Regelændring?
Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 15-05-10 09:09

Jeg har ved mit hjemsogn opdaget at tidligere kirkebogsoplysninger under
Arkivalier Online, vist op til ca. 1925, nu er slettet, så de yngste er fra
1914.
Skyldes det ændringer i lovgivning?

PS: Jeg savner dem ikke, idet jeg synes de gik for nært på.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-05-10 13:12

Poul E. Jørgensen <33@AAGVDNET.DK> skrev Sat, 15 May 2010 10:09:07 +0200
> [...]
under
>Arkivalier Online, vist op til ca. 1925, nu er slettet, så de yngste er fra

Det er en meget lang historie, som har været diskuteret livligt, meget
livligt må man vist sige, gennem de sidste par måneder.

Kort fortalt går det ud på, at der enkelte steder i de nyere bøger i
forbindelse med senere rettelser er tilføjet personumre. Også ved
personer som kan være nulevende.

Og da det er ulovligt at offentliggøre personnumre - og da der er
indkommet en regulær klage over forholdet - har Dattilsynet forlangt, at
disse bøger bliver fjernet indtil de er efterset og evt. personnumre
overstreget.

Dette eftersyns- og rettelsesarbejde er en større operation som først nu
er ved at gå igang. Bøgerne vil løbende komme on-line igen efterhånden
som de er efterset.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 15-05-10 18:00

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> [...]
>>
> Det er en meget lang historie, som har været diskuteret livligt, meget
> livligt må man vist sige, gennem de sidste par måneder.

Tak for interessante svar!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-10 18:02

Arne Feldborg wrote:

> Kort fortalt går det ud på, at der enkelte steder i de nyere bøger i
> forbindelse med senere rettelser er tilføjet personumre. Også ved
> personer som kan være nulevende.

Miseren er omtalt på den loginsiden på arkivalieronline.dk:

<citat>
Til brugerne af arkivalieronline.
Efter en henvendelse fra en borger har Datatilsynet gjort Statens Arkiver
opmærksom på, at der på arkivalieronline.dk er sket en ulovlig
offentliggørelse af oplysninger om navngivne personers personnumre.

I den anledning har Statens Arkiver gennemført en stikprøveundersøgelse og
konstateret, at personnumre ikke forekommer systematisk, men tillige at
forekomsten af oplysninger om personnumre er forholdsvis høj i de kirkebøger
fra ca. 1925-1950, der findes tilgængelige på arkivalieronline.dk.

Den offentliggørelse af personnumre, der har fundet sted, er ganske
utilsigtet, men indebærer en risiko for misbrug.

Da den samme risiko gør sig gældende for de originale kontraministerialbøger
i landsarkiverne har jeg i dag fastsat en særlig længere tilgængelighedfrist
på 100 år for kirkebøger fra perioden efter 1925, jf. arkivlovens § 28, stk.
3.

De kontraministerialbøger, der er afleveret til landsarkiverne, kan benyttes
efter dispensation fra denne frist og på betingelse af, at brugerne
tiltræder de vilkår, der stilles for benyttelsen, jf. arkivlovens §§ 31, 40
og 41.

Asbjørn Hellum
Rigsarkivar

</citat>

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 15-05-10 18:11

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote in message
> Miseren er omtalt på den loginsiden på arkivalieronline.dk:
>
> <citat>
> Til brugerne af arkivalieronline.
etc.

Lidt pinligt for mig, for det har jeg faktisk læst engang, men jeg kom
åbenbart ikke så vidt at jeg efterfølgende knyttede det til mine egne (ikke
dybtgående!) genealogiske interesser.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-10 14:29

Poul E. Jørgensen wrote:

> ... for det har jeg faktisk læst engang, men jeg kom
> åbenbart ikke så vidt at jeg efterfølgende knyttede det til mine egne
> (ikke dybtgående!) genealogiske interesser.

Man læser noget og hæfter sig ikke særligt ved det - før det rammer en selv
i nakken. Kender det godt.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-05-10 13:18

> [...]
under
>Arkivalier Online, vist op til ca. 1925, nu er slettet, så de yngste er fra

Jeg glemte lige at give links til et par af de officielle meddelelser.

http://www.sa.dk/composite-2231.htm

http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=2&ved=0CB0QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.arkivalieronline.dk%2F&ei=84_uS7f4E5CoOLSj4ZgI&usg=AFQjCNEhZm5wvYpdNciiAsNajWxf06U5GQ&sig2=CbxJEclym53Bo8G1_1su4w

http://www.arkivalieronline.dk/nyheder/Arkivalieronline.pdf

Se iøvrigt også:
http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?5