Top 4 inden for de sidste år
Fra : Mr. D

Dato : 12-05-10 20:09

Så lige Avatar i aften igen med børnene. Det er fortsat en stor oplevelse og
fornøjelse, efter min mening. Det er en rigtig flot film... Og jeg forstår
ikke det kritikpunkt, der går ud på, at der mangler detaljerigdom. Hold da
op; der er jo skabt et helt økosystem, et sprog en kultur, et univers, et
eget solsystem med gasplanat og beboelige måner, og nok af mærkelige
synsindtryk til at skabe en del myter om dette folks og denne verdens ophav.
Dette er, som en kritiker har sagt, ikke en verden, der er et produkt af
blind evolution. Dette er intelligent design, måske af folket selv.

Jaja, så er der for meget hest og indianer, måske. Jeg kunne nok have tænkt
mig mindre indianer og mere kat. Og den obligatoriske tale til folket, og de
onde hvide osv. osv. men alt i alt er det altså en god oplevelse.

Jeg ved godt, at hvis man skal tale om yndlingsfilm inden for scifi,
fantasy, eventyr film, så er det nok:

Matrix
LotR
Star Wars

.... der skal nævnes, og selvfølgelig klassikere som

Alien
Terminator
Predator

.... og sikkert også

Dark City
13. floor

.... og mange mange flere

.... men jeg må sige at inden for de sidste år er der altså kommet fire meget
forskellige film, som jeg synes burde nævnes deroppe i de tynde luftlag
sammen med de andre. Fire film, som ikke har meget til fælles og som måske
også har hvert deres publikum, undtagen mig altså, der synes at de alle fire
har deres rigtig gode kvaliteter. Her kommer de i vilkårlig rækkefølge:

District 9
Cloverfield
Mist

.... er det ikke bare så rigtigt?