Skærme
Fijala 3554
Ny 24" 1980x1200
Fra : Peter

Dato : 10-05-10 21:02

Hej, min CRT trænger nu til en tur overr genbrugsstationen, og jeg tænkte at
der her er nogen der kan give et godt tip.

Til daglig bruger jeg en Dell 2405 med S-PVA fin skærm til ca.5000 idag, men
hvad med S-IPS paneler er det lige så godt?

Har kig på:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=477420 HP LP2475W til
4050kr

Ellers er der
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=814236 HP ZR24w
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=477150 HP L2445w
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=813697 Samsung BX2440 LED
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=502160 Apple LED cinema 24"
Hvor skal man ellers kigge hen?

Mvh Peter

Fra : jk

Dato : 11-05-10 09:40

On Mon, 10 May 2010 22:02:04 +0200, "Peter" <FupDetHele@danmark.dk>
wrote:

> [...]
>
>Til daglig bruger jeg en Dell 2405 med S-PVA fin skærm til ca.5000 idag, men
>hvad med S-IPS paneler er det lige så godt?

Jeg har den hp lp2475. Er for så vidt godt tilfreds. Men den er
gammeldags m.h.t. rammetykkelse og energiforbrug, da den ikke er LED
backlight.

Det er samsung BX2440:

http://www.prad.de/guide/screen6123.html

25 watt i forbrug !

Hvis du kan leve med TN-panelet.

Det billigste avancerede panel (s-ips) med LED backlight er Apples:
http://www.prad.de/guide/screen4911.html

Drømmeskærmen er vel 30" med 2560x1600 pixels ?

Kræver dobbelt DVI kabel, så vidt jeg har forstået.

mvh

John

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 12-05-10 00:25

jk wrote:

> Hvis du kan leve med TN-panelet.

Hvis man planer om at rotere ens skærm og/eller til tider være to der
kigger på den, så er bare det en grund til at undgå TN-paneler. De
yderst begrændsede betragtningvinkler er temmeligt belastende,
eksempelvis bruger jeg en Samsung på arbejder der er vendt på højkant og
så skal jeg faktisk sidde i samme punkt altid for at få rimelige farver.

> Drømmeskærmen er vel 30" med 2560x1600 pixels ?

Dell U2711 med 2560x1440 er heller ikke værst. Jeg er glad for min og
den kan købes for godt 6K hvis man undlader at handle hos Dell.

Eller er næste skridt ganske rigtig en 30" og de starter ved ca. 10K for
en god, men lidt primitiv HP skærm der end ikke har OSD.

> Kræver dobbelt DVI kabel, så vidt jeg har forstået.

Dual link DVI kræves hvis du vil over 1920x1200, men det er fysisk et
kabel der blot sendes flere data igennem. De fleste nogenlunde nutidige
grafikkort understøtter dette, men går man 3-4 år tilbage var det kun de
mere fancy kort der gjorde det.

Det med drømmeskærme er noget mærkeligt noget. Jeg har netop, med
blødende hjerte, sat min Sony GDM-F520 til forærring i den blå avis
fordi U2711'eren har afløst den, men hvis mit skrivebord var større
ville den gamle drømmeskærm gøre i stedet tjeneste ved siden af min nye.
Gad vide hvad en drømmeskærm er om 5-10 år?

Mvh
Bruno

Fra : jk

Dato : 12-05-10 08:12

On Wed, 12 May 2010 01:24:31 +0200, "Bruno, Copenhagen - Denmark"
<dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> [...]
>eksempelvis bruger jeg en Samsung på arbejder der er vendt på højkant og
>så skal jeg faktisk sidde i samme punkt altid for at få rimelige farver.

Jeg har på jobbet en samsung 245B, der er med TN. Den er fuldt
tilfredstillende for mig, og at farverne skulle være ringere på den
end på min s-pva derhjemme, kan jeg dårligt bemærke. Den er dog alt
for lys. Så jeg hver morgen skal justere skærmintensiteten. Windows
(7) husker ikke indstillingen.
Hvis jeg undlader det, venter øjenlægen. Øjenkatar.

