AVATAR ( prøver igen ) ( lad være med at l~
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 10-05-10 01:57

Nå nu har jeg lånt den med dts lyd ... jeg har siden første forsøg på at se
den erfaret der er oprettet støtte grupper for fans der er kommet i krise
over at skulle træde ud af dette univers og instruktøren giver sin mening
til kende ( og bliver taget seriøst ) vist nok i spørgsmål om regnskovs
indianer .. så nu er den sat på ...efter 5 minutter tryggede jeg på den
funktion der fortæller hvor lang tid filmen var 2 t 40 minutter - jeg tænkte
det er LØGN ... havde håbet på 1 t 50 min ... nå jeg har fulgt med så godt
som jeg nu kunne de første 37 minutter .... også kom jeg frem til jeg godt
lige kan tjekke mails gå på facebook og læse news indlæg imens og jeg kikker
op en gang i mellem ... efter ca. 1 t og 7 min er hvad jeg formoder er hoved
personen ude at flyve på ryggen af en slags øgle ( med vinger ) ... det går
der så noget tid med .. og nu 1 t 20 min hænde er han tilbage i hvad jeg
formoder er den virkelige verden ... jeg har endnu ikke rigtigt fundet ud af
om han kommer ti det andet land i en slags drømme tilstand eller om han rent
faktisk tager bolig i en eller grøn opgraderet spril ... kan også se at der
er en kærligheds historie hvor manden der ude i den fysisk virkelighed har
mistet førligheden over sine ben - er blevet redet / oplyst osv. af denne
dame ( håber jeg da ) ... det vil være lidt sært hvis det i virkeligheden er
en mand ... Nå 1 t 24 minutter nu kysser de og jeg tror der finder et
samleje sted og vores hoved person der har fået skægvækst vågner op i en
sink kiste ( meget kort ) og spørger sig selv hvad det i virkelighederne er
han laver ... spænende ... så nu er der 1 time og 10 minutter tilbage jeg
tror vores helt er ved at rede regnskoven ...ligger og overvejer om man
måske kunne se filmen af nogen gange måske tage 40 minutter hver dag til den
er færdig , men det går ikke jeg for den ALDRIG SET FÆRDIG ... så det er nu
eller aldrig
regnskoven skal redes ( en tanke jeg er helt for - hvis det skulle
interessere nogen ) ...1 t 37 nå ...man må sige sigourny weaver ( spørg mig
ikke hvordan hendes navn staves ) hun lever sig meget ind i rollen .. og nu
Hmm ser det ud som om at menneskene er i gang med at fælde skoven og de er
ved at jage lokal befolkningen ud med jeg tror det er tåre gas ... men de
vil stadigt ikke gå så er det tid til missiler ...tid der er givet godt ud
kommer ikke dårligt igen der er 58 minutter tilbage og et optimistisk skøn
må være man kan træge 6-7 minutter fra i rulle tekster .... jeg har set
mange afsnit af både Dollars og Dallas men ikke af melros place der er mere
nervepirrende ind dette ...ups der kom lige en vigtig mail så der røg vist
20 minutter der er gået 2 t og 01 minut en eller anden er død , jeg tror
det er i en go sags tjeneste ....( meget bevægende ) ....og nu vil
himmelfolket gøre fælles sag med nogen jeg ikke lige kan huske om de er
nævnt før i filmen ... også er det tid til at flyve på øglerne ( med
vinger ) igen ... ja også flyver de - hvis jeg ikke tager fejl så byder
soundtracket på noget stryger musik og lur mig om der ikke er et enkelt
blæse instrument i mellem
og der sgu da også kor .... ja ja ...hvor fan er nu min keighter ??? nå ja
jeg ligger på den - imho så kræver en go film 1 go seng 1 dyne og 3 puder i
ryggen ( og det har jeg ) samt og det er vigtigt en plastik bakke med kaffe
kande kop og askebære - ta mit ord for det er en go ide har væltet mindst 25
kopper kaffe i min seng ... og er der noget der bare er træls så er det ,
det !!!
Nå der er nu gået 2 timer og 12 minutter - de onde er efter de gode og
nogen af de onde har kæmpet med deres samvittighed og er blevet gode ... det
begynder at minde lidt om sf version af en western ...og de gode har til
hest og på øgle ryg held i kampen i med bue og pil i mod maskine geværer at
få en eller anden form for et overtage ( tror jeg nok ) ....jeg tror ikke
der kan være mere ind en halv time igen ...kommer til at tænke på ( ved ikke
hvorfor ) men min historie lære på HF tog altid 2 albyler inden han gik i
seng når han havde været ude at drikke mange øl - hvad tog de værste tømmer
mænd ( det havde jeg faktisk glemt ) men hwa det er også 25 år siden ..så
er den sgu færdig 2 t 35 minutter til rulle tekster og der køre nu en let
fordøjelig pop sang til rulle teksterne - jeg ville i sandhedens tjeneste
også have været overrasket hvis det havde været Bon Scott med Hell aint a
bad place to be !
Nå men det er mit indtryk enden var go - jeg holdt godt nok mere øje med min
pc ind skærmen den sidste have time - fik lige på plads hvordan jeg ville få
noget grafik til MÅSKE at passe sammen med en html skabelon jeg har fået
lavet ... Nå tilbage til filmen .. det eneste jeg med sikkerhed kan sige er
at den skal jeg ikke se igen ... men altså hvis man er til animationer
eventyr osv. som jeg skrev sidst så tror jeg det lige er filmen for dig - er
du sådan en som mig der synes at the big chill er en skide go film - så er
det måske ikke lige dig ...

