Hvad gør man, når man ...
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-10 17:53

Problem 1

Kender en anes fødselsdata og forældrenes navne, har fundet moderens fødsel
på hendes lidt unikke navn, men faderens meget almindelige navn giver mindst
en håndfuld kandidater i diverse sogne omkring førstnævntes fødesogn (hans
fødesogn er ikke præciseret) - men forældrenes vielse har ikke været til at
finde og forældrene har heller ikke været til at finde via folketællinger.
Der er altså intet, der kan pege på en bestemt person.

Det må være et ret velkendt problem, men hvordan kommer man videre med det?

Jeg kunne selvfølgelig tage på landsarkivet, men jeg bor ved Middelfart og
omhandlede personer er fra Sorø-egnen, så det betyder en masse endagsture
til Køwenhawnstrup eller en tur med måske flere overnatninger - begge dele
forbyder min stramme økonomi mig at gøre.
____________

Problem 2

Kender en anes navn og fødselsdata, men hun er fra Malmö - eller et andet
sted i Sverige?

Igen et problem, som andre før jeg må være rendt på.

Andres erfaringer med den slags udfordringer efterlyses.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Arne Nielsen

Dato : 16-05-10 10:40

Den 13-05-2010 18:53, Erik Ginnerskov skrev:
> [...]
> sted i Sverige?
>
> Igen et problem, som andre før jeg må være rendt på.
>
> Andres erfaringer med den slags udfordringer efterlyses.

Prøv, om du kan finde nogen, som forsker i de samme personer. Gedcomp er
en mulighed:
http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php

Ellers må du på landsarkivet og se på f. eks. skifter, lægdsruller m.m.

Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : Finn

Dato : 16-05-10 12:16

Hvis du skal søge i Sverige er det desværre ikke gratis, men deres
http://www.genline.com/
er det samme som vores arkivalieonline.dk, så der burde du finde dine
svenske aner.

Du kan også prøve DDSS på
http://www.ddss.nu/(S(oyh3t2izxq3yfb45vjouos45))/swedish/default.aspx
eller DIS sverige på http://www.dis.se/.

Ved ikke hvor godt denne dækker men der skulle også være kirkebøger der
http://www.slaktdata.org/

Håber du finder det du har brug for.

Mvh Finn, 4220

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-10 15:21

Finn wrote:
> Hvis du skal søge i Sverige er det desværre ikke gratis, men deres
> http://www.genline.com/
> er det samme som vores arkivalieonline.dk, så der burde du finde dine
> svenske aner.

Nu er det så min kones aner, der i en enkelt gren går den vej, men skidt
pyt.

> Du kan også prøve DDSS på
> http://www.ddss.nu/(S(oyh3t2izxq3yfb45vjouos45))/swedish/default.aspx
> eller DIS sverige på http://www.dis.se/.

Det er da godt nok nogle grove betalinger, de forventer. Den gren får så
ligge urørt, øv.

> Ved ikke hvor godt denne dækker men der skulle også være kirkebøger
> der http://www.slaktdata.org/

Godt nok gratis, men kan end ikke finde den første, født 1892 i Malmö - så
det fører heller ingen vegne.

> Håber du finder det du har brug for.

Det gjorde jeg så desværre ikke, men tak for velviljen fra din side.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-10 15:28

Arne Nielsen wrote:

> Prøv, om du kan finde nogen, som forsker i de samme personer. Gedcomp
> er en mulighed:
> http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php

Så er vi tilbage ved diskussionen om Gedcom, der forudsætter et særligt
program installeret. Nogen hævdede for en måneds tid siden, at det er lidt
lige som XML. Men hvordan formateres data så, kan det ikke gøres i notepad?

> Ellers må du på landsarkivet og se på f. eks. skifter, lægdsruller
> m.m.

Tilbage til turene over Storebælt. Jeg bliver ruineret. Den sjællandske gren
får ligge.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-05-10 20:06

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Sun, 16 May 2010
16:27:43 +0200

> [...]
>lige som XML. Men hvordan formateres data så, kan det ikke gøres i notepad?

I princippet, jo - hvis du kender gedcom standarden godt nok.!
http://www.math.clemson.edu/~simms/genealogy/ll/gedcom55.pdf

Men det vil være halsløs gerning, når alle gode
slægtsforskningsprogrammer har det indbygget.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-10 19:05

Arne Feldborg wrote:

> I princippet, jo - hvis du kender gedcom standarden godt nok.!
> http://www.math.clemson.edu/~simms/genealogy/ll/gedcom55.pdf

I guder, det ser godt nok kompliceret ud. Hvorfor skulle der være noget i
vejen med html? Det kan sgu da kodes fejlfrit i hånden og tolkes af enhver
browser.

> Men det vil være halsløs gerning, når alle gode
> slægtsforskningsprogrammer har det indbygget.

Ja, tak.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-05-10 21:27

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Mon, 17 May 2010
20:04:57 +0200

>I guder, det ser godt nok kompliceret ud. Hvorfor skulle der være noget i

Den diskussion har vi jo haft, jeg gider ikke gentage argumenterne.

>vejen med html? Det kan sgu da kodes fejlfrit i hånden og tolkes af enhver
>browser.

Html og Gedcom er to vidt forskellige ting beregnet til hver sit formål.
Sålænge du ikke vil acceptere den simple kendsgerning, så tjener det
ikke noget formål at genoptage diskussionen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-10 18:13

Arne Feldborg wrote:

> Den diskussion har vi jo haft, jeg gider ikke gentage argumenterne.

OK, jeg har nu forsøgt med Family Tree Builder. Det er da et snotprogram.
For det første påstår det at jeg har indtastet 547 familiemedlemmer, når det
faktiske tal er 145. Der er en grænse på 250 personer for den gratis udgave.

En betalt udgave til 2500 personer (den billigste) koster 5 uro om måneden
eller over 500 om året inkl. moms - det er optrækkeri overfor en fattig
efterlønsmodtager.

Hvilke andre muligheder kan anbefales? Jeg har fundet en længere liste på
http://www.dis-danmark.dk/program/program.asp, men det siger ikke rigtg
noget om mulihederne. Hvad er andres erfaring?