Dropdown - "serie-forbundet"
Fra : Dennis Munding

Dato : 15-05-10 11:53

Hej alle,

Er absolut ikke velbevandret i javascript, så håber på et godt spark her -
enten i form af et relevant link eller med noget kode, jeg kan lege med...

Opgave:
Har et administrationsmodul lavet i php.
Brugeren ankommer til side1 og bliver præsenteret for en dropdown.

Efter valg bliver brugeren præsenteret for en ny dropdown på samme side, med
nye valgmuligheder baseret ud fra valget i den første dropdown.

Eks.:

Dropdown1 indeholder: Tilføj, Redigér, Vis og Slet - her vælges Redigér.
Dropdown2 indeholder så: kat1, kat2, kat3 o.s.v...

Har googlet, men har ikke fundet noget brugbart...

Alle relevante og saglige input modtages med stor taknemmelighed.

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-05-10 12:09

Dennis Munding skrev:
> [...]
>

> Har googlet, men har ikke fundet noget brugbart...
>

> Alle relevante og saglige input modtages med stor taknemmelighed.

Lidt svært, når du ikke fortæller hvad du har prøvet.

Lidt input kunne være, at du kan *ikke* bruge innerHTML med selects
(heller ikke med tabeller) - så du skal over i DOM.
En måde at gøre det du prøver på, kan være at lade PHP'en generere al
koden til HTML'en, og udfra valg på siden skjule/vise andre nødvendige
elementer og valgmuligheder. Det gør js'en lidt mere simpel og
overskuelig - men har til gengæld lidt overhead i HTML'en, hvis det er
sådan at ikke alle muligheder altid vil blive brugt.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 16-05-10 12:41

Hej Birger,

Birger Sørensen skrev...
> Lidt svært, når du ikke fortæller hvad du har prøvet.

Indtil videre intet, da jeg ikke har den fjerneste anelse om, hvad jeg skal
lede efter...

Så hvis du kunne forsyne mig med et godt link, så ville det være en rigtig
god start.

> [...]
> overskuelig - men har til gengæld lidt overhead i HTML'en, hvis det er
> sådan at ikke alle muligheder altid vil blive brugt.

Ikke helt sikker på, at jeg har forstået dig her...
Skyldes helt sikker min manglende viden om mulighederne med javascript.

Tak for svaret.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-05-10 12:59

Dennis Munding:
> [...]
>
> Ikke helt sikker på, at jeg har forstået dig her...
> Skyldes helt sikker min manglende viden om mulighederne med javascript.

Skal nok vide lidt mere præcist, hvad det skal bruges til.
F.eks. hvordan påvirker valget i den første select, den anden?
Skal der være forskellige, afhængigt af valget i den første - hvis
ikke, hvorfor så ikke vise dem begge?
Det er noget med at lade en event i onchange på selecten, styre hvad
der vises efterfølgende.
Det kan du gøre, ved enten at have det hele i HTML'en, men kun vise det
der aktuelt skal bruges (med js). Alternativt, hente nyt indhold til
siden med AJAX (her vil du skulle programmere i js og DOM). Ellers er
dine muligheder begrænset til at vise en helt ny side med en ny form.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 16-05-10 14:40

Hej Birger,

Birger Sørensen skrev...
> [...]
> med AJAX (her vil du skulle programmere i js og DOM). Ellers er dine
> muligheder begrænset til at vise en helt ny side med en ny form.

Uden måske at vide det, har du nu givet mig løsningen...

Tænkte lidt over dit svar herover - og fandt frem til, at der egentlig ikke
er nogen grund til, IKKE at vise begge dropdowns på samme tid...

Den første skal indeholde 4 handlinger og den næste x-antal områder.
Og ud fra valgene, vil brugeren så blive bragt til den rette side.

Men skulle du ligge inde med et eller flere gode links til enten bøger eller
tutorials på nettet, omhandlende javascript, så må du meget gerne poste dem,
da det er et område, jeg godt vil vide meget mere om.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Fra : Martin

Dato : 16-05-10 15:58

Prøv dette link - det kan det med dropboxes indholds afhængighed af allerede
valgt værdi.

http://www.plus2net.com/php_tutorial/dd3.php?cat=1&cat3=4

Martin

Fra : Dennis Munding

Dato : 16-05-10 19:49

Hej Martin,

Martin skrev...
> Prøv dette link - det kan det med dropboxes indholds afhængighed af
> allerede valgt værdi.
>
> http://www.plus2net.com/php_tutorial/dd3.php?cat=1&cat3=4

Det var da lige noget i den stil, jeg søgte!
Og så oven i købet med databaseudtræk - fantastisk!

Tusind tak!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-10 15:49

Dennis Munding wrote:

> [...]
>
> Efter valg bliver brugeren præsenteret for en ny dropdown på samme
> side, med nye valgmuligheder baseret ud fra valget i den første

Det lyder lidt i retning af
http://hjemmesideskolen.dk/html/menuer.php?id=menumulti

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 16-05-10 19:58

Hej Erik,

Erik Ginnerskov skrev...

> Det lyder lidt i retning af
> http://hjemmesideskolen.dk/html/menuer.php?id=menumulti

Det var da lige nøjagtig det, jeg havde i tankerne!
Gemmer linket til en anden god gang (tror jeg får brug for det...), for som
jeg skrev til Birger, så er jeg slet ikke sikker på, at det er nødvendigt at
inddrage javascript i opgaven.

Men tusind tak for indsparket!

Med venlig hilseni