Bedste hilsner
Bo MM

Fra : Zeki

Dato : 10-05-10 04:31

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> version af en western ...og de gode har til hest og på øgle ryg held i
> kampen i med bue og pil i mod maskine geværer at få en eller anden form

Eller som denne anmelder udtrykker det:

"In the late 19th Century, a Civil War soldier who's been injured in battle
accepts a posting to a remote outpost in the untamed Western frontier,
hoping to "find himself." He soon meets and becomes ingratiated with a tribe
of Native American Indians. He's so enamored by the natives that he falls in
love with one of their women and abandons his military career. He must learn
the tribe's language, must undergo its rituals, and must survive a dangerous
test of courage by hunting buffalo. He's not only accepted into the tribe,
but soon proves himself to be its very best warrior. He quickly becomes its
leader, and must use his superior white man skills to defend the helpless
natives from his former military colleagues, who have gone mad with greed
and are trying to drive the natives out of their land.
Oh, wait a minute. I'm sorry, that's the plot of Kevin Costner's 1990 Oscar
winner and blockbuster hit 'Dances with Wolves'. What was I thinking? Let me
try this again."

http://bluray.highdefdigest.com/2915/avatar.html

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 10-05-10 12:22

Zeki <zeki@dk> declared in:
4be77ddf$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :
> [...]
> Costner's 1990
> Oscar winner and blockbuster hit 'Dances with Wolves'. What was I

Udover at Bo tilsyneladende STADIG nægter at give filmen en chance
(jeg tror vi skal indse at det bare ikke er hans smag), så har jeg
intet at sige til de præsenterede kommentarer.

.... At de præsenterede kommentarer så heller ikke på nogen måde har
noget at sige om filmen, går tilsyneladende over kommentatorernes
og posternes hoveder.

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-05-10 13:32

"Thomas Hejl Pilgaard" <t.pilgaard@adslhome.dk.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> ... At de præsenterede kommentarer så heller ikke på nogen måde har
> noget at sige om filmen, går tilsyneladende over kommentatorernes

Vi oplevede "Avatar" i blu-ray og en 42" skærm hos min datter forleden
aften. Jeg blev glædeligt overrasket over denne pragtfulde film. Jeg var
tryllebunden af de fantasifulde billeder, og den var da i allerhøjeste grad
også spændende.

Der er selvfølgelig mange der har en anden smag, og det må man så
respektere. Det er i mine øjne en højst seværdig film, og jeg synes at den
fuldt ud har fortjent de mange Oscar's den blev belønnet med. Jeg kan derfor
på de varmeste anbefale den.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-05-10 15:10

Tove Krieger wrote:
> [...]
> at den fuldt ud har fortjent de mange Oscar's den blev belønnet med.
> Jeg kan derfor på de varmeste anbefale den.

Men historien LYDER altså som noget, man har set 50 gange før.

Per V
--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 10-05-10 16:36

Per Vadmand <perve@pervadmand.dk> declared in:
4be81397$0$272$14726298@news.sunsite.dk :

> Men historien LYDER altså som noget, man har set 50 gange før.

Den sætning blev første gang ytret i et græsk amfiteater for over 2000
år siden... Den er ytret *mange* gange siden.

Avatar fik ikke en Oscar for historien.
Det ER der film, der gør.
Det er DEM, man ser for historiens skyld. Ikke Avatar.

Det ikke bare lyder som en historie man har hørt før, det ER en historie
man har hørt før. - Som så mange andre film.

Fra : Zeki

Dato : 10-05-10 16:45

"Thomas Hejl Pilgaard" <t.pilgaard@adslhome.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Avatar fik ikke en Oscar for historien.
> Det ER der film, der gør.
> Det er DEM, man ser for historiens skyld. Ikke Avatar.