>Dell U2711 med 2560x1440 er heller ikke værst. Jeg er glad for min og
>den kan købes for godt 6K hvis man undlader at handle hos Dell.

Ja, det er da et interessant alternativ, den Dell U2711.
http://www.prad.de/guide/screen5897.html

130 watt er da også en post.

Det dobbelte DVI-kabel vil dog give mig besværligere brug end med min
HP 2475w.

Jeg arbejder ofte med 3 PC'ere på een skærm. HP'en omskifter let
imellem DVI (fortrukne), HDMI (næst foretrukne), VGA. Desuden har den
grafikport. Ialt 4 indgange.

Iøvrigt har Apples s-ips skærme i 24" eller mere altid imponeret mig
m.h.t. billede. Faktisk er de jo fra Philips.
24" er den eneste med LED backlight p.t., og det har jeg strengt taget
aldrig set i deres butikker. Kontrasten skulle jo være meget bedre.

Jeg ville nok vælge den samsung med LED backlight for de 25 watt,
eller 24" LED fra Apple, eller den Dell u2711. Det er jo en stigende
priskurve.

mvh

John

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 12-05-10 16:52

jk wrote:
> [...]
> end på min s-pva derhjemme, kan jeg dårligt bemærke. Den er dog alt
> for lys. Så jeg hver morgen skal justere skærmintensiteten. Windows

Farver kan være helt fine på et TN panel, men betragtningsvinklen er
meget kritisk og mange skærme er end ikke ægte 24 bit.

> 130 watt er da også en post.

Det er vist max - for det meste er vi pænt under 100 watt og i de her
kolde tider er det alligevel el-varme

> Det dobbelte DVI-kabel vil dog give mig besværligere brug end med min
> HP 2475w.

Jeg tror du misforstår. Det dobbelte kabel er kun dobbelt i mht. hvad
der sendes igennem.

> Jeg arbejder ofte med 3 PC'ere på een skærm. HP'en omskifter let
> imellem DVI (fortrukne), HDMI (næst foretrukne), VGA. Desuden har den
> grafikport. Ialt 4 indgange.

U2711'eren har en hel flok. DVI, Displayport, HDMI, VGA, Component,
Composite...

> Iøvrigt har Apples s-ips skærme i 24" eller mere altid imponeret mig
> m.h.t. billede. Faktisk er de jo fra Philips.

De er ikke dumme, men har typisk kun en indgang og vist ikke noget OSD.

> 24" er den eneste med LED backlight p.t., og det har jeg strengt taget
> aldrig set i deres butikker. Kontrasten skulle jo være meget bedre.

Apple's 27" iMac har LED og 2560x1440. Hvis man sammenligner prisen på
den med prisen på U2711 hos Dell får man næsten en gratis Mac(PC).

> Jeg ville nok vælge den samsung med LED backlight for de 25 watt,
> eller 24" LED fra Apple, eller den Dell u2711. Det er jo en stigende
> priskurve.

Enig mht. prisen. Samsung har jeg ikke specielt gode erfaringer, så
hellere BenQ, Dell, HP eller Sony.

Mvh
Bruno

Fra : jk

Dato : 13-05-10 00:03

On Wed, 12 May 2010 17:52:29 +0200, "Bruno, Copenhagen - Denmark"
<dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

>Apple's 27" iMac har LED og 2560x1440. Hvis man sammenligner prisen på
>den med prisen på U2711 hos Dell får man næsten en gratis Mac(PC).

Så bliver jeg helt misundelig på min yngste søn, der har anskaffet
sådan een og videresolgt 24" til ældste søn.

