Fjerne tæger/flåter.
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-05-10 15:17

Hej

Så er sæsonen for tæger/flåter vist startet.
Men det store spørgsmål er så: Hvordan fjernes de bedst fra hunden igen?
Næste spørgsmål: Er der tale om samme kryb (tæge / flåt)?

--
Uffe Bærentsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-05-10 18:20

Uffe Bærentsen tastede følgende:
> Hej
>
> Så er sæsonen for tæger/flåter vist startet.
> Men det store spørgsmål er så: Hvordan fjernes de bedst fra hunden igen?

Jeg bruger højre hånds tommel- og langefinger - har taget to i dag

Andre bruger et "mini-koben"

> Næste spørgsmål: Er der tale om samme kryb (tæge / flåt)?

Dunno!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian

Dato : 13-05-10 19:47

On 13-05-2010 16:17, Uffe Bærentsen wrote:
> Hej
>
> Så er sæsonen for tæger/flåter vist startet.
> Men det store spørgsmål er så: Hvordan fjernes de bedst fra hunden igen?
> Næste spørgsmål: Er der tale om samme kryb (tæge / flåt)?

Der findes mange forskellige måder at fjerne flåter på.
Nogle bruger en pincet-ligende ting, andre en koben-ligende ting og
nogle bruger blot er par fingrer.

En tæge og en flåt er ikke samme kryb:
Du kan læse lidt om forskellen her:
http://www.skovflaaten.dk/artikler.asp?PgID=741&1Mid=39&2Mid=59

Lidt OT:
Nogle hundeejerer bruger forskellige præperater mod flåter, som
reducerer antallet af "flåt-angreb". Det kan være meget fornuftigt, hvis
hunden ofte løber i en skov el. lign.
Der ændrer dog ikke ved at disse præperater er det rene gift.

Personligt fjerner jeg blot flåterne som jeg opdager dem.
Ifølge min dyrlæge har ingen hunde fået påvist at være smittet med
Borelia, eller være generet deraf.

Mvh.
Brian

Fra : Pwh

Dato : 15-05-10 12:14

Uffe Bærentsen, skrev:
> Hej
>
> Så er sæsonen for tæger/flåter vist startet.
> Men det store spørgsmål er så: Hvordan fjernes de bedst fra hunden

Sidst jeg fandt en på Angel nåede hun at drukne den inden jeg fik den fjernet,
så måske jævnlige svømmeture er godt mod tægeangreb.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 16-05-10 11:13

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg gør som Hans godt i bund med tommel- og langfinger omkring dyret og så
et snuptag og den er ude

Hanne/ som hader det kryb

Fra : Pwh

Dato : 16-05-10 18:04

Hm, skrev:

> Hanne/ som hader det kryb

Du kunne jo bare have ladet værer med at købe en schæfer

/Jens (som ikke hader sin hund)

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-05-10 10:32

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Men det store spørgsmål er så: Hvordan fjernes de bedst fra hunden igen?
> Næste spørgsmål: Er der tale om samme kryb (tæge / flåt)?

Mine favoritter er prioriteret rækkefølge.

1. Koben
2. Tægetang (rød og hvis plastik)

Tror ikke det er en god ide, at bruge fingrene, som foreslået. Man kan komme
til at trykke på den.

Havde ellers opfattelsen af at hunde var imune overfor Borrelia, men er her
i gruppen blevet gjort opmærksom på at de faktisk kan dø af det.

På den side jeg linker til her
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=14583 står bl.a.

<citat on>
Flåter skal fjernes hurtigt og effektivt. Brug en pincet eller flåtfjerner,
så hele hovedet kommer med ud. Undlad de gamle husråd med at nulre dem af,
drukne dem i olie eller bare hive til. Det en skrøne, at bagkroppen skulle
kunne vokse ud igen, hvis hovedet bliver siddende. Men flåterne kan nå at
tømme deres mave ud, og det øger risikoen for overførsel af
borreliabakterien.
<citat off>

Bjarne K.