Og her er endnu et citat fra samlingen:

"En god film indeholder tre ting: En god historie, en god historie og en god
historie." (Alfred Hitchcock)

James Cameron HAR bevist at han kan lave (banebrydende) flotte, visuelle,
tekniske film med "gode historier." 'Avatar' er dog ikke én af dem, IMO.

Der er intet originalt over historien (som der f.eks var med den fabelagtige
'District 9'), hvad der er synd. Som anmelderen også siger:

"Our protagonist Bland Heroman (Sam Worthington) is barely more developed.
One huge problem with the story is that there's no dilemma for him. The
villains are so over-the-top evil, and the Na'vi are so ridiculously good
and pure and wonderful, that there's no real conflict. There's no decision
he has to make. Of course he's going to join the Na'vi. Why wouldn't he?
What other decision could there possibly be? The story would be better
served if the hero had to face up to a moral dilemma.

Suppose also that the Na'vi weren't so angelic and perfect and saintly, and
weren't such physically appealing humanoids. What if they had a more
realistic mix of positive qualities, negative qualities, and just "alien"
qualities that the hero doesn't understand at first? That would make his
decision much harder, and ultimately worthwhile. Compare 'Avatar' to
'District 9'. In the latter, the hero loves his old life. He doesn't want to
join the aliens. He thinks they're dirty and disgusting and vile. When he
starts to turn into one, he desperately wants to go back. Over the course of
the movie, he's forced to confront his prejudices and beliefs, and to see
the aliens in a much more complex understanding. He finally recognizes that
what he himself had been doing to them was wrong. Only then does he make the
decision to do the right thing. Because he knows that he has to, despite
initially not wanting to. That's a much richer and more rewarding character
journey. And the director carries us through that arc with almost a full
hour less time than Cameron wasted on 'Avatar'. Yet the movie still has
plenty of action, excitement, CG eye candy, and sci-fi thrills."

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 10-05-10 17:38

Zeki <zeki@dk> declared in:
4be82a0c$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :

> "En god film indeholder tre ting: En god historie, en god historie og
> en god historie." (Alfred Hitchcock)

Det ER en god historie.
Og som så mange andre gode historier, tager den ikke skade af en
genfortælling i nye klæder.

> Der er intet originalt over historien (som der f.eks var med den
> fabelagtige 'District 9'), hvad der er synd.

"Original historie" og "god historie" er ikke det samme.

> One huge problem with the story is that there's no dilemma
> for him.

Det er jeg ikke enig i.

Du kan da kalde det et simpelt dilemma, men det ER et dilemma.
Det er jo ikke en film i den genre, hvor dilemmaet skal være
af hjernevridende filosofisk natur.

> Of course he's going to join the Na'vi. Why wouldn't he?
> What other decision could there possibly be?

Moralske fortællinger som disse, handler ikke om at stå overfor
et uoverskueligt pest eller kolera valg. Det handler mere om at
formidle den 'rette' moralske indstilling.

Avatar er ikke Se7en (med hensyn til det moralske valg i slutscenen).
Vi er i eventyr genren. Dér er valgene meget mere åbenlyse.

Fra : Zeki

Dato : 10-05-10 18:22

> Zeki <zeki@dk> declared in:
> 4be82a0c$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :

> Det ER en god historie.

Jamen, så synes du da det. Der var intet i historien jeg ikke havde set før.
Ingen orginalitet, IMO.

Som jeg skriver, er det synd, for alt andet er fantastisk.

> "Original historie" og "god historie" er ikke det samme.

Ja, men en god historie du HAR set før bare i en anden indpakning, er intet
værd i min bog sammenlignet med en god og orginal historie som du IKKE har
set (f.eks 'District 9')

> Avatar er ikke Se7en (med hensyn til det moralske valg i slutscenen).
> Vi er i eventyr genren. Dér er valgene meget mere åbenlyse.

Jeg havde tilsyneladende højere forventninger til historien (og James
Cameron) end dig.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 11-05-10 05:51

Zeki <zeki@dk> declared in:
4be840a8$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :
> [...]
> set før. Ingen orginalitet, IMO.
>
> Som jeg skriver, er det synd, for alt andet er fantastisk.

En historie kan sagtens være god, uden at være original.

> Ja, men en god historie du HAR set før bare i en anden indpakning, er
> intet værd i min bog sammenlignet med en god og orginal historie som
> du IKKE har set (f.eks 'District 9')

Okay.
Det er så din smag.
Du syntes heller ikke Star Wars var noget værd? Matrix?
<http://www.patheos.com/Resources/Additional-Resources/Something-Borrowed-Something-Blue.html>

Nej, ikke højere.
Blot anderledes.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-05-10 19:42

"Thomas Hejl Pilgaard" <t.pilgaard@adslhome.dk.dk> skrev i en meddelelse
> Zeki <zeki@dk> declared in:
> 4be82a0c$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :

> Det ER en god historie.