Det er noteret, - vidste jeg ikke.

mvh

John

Fra : Esben

Dato : 13-05-10 02:29

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har den hp lp2475. Er for så vidt godt tilfreds. Men den er
> gammeldags m.h.t. rammetykkelse og energiforbrug, da den ikke er LED
> backlight.

Den har været på markedet i et stykke tid, der er lige kommet en afløser HP
zr24w.

--
Esben

Fra : Peter

Dato : 12-05-10 23:02

"Peter" <FupDetHele@danmark.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Til daglig bruger jeg en Dell 2405 med S-PVA fin skærm til ca.5000 idag,
> men hvad med S-IPS paneler er det lige så godt?

Tak indtil nu, http://www.prad.de er en helt fin side, men
http://www.flatpanels.dk er også meget nyttig. og http://www.edbpriser.dk
's niveau er faldet uhyggeligt lavt.

Lige nu overvejer jeg HP ZR24w (3100kr) men Dell U2410 (4000Kr) får bedre
anmeldelse på flatpanel.dk og mindre gode på prad.de, Er der nogen som kan
forklare hvad tyskernes kritik betyder?
Næste trin opad bliver HP LP2475W (4400kr)

http://www.tftcentral.co.uk/articles/content/ips_technologies.htm er der
en god forklaring på de forskellige IPS varianter.

Min favorit skærm er ikke over 24" og har 1980x1200 det giver dot pitch på
0,27 og passer helt fint til mig. Og strømforbrug på 50-70w er fuldt
acceptabelt.

Mvh Peter

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1253521464 = U2410
http://www.prad.de/new/monitore/test/2010/test-dell-u2410.html
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1272365524 = ZR24W
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1265621507 = U2711
http://www.prad.de/new/monitore/test/2010/test-dell-u2711.html
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1231768464 =
LP2475W
http://www.prad.de/new/monitore/test/2008/test-hp-lp2475w.html

Fra : Morten

Dato : 15-06-10 19:59

> Har kig på:
> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=477420 HP LP2475W til
> 4050kr

Bruger den på arbejdet. Udemærket skærm hvis man dog lige ændre
farvetemperatur til 5000 K. For den virker noget højere i temperaturen end
det indstillingen påstår. Svarer vel så til de fleste andre når de står på
6300 så hut jeg visker.

Men ellers synes jeg betragtningsvinkler og farver fine (når man altså
sætter farvetemperaturen ned fra default 6300 til 5000, men det er gjort i
en håndevending).
Og den er tilmed ret hurtig, det plejer IPS paneler ikke at være og det er
jo heller ikke nødvendigt til kontorbrug, der er farver mv. vigtigere. Men
opdagede i Visual Studio at den kunne "highlighte" funktionerne med en
mærkere baggrundsfarve ved at holde musen et bestemt sted. De første par
gange troede jeg skærmen havde løs forbindelse, for havde aldrig lagt mærke
til det på den gamle selvom den også havde fine farver og et godt panel, men
den var åbenbart så langsom at der opdagede jeg det ikke idet musen har kørt
over stedet.

Mvh
Morten

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 16-06-10 00:14

Morten wrote:
> Og den er tilmed ret hurtig, det plejer IPS paneler ikke at være og det
> er jo heller ikke nødvendigt til kontorbrug, der er farver mv.
> vigtigere.

IPS er blevet bedre, eller måske er det bare elektronikker som styrer
dem der laver tricks så de opleves bedre

> [...]
> farver og et godt panel, men den var åbenbart så langsom at der opdagede
> jeg det ikke idet musen har kørt over stedet.

Det kan ikke være et spørgsmål om, at den gamle ikke var en ægte 24 bit
skærm og derfor ikke viste så mange nuancer?

Jeg ved at Windows viser en lidt mørkere baggrund bag navnekolonnen i en
detaljeret filliste, men på mange skærme så ses den forskel ikke og jeg
tænker det måske er noget tilsvarende du har oplevet.

Mvh
Bruno