

Dato : 17-05-10 23:22

Den 17-05-2010 23:32, Kurt G skrev:
> $resultat = mysql_query($soegestr);
> mysql_fetch_array($resultat)) {
> Jeg får fejlen:
> mysql_fetch_array() expects parameter 1 to be resource, boolean
> given in /customers....

For SELECT, SHOW, DESCRIBE, EXPLAIN and other statements returning
resultset, mysql_query() returns a resource on success, or FALSE on error.

Din mysql_query returnerer false, en boolean.
Altså er der en fejl.

I dit eksempel, jeg af mystiske årsager ikke kan quote, har du ikke
defineret $soegestr

Du kan evt. lave

if (!($resultat = mysql_query($soegestr)) {
die("Fejl i query ($soegestr): ".mysql_error());
};

Leif

Fra : Kurt G

Dato : 18-05-10 07:28

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan evt. lave
>
> if (!($resultat = mysql_query($soegestr)) {
> die("Fejl i query ($soegestr): ".mysql_error());

Det hjalp at flytte '!' udenfor (), så kommer der blot fejl i min
søgestatement!
Tak for hjælpen.

Mvh Kurt