Nahh ..

> Og som så mange andre gode historier, tager den ikke skade af en
> genfortælling i nye klæder.

Bestemt jeg mener hvor mange neuancer er der på en kærlighedes film
til sidst er det bare et spørgsmål om hvor go den er ...

Fra : Mr. D

Dato : 10-05-10 18:01

"Zeki" <zeki@dk> skrev i meddelelsen

> "En god film indeholder tre ting: En god historie, en god historie og en
> god historie." (Alfred Hitchcock)

> Der er intet originalt over historien (som der f.eks var med den
> fabelagtige 'District 9'),

Avatar har en god historie. Så god, at den er blevet fortalt mange gange og
i mange former, farver og flavors. Man kan ikke sætte lighedstegn mellem god
og original, hvis man her mener, at original betyder "Ikke fortalt før".
Gode historier bliver fortalt mange gange. Og Avatar er en af de smukkeste
og bedst fortalte historier, der findes af nogen historie overhovedet. Robin
Hood er også en god historie, og nu bliver den også fortalt igen.

I øvrigt er D9 en af de bedste scifi film, der nogensinde er lavet, efter
min mening, men har vi ikke hørt den apartheid historie før i mange
afskygninger? Og prøver den ikke bare det samme, som én gang er forsøgt i
Alien Nation, at fortælle en beretning om fremmede fra andre verdener, som
ikke er farlige insekter eller overjordiske gudeskønne næstekærlige
frelsere, men blot mennesket i en anden udformning på godt og ondt? Eller
historien om manden, der forvandles til det eller dem, han hader og afskyr?

.... ja, jeg spør' bare

Simon

Fra : Zeki

Dato : 10-05-10 18:30

"Mr. D" <sigri@detiparantesenemail.dk> skrev i en meddelelse

> "Zeki" <zeki@dk> skrev i meddelelsen

> Avatar har en god historie. Så god, at den er blevet fortalt mange gange
> og i mange former, farver og flavors.

Ja, Pocahontas møder Kevin Costner i 'Danser med Ulve'.

Been there, done that.

For mig var det bare trist at Cameron ikke ville mere med historien end
genfortælle andres historier bare i en ny indpakning.

>Robin Hood er også en god historie, og nu bliver den også fortalt igen.

Forskellen er bare Ridley Scott er en bedre historiefortæller end Cameron,
IMO.

> I øvrigt er D9 en af de bedste scifi film, der nogensinde er lavet, efter
> min mening, men har vi ikke hørt den apartheid historie før i mange
> afskygninger?

Kernen i D9 er den almindelige fyr Wikkus' moralske dilemma samt
detaljerigdommen - f.eks det med at de er vilde med kattemad - samt den
helt igennem fantastiske klipning. Synes det var helt fortjent at den blev
nomineret til fire Oscars, herunder bedste film og manuskript.

At sammenligne den med 'Alien Nation' synes jeg er en fornærmelse.

Fra : Mr. D

Dato : 10-05-10 19:03

> Ja, Pocahontas møder Kevin Costner i 'Danser med Ulve'.

Avatar fortæller historien bedre end Danser med ulve

> Been there, done that.

Det gør ikke historien dårligere. Man kan ikke sige, at Prinsessen på ærten
ikke har en god historie, bare fordi man har hørt den før.

> Forskellen er bare Ridley Scott er en bedre historiefortæller end Cameron,
> IMO.

Det bliver sikkert en udemærket film, men Kevin Costner har allerede fortalt
den historie rigtig godt, og det har Errol Flynn og Mel Brooks for den sags
skyld også. Desuden kan Russel Crowe ikke spille Robin Hood. Hood var en
ganske slank og atletisk, grænsende til det tynde, mand. Han havde et
forfinet ansigt med fipskæg, og kunne bære tights, uden at man kom til at
le. Det kan den firskårne, rundhovedet bulderbasse til Crowe slet ikke.

> Kernen i D9 er den almindelige fyr Wikkus' moralske dilemma

Men er det originalt, at han har et dilemma i forhold til racisme og
apartheid?

> samt detaljerigdommen - f.eks det med at de er vilde med kattemad - samt
> den helt igennem fantastiske klipning. Synes det var helt fortjent at den
> blev nomineret til fire Oscars, herunder bedste film og manuskript.

Helt enig. D9 ER en fantastisk film. Men mener stadig at den og Avatar
skulle have delt flere Oscars, og kan ikke se, at den ellers udmærkede Hurt
Locker var SÅ god. Det ligner et karaktérmord, at Avatar i den grad blev
overset.

> At sammenligne den med 'Alien Nation' synes jeg er en fornærmelse.

