Grand Canyon - hvor hård er turen?
Fra : JcW

Dato : 13-05-10 12:42

Hej med jer.

Vi er et par, som i juli vil tage turen fra sydsiden af Grand Canyon (Yaki
Point) via. South Kaibab Trail til Bright Angel, hvor vi overnatter, og
næste morgen tager Bright Angel Trail op til kanten igen.
Når vi læser på det, får man meget blandede tilbagemeldinger om, hvor hårdt
det er. På amerikanske hjemmesider er det advarsel på advarsel... Men de
risikerer vel også at blive sagsøgt, hvis nogen skulle få en vabel.
Men måske der er nogen her i gruppen, som har prøvet turen? Hvor slemt er
det?
Vi har begge taget turen ned gennem Samaria-kløften på Kreta, så den kan
evt. bruges som målestok.

Mvh.

Fra : Jensb

Dato : 13-05-10 16:02

"JcW" <asdfsda@fddafsd.sdafs> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men måske der er nogen her i gruppen, som har prøvet turen? Hvor slemt er

Jeg har desværre ikke selv prøvet den endnu, men har lidt samme mistanke om,
at amerikanerne overdriver for ikke at risikere at blive sagsøgt. Se f.eks.
her hvor massere fortæller at de har taget turen på en dag:
http://www.tripadvisor.dk/ShowUserReviews-g143028-d109402-r63597411-South_Kaibab_Trail-Grand_Canyon_National_Park_Arizona.html#REVIEWS

I juli skal man selvfølgelig være opmærksom på varmen, da der jo er en del
varmere i bunden, så der er nok en god idé at i overnatter i bunden, så i
kan begynde opstigningen tidligt om morgenen. Ihvertfald når man ikke har
prøvet det før, og derfor ikke ved præcist hvor hårdt det er.

Men skriv endelig tilbage her i gruppen når i kommer hjem igen. Vil meget
gerne høre om jeres erfaringer.

Har i booket overnatningen i bunden?

Jens

Fra : JcW

Dato : 17-05-10 21:39

"Jensb" <ingen@spam.til.mig> wrote in message

> [...]
> prøvet det før, og derfor ikke ved præcist hvor hårdt det er.
>
> Men skriv endelig tilbage her i gruppen når i kommer hjem igen. Vil meget

Tak for svaret. Ja, vi har booket en campingplads dernede.

Fra : henningn

Dato : 13-05-10 13:09

Har prøvet godt nok for 20 år siden. Er man i nogenlunde form så kan
man sagtens komme op. Man er træt når man når toppen - men det er
besværet værd. Husk at starte opturen meget tidligt om morgenen. God
fornøjelse.

vh
Henning

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 13-05-10 21:47

[...]

----------
Enig. Gik kun ned til udsigtspunktet halvejs nede, og op igen samme dag, men
jeg vil ikke tøve med at gå hele vejen ned. De er MEGET forsigtige. De
advarede os mod at gå ned og op samme dag, men det gik relativt nemt. Husk
godt med vand, og notér på forhånd, hvor I kan fylde op undervejs. Der er et
par steder, så man behøver ikke at have det hele med. Husk at bestille
overnatning i god tid,

Kennet

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 15-05-10 07:10

> [...]
> Men måske der er nogen her i gruppen, som har prøvet turen? Hvor slemt er

Jeg har været i GC 3 gange nu, men har endnu ikke taget turen ned og op, men
har som du været vidne til de mange advarsler mange gange.
De handler primært om at drikke for lidt vand - det kan ikke siges tit nok.
Temperaturen svinger ca. 10 grader C. , dvs det er varmest nede, og gør I
turen i juli som du siger, så er der varmt - RIGTIG varmt. Tag desuden
energi-bars o.l. med til op-turen - det er på vej op at benene begynder at
ekse, når man går sukkerkold
Endelig har amerikanerne jo for en stor del ihvertfald, tendens til overvægt
og forkert kost, og dermed er der åbnet for et hav af følger når kroppen
presses lidt langt ud.
Dvs, alm. sund fornuft og nogenlunde fysisk form bringer Jer med temmelig
stor sikkerhed både ned og op sikkert.

Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Lars Clement

Dato : 16-05-10 20:56

"Niels Hejnfelt" <231260@orangenet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kroppen presses lidt langt ud.
> Dvs, alm. sund fornuft og nogenlunde fysisk form bringer Jer med temmelig

Jeg gjorde turen op ogt ned som 20 årig på en dag. Vi havde drukket tæt hele
natten så det var ret tåbeligt, men en spændende tur. Det var vildt varmt,
da vi skulle op men det gik. husk vand og salttabletter. Samaria er noget
nemmerer og ikke helt så varmt. God tur
--
Venligst

Lars Clement

Fra : JcW

Dato : 17-05-10 21:40

"Lars Clement" <mitefternavn@hejlsnet.dk> wrote in message

> [...]
> varmt,
> da vi skulle op men det gik. husk vand og salttabletter. Samaria er noget

Tak for svarene alle sammen

Fra : Hanne

Dato : 23-05-10 13:22

On May 13, 12:41 pm, "JcW" <asdf...@fddafsd.sdafs> wrote:
> [...]
> det?
> Vi har begge taget turen ned gennem Samaria-kløften på Kreta, så den kan

Jeg tog turen ned og op samme dag for nogle år siden. Ikke i specielt
god form. Det var hårdt, men op kom vi da. Hvis man er i form til at
gå opad i varme, så går det nok. Man har selvfølgelig mindre med på en
dagstur.

Jeg var der i april. Vi havde nattefrost (-5 grader) begge nætter oppe
på kanten og 40 graders varme i bunden ved middagstid. Og på den rute
kan (kunne) man ikke fylde op (andet end fra vandløb) på den nederste
halvdel.

Det er et fantisktisk sted, glæd jer!

Mvh
Hanne

[...]