At påstå, at jeg sammenlignede den med Alien Nation, synes jeg er en
fornærmelse. Læs mit indlæg igen.

Simon

Fra : Zeki

Dato : 10-05-10 19:17

> "Zeki" <zeki@dk> skrev i meddelelsen

> Avatar fortæller historien bedre end Danser med ulve

Så 'Avatar' fortæller 'Danser med Ulves' historie bedre end 'Danser med
Ulve'?

Øhh...jamen, okay så.

> Det bliver sikkert en udemærket film, men Kevin Costner har allerede
> fortalt den historie rigtig godt, og det har Errol Flynn og Mel Brooks for
> den sags skyld også. Desuden kan Russel Crowe ikke spille Robin Hood.

Udtaler du dig tit om film og en skuespillers formåen i selvsamme, selvom du
ikke har set den?

Minder mig om dengang hylekoret mente at Daniel Craig aldrig kunne blive en
god Bond. To uger efter 'Casino Royale' var det kor forstummet.

> Hood var en ganske slank og atletisk, grænsende til det tynde, mand.

Nej! Din forestilling om Robin Hood er at han er en "slank, atletisk mand"
fordi Hollywood har skabt dette image.

Da jeg var i Nottingham i 1996 viste den statue der var blevet rejst af ham
en noget anden figur. Snarere høj, muskuløs, lettere buttet.

>Han havde et forfinet ansigt med fipskæg, og kunne bære tights, uden at man
>kom til at le.

I følge hvem?

>Det kan den firskårne, rundhovedet bulderbasse til Crowe slet ikke.

Tights? Nå, jamen okay. Siden Ridley Scotts version af Robin Hood næppe vil
indeholde en Russel Crowe i "tights", så må du jo hellere holde dig langt
væk.

Fra : Max

Dato : 10-05-10 19:30

Hej Zeki

> Minder mig om dengang hylekoret mente at Daniel Craig aldrig kunne
> blive en god Bond. To uger efter 'Casino Royale' var det kor
> forstummet.

Nu har Daniel Craig jo aldrig spillet James Bond.

Max

Fra : Mr. D

Dato : 10-05-10 21:52

> Så 'Avatar' fortæller 'Danser med Ulves' historie bedre end 'Danser med
> Ulve'?

Ja, det gør den, lige med den twist, at Danser med ulve temaet ikke er Danse
med Ulves. Det er en klassisk historie. Og selvom D9 er mere i min smag, så
er den store forskel - udover dogme vs Final Fantasy udtrykket - vel bare at
den ene film bæres frem af en helt og den anden af en anti-helt.
Forvandlingstemaet er vel næsten det samme? Begge film fabulerer over hvid
skyld, hvilket godt kan være trættende efterhånden. Begge handler om den
hvide, som lader sig forvandle til en "primitiv", bliver en del af den
primitive kultur, og i sidste ende redder den fra sin egen hvide race. Mens
Avatars helt elsker sin nye rolle, hader D9s antihelt sin egen situation -
men skæbne, det deler de da.

Hvis Avatars tema er Danser med Ulves historie, kan man så ikke sige, at det
bare er den samme historie fortalt for den næste generation - lidt ligesom
den nye Alice i eventyrland?

men, men ... Danser med Ulve er ikke først på banen. Enemy Mine har gjort
det før, manden de kaldte hest, og det har Klit også, både i bog og film. I
alle film sker der en forvandling,en åbenbaring af tingenes reelle tilstand,
og et forræderi mod egen race i moralens hellige navn (Terminator 2?). Og
Avatar er ikke den sidste. Er ikke også denne her "Sådan opdrager du din
drage" eller hvad den nu hed en variation over samme tema, hvor den lille
dreng bliver en del af dragernes verden, for der at lære at forstå dem, som
han burde hade og foragte? Og er dette ikke også en ret genial fortælling af
samme historie?

eller ...?

Desuden er jeg enig med Nasu og Brad Ideas i, at dette måske slet ikke er
det simple Danser med Ulve plot genfortalt, men at der her ligger noget
dybere. Der er så mange ting i naviernes verden, som tyder på, at vi her
ikke har med et primitivt folk at gøre, som overfaldes af de hvide dominante
kolonister. Det virker til, at de stammer fra en højt udviklet civilation
med stor teknisk kunnen. De - og hele deres verden - er ikke blot
evolutioneret, men er skabt. De har valgt en anden vej - den vej, vi i dag
kalder "simple living" og "Tilbage til naturen". Og det har de gjort på
trods af, at de rent faktisk kunne have valgt den samme vej som deres
modstandere. Først tror man, de er primitive, men efterhånden går det op for
én, at de er langt mere avancerede end menneskene, og at det er menneskene,
som er primitive. Havde europæerne valgt denne vej, da de indtog Amerika,
ville de måske have haft dette Pandora der, hvor der nu kun er beton, asfalt
og oliepøler.

Hvis dette er historien, er det ikke Danser med Ulve genfortalt, men snarere
en hypermoderne ny fortælling ud fra det, Brad Ideas kalder et
"post-singularity culture meets humanity" tema. Et tema om en avanceret
civilisation, som i en hyperkompleks verden tager den eneste rigtige
beslutning - den vi også er nødt til at tage i dag, hvis vi skal redde vores
verden - nemlig at vende tilbage til de naturlige veje. Filmen handler om
den situation, vi står i i dag, og ikke om den situation, den hvide race
stod i, da den udøvede folkemord i koloniernes navn. Det alvorlige bliver,
at nogen ved, at vi må forvandle os til Na'vier, mens andre ikke forstår
dette. Og disse andre bliver fjende af os og den verden, vi forsøger at
redde. Hvad vil vi være i år 2154? Na´vier eller deres fjender? Hvilken
verden vil vi leve i i år 2154? Sullys ødelagte jord eller Pandoras
forunderlige verden. Valget skal tages nu.

Så her er en genial original ny fortælling, der rammer lige i plet af vor
tids store skisma... eller hva?

http://nasu-dengaku.livejournal.com/264707.html
http://ideas.4brad.com/avatar-isnt-dances-wolves-its-another-plot

> Udtaler du dig tit om film og en skuespillers formåen i selvsamme, selvom
> du ikke har set den?

Ja, ind imellem

> Nej! Din forestilling om Robin Hood er at han er en "slank, atletisk mand"
> fordi Hollywood har skabt dette image.

Nope, han er bare atletisk og slank

> Da jeg var i Nottingham i 1996 viste den statue der var blevet rejst af
> ham en noget anden figur. Snarere høj, muskuløs, lettere buttet.

Men så er den forkert. Blev den ikke givet af Clay Esquire i 1949? Louis
John Rhead (f. 1857) har ved flere lejligheder illustreret Robin Hood, som
jeg er sikker på han i virkeligheden var (og dette er langt tid før
Hollywood og din statue), og her er han slank, høj og med fipskæg. Det samme
har Howard Pyle (1883) og Frank Godwin (f. 1889).

.... Og må han ikke også være slank, forfinet og med et veltrimmet fipskæg?
Han er jo Lille Johns totale modsætning i alt i beretningen, ligesom han som
fin adelsmand må stå i stærk kontrast til hans gæve venner i skoven, der
alle er simple og grove folk. It makes sence, you see

> Tights? Nå, jamen okay. Siden Ridley Scotts version af Robin Hood næppe
> vil indeholde en Russel Crowe i "tights", så må du jo hellere holde dig
> langt væk.

Æh, mener du ikke omvendt. Hvis Crowe ikke er i thights, kan jeg jo udmærket
se den.

simon

Fra : Zeki

Dato : 11-05-10 06:21

> [...]
> lille dreng bliver en del af dragernes verden, for der at lære at forstå
> dem, som han burde hade og foragte? Og er dette ikke også en ret genial

Jo, bestemt. Men som sagt så havde jeg bare forventet mere af filmen end at
få leveret en genfortælling.
Da Cameron lavede 'Titanic', som både har været som film og tv-serie før,
begik han den genialitet (like it or not) at gøre det til en
kærlighedshistorie mellem to der ikke kunne få hinanden sat ind i en faktuel
historisk ramme. Tro ikke at filmen havde fået samme enorme succes hvis det
blot havde fulgt den standariserede katastrofefilm-formel, som f.eks 'Dantes
Peak' eller '2012'.

På samme måde så tror jeg at 'Avatar' kunne have været et mesterværk frem
for bare en flot, teknisk fantastisk genfortælling, hvis Cameron havde
bevæget sig væk fra formlen over samme tema. Bare en anelse.

Fra : Kim2000

Dato : 11-05-10 13:21

> [...]
> for bare en flot, teknisk fantastisk genfortælling, hvis Cameron havde
> bevæget sig væk fra formlen over samme tema. Bare en anelse.

Du står meget alene med betragtningen om at Avatar ikke er et mesterværk.

Fra : Zeki

Dato : 11-05-10 13:28

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> "Zeki" <zeki@dk> skrev i meddelelsen

> Du står meget alene med betragtningen om at Avatar ikke er et mesterværk.

Ingen tvivl om at filmen er et teknisk mesterværk, men som helhed - nej.
Deraf "kun" tre Oscars.

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-05-10 13:45

Zeki wrote:
> "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen tvivl om at filmen er et teknisk mesterværk, men som helhed -
> nej. Deraf "kun" tre Oscars.

Så alene står han nu heller ikke. Jeg har set mange indlæg både her og på
Facebook med samme kritik af filmen.

Per V

Fra : Zeki

Dato : 11-05-10 13:57

"Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i en meddelelse

> Så alene står han nu heller ikke. Jeg har set mange indlæg både her og på
> Facebook med samme kritik af filmen.

Ja, den generelle kritik af filmen går på handlingen og rollerne som af
mange opfattes - beklager udtrykket - noget "2D", modsat filmens tekniske
kvaliteter som er helt i top.

Men når alt kommer til alt, handler det jo om folks forventninger. For mig
er den gode historie og fortællestilen central. 3D eller ej, er det altid
med de briller på at jeg først og fremmest sætter mig til rette i sædet.
Derfor blev jeg også skuffet.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-10 18:19

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> Du står meget alene med betragtningen om at Avatar ikke er et mesterværk.

Du står meget alene med betragtningen om, at Avatar er James Cameron's
mesterværk.

The Terminator, Terminator 2, Aliens og The Abyss.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 14-05-10 07:12

"Thomas" <wasd> declared in:
4bec3492$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk :
> "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> Du står meget alene med betragtningen om, at Avatar er James Cameron's
> mesterværk.

Den betragtning synes jeg da heller ikke at have set Kim udmelde?

--

Permanently behind me: SWG & Age Of Conan.
Currently playing: WoW, LOTRO, WAR & Aion.

Fra : Mr. D

Dato : 11-05-10 18:05

> [...]
> for bare en flot, teknisk fantastisk genfortælling, hvis Cameron havde
> bevæget sig væk fra formlen over samme tema. Bare en anelse.

Jeg tror ikke, vi er så uenige endda, men forstår ikke, at du kommenterede
dette og ikke teorien om Avatar som et "post-singularity culture meets
humanity" tema. Det var den mest geniale del af mit indlæg, synes jeg. Og i
det perspektiv, hvis det holder, er det jo en knaldhamrende original og
hypermoderne historie - der dog stadig moraliserer over hvid skyld, hvilket
efterhånden hænger én langt ud af halsen.

simon

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-05-10 20:22

Mr. D wrote:
Kevin Costner har allerede
> fortalt den historie rigtig godt,

Det kan du da ikke mene! Costner er latterlig som actionhelt. Hans eneste
gode film er dem, hvor han går i jakkesæt (JFK, The untouchables etc.). I
Robin Hood dukker Sean Connery op i de sidste fem minutter og illustrerer
tydeligt alt det, Costner mangler.

Per V

Fra : Mr. D

Dato : 10-05-10 21:58

"Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i meddelelsen
> Mr. D wrote:
>
> Det kan du da ikke mene!

Jo, jeg syntes faktisk, han gjorde det rigtigt godt. men jeg er vist ikke
den bedste til at vurdere Costner. jeg synes jo også, at Waterworld var
langt bedre end kritikerne gjorde den til.

Simon

Fra : Jesper

Dato : 10-05-10 23:44

Mr. D <sigri@detiparantesenemail.dk> wrote:

> [...]
> den bedste til at vurdere Costner. jeg synes jo også, at Waterworld var
> langt bedre end kritikerne gjorde den til.

....Især i den lange version, der er ude på US DVD. Godt nok er der nogle
logiske huller så guderne må forbarme sig. Eksempelvis befinder New York
sig lige under overfladen, samtidigt med at Mount Everest, der er 8848 m
høj, lige stikker tippen over vandet. Det er ulogiskheder jeg dog
sagtens kan leve med, det er en flot film med en søde Jeanne Tripplehorn
og en sjov Dennis Hopper som skurk.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-05-10 19:29

> Men historien LYDER altså som noget, man har set 50 gange før.

ja altså grundliggende som jeg lige skrev de gode imod de onde
og ikke mindst onde der ser lyset og bliver gode ..

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-06-10 15:56

"Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i en meddelelse news:4be81397$0$272$14726298@news.sunsite.dk...

> Men historien LYDER altså som noget, man har set 50 gange før.

Dú har set den 50 gange før, nyankommne har ikke.

Hvis du er over 35 år gammel, så drejer verden sig slet ikke
om dig længere, men er henvendt til de 12-30 årige.

Det er derfor os på 35+ føler at IQ niveau omkring os er stærkt dalende
og historierne er som regel gentagelser af kendte temaer, og der intet nyt under solen.

Jan Rasmussen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-05-10 19:27

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aften. Jeg blev glædeligt overrasket over denne pragtfulde film. Jeg var
> tryllebunden af de fantasifulde billeder, og den var da i allerhøjeste

jamen Tove du ka jo også godt lide eventyr film ...

> [...]
> respektere. Det er i mine øjne en højst seværdig film, og jeg synes at den
> fuldt ud har fortjent de mange Oscar's den blev belønnet med. Jeg kan

altså man kan siger hvis man skal sige noget den har hjertet på det rette
sted hvor det er kampen for de svage i mod de store onde

Mv
Bo

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-05-10 21:02

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> jamen Tove du ka jo også godt lide eventyr film ...

Ja, det ka' du lige tro jeg ka' Bo. Det var en rigtig sød film (som min mand
udtrykte det). Han plejer ellers at være ret kritisk, men "Avatar" var der
vist ikke noget at udsætte på fra hans side.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-05-10 19:25

"Thomas Hejl Pilgaard" <t.pilgaard@adslhome.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Udover at Bo tilsyneladende STADIG nægter at give filmen en chance

Nahh nu prøvedede jeg da igen - det er mere ind jeg gør med amerikanske
ungdomsfilm der primært handler om unge mænd der dyrker sport og piger der
er glade for dem
og hvad komplikationer der kommer ud af det ..

> (jeg tror vi skal indse at det bare ikke er hans smag), så har jeg
> intet at sige til de præsenterede kommentarer.

det er bare ikke mig - men jeg synes lige jeg skulle gi den et forsøg på
projektor

> ... At de præsenterede kommentarer så heller ikke på nogen måde har
> noget at sige om filmen, går tilsyneladende over kommentatorernes
> og posternes hoveder.
Puhh jeg tror det er meget et spørgsmål om smag - snakkede med en af mine
venner om den han sagde filmen er tynd men når man sider i biffen og ser den
som 3d så er den fantastisk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-05-10 19:22

"Zeki" <zeki@dk> skrev i en meddelelse

> Let me try this again."
>
> http://bluray.highdefdigest.com/2915/avatar.html

jamen jeg synes nok der var noget - Danser men Ulve den er altså lidt tung
og ikke mindst MEGET LANG ..
Mv.
BMM

Fra : Kim2000

Dato : 10-05-10 16:33

> [...]
> ikke rigtigt fundet ud af om han kommer ti det andet land i en slags
> drømme tilstand eller om han rent faktisk tager bolig i en eller grøn

Jeg fatter simpelthen ikke du gider se film på den måde. Den måde du ser
film på er da helt forrykt, du fanger end ikke det helt centrale i hele
filmen, ja faktisk dét springende punkt. Du fanger heller ikke filmens
utrolige billed- og lydside, det bliver bare noget baggrundsstøj. Måske mere
relevant at have radioen tændt istedet.

Hvis du ikke gider se en bestemt film, så lad da være.

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-05-10 20:18

Kim2000 wrote:
> [...]
> baggrundsstøj. Måske mere relevant at have radioen tændt istedet.
>
> Hvis du ikke gider se en bestemt film, så lad da være.

Enig. Man bør give en film sin fulde opmærksomhed - eller slukke.

Per V

Fra : Michael 'silver'

Dato : 12-05-10 18:36

> Enig. Man bør give en film sin fulde opmærksomhed - eller slukke.

Arrrrh...der vil jeg nu sige at nogle film ligefrem er lavet til at køre i
baggrunden imens man laver en masse andet....f.eks alle spoof film hehe...

Mvh
Silver.

Fra : Rene Schnoor

Dato : 16-05-10 15:00

> [...]
> mere relevant at have radioen tændt istedet.
>
> Hvis du ikke gider se en bestemt film, så lad da være.

Eller se halvdelen / en tredjedel af den af gangen og hold en pause imellem.
Det gør jeg nogle gange hvis det er en lang film. Det bliver lidt
føljetonagtigt men er bedre end helt at opgive filmen - hvis den er god vel
at mærke. Jeg holder bedst til at se serier af ca. 45 mins. længde.

Fra : Peter Holm

Dato : 03-07-10 08:28

Bo M. Mogensen wrote:
> [...]
> sidst så tror jeg det lige er filmen for dig - er du sådan en som mig
> der synes at the big chill er en skide go film - så er det måske ikke

din anmeldelse er næste lige så kedelig som filmen, dog kunne jeg læse den
igennem uden at falde i søv, hvilket jeg ikke præsterede med filmen.
Avatar er i mine øjne den dårligste storfilm i 100år.

mvh
peter

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-10 22:20

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i meddelelsen

> din anmeldelse er næste lige så kedelig som filmen, dog kunne jeg læse den
> igennem uden at falde i søv, hvilket jeg ikke præsterede med filmen.
> Avatar er i mine øjne den dårligste storfilm i 100år.

http://www.youtube.com/watch?v=r3CR6WcZXeQ

Og så gider vi ikke høre om den er